Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Modelautos => Topic gestart door: Noordwaarts op 10 November 2021, 13:08:25



Titel: Honda in H0
Bericht door: Noordwaarts op 10 November 2021, 13:08:25
Honda verdient wat mij betreft wel een eigen draadje. Omdat het 't merk van mijn eerste auto (Jazz) was, omdat ik het momenteel
met veel plezier rijd (Civic), maar natuurlijk vooral omdat het 't merk is van de aanstaande wereldkampioen Formule 1.

Ik trap af met een model van Miber van de Honda Jazz uit 1984:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Jazz-1_1636546042.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Jazz-2_1636546059.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Jazz-3_1636546074.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Jazz-4_1636546090.jpg)

mvg,
Gert


Titel: Re:Honda in H0
Bericht door: Noordwaarts op 10 November 2021, 18:43:51
Verder met mijn favoriete merk. Een zeer opvallend model was de Accord Aerodeck,
die van 1986 t/m 1989 op de markt was. Een driedeurs stationwagon met klapkoplampen
was al uniek, maar de vrijwel geheel glazen achterklep die ook nog eens ver naar voren
zijn scharnierpunt had, maakte de auto werkelijk tot een unicum.

Gelukkig durfde Rietze het destijds aan om dit model uit te brengen. Hierbij foto's van
een rood en een wit exemplaar. Dat wit staat 'm bijzonder goed, vind ik.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Aero-1_1636566174.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Aero-2_1636566189.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Aero-3_1636566204.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Aero-4_1636566219.jpg)

mvg,
Gert


Titel: Re:Honda in H0
Bericht door: Noordwaarts op 11 November 2021, 21:53:11
Honda bouwde van 1978 tot 2001 de Prelude, een zogenaamde 'sport compact' car.  In totaal waren er vijf generaties
en Neerlands modelauto trots NEO Scale Models maakte de eerste en vierde generatie.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Preludes-1_1636663447.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Preludes-2_1636663465.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Preludes-3_1636663480.jpg)


Eerlijk gezegd vond ik de Preludes niet echt erg mooi. De eerste was in mijn ogen een tikje oubollig en die vierde was
wel mooier gelijnd, maar mij een beetje teveel op BMW-publiek gericht...

Nog een leuk weetje voor de mede-liefhebbers van de Formule 1: tijdens de Japanse Grand Prix in 1994 werd een
Prelude ingezet als Safety Car. Die race werd trouwens gewonnen door Damon Hill. En die reed een Williams waar
destijds een Renault-motor in zat. Honda was toen alleen nog actief via Mugen, dat Lotus van motoren voorzag.

mvg,
Gert


Titel: Re:Honda in H0
Bericht door: Spoorzeven op 12 November 2021, 09:34:12
Nou Gert, ik was er maar best trots op. Elektrisch schuifdak standaard en overal waarschuwingslampjes voor, was echt iets moois toen:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/img449_1636705991.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/img449_1636705991.jpg)


Titel: Re:Honda in H0
Bericht door: Noordwaarts op 12 November 2021, 10:42:38
Je buurman had zijn beplanting er qua kleuren aardig op aangepast, zie ik.   :D

Mocht je er een model van willen in schaal H0: Model Car World in Duitsland heeft 'm momenteel in de aanbieding. (http://www.modelcarworld.de/de/shopsearch.php?userid=2455831&kunde=&f=*NR%2C*TYP%2C*MARKE%2C*HERSTELLER%2C*BESCHREIBUNG%2C*MASSSTAB&c=Prelude)

mvg,
Gert


Titel: Re:Honda in H0
Bericht door: niels b op 14 November 2021, 13:02:43
Mooi typeend voor die tijd: de mistlamp die er los aan gemonteerd zat, Leuke foto!  De nieuwe kentekenplaten hebben de auto’s toch een heel ander aangezicht gegeven.(y)


Titel: Re:Honda in H0
Bericht door: Noordwaarts op 16 November 2021, 19:15:00
Onlangs had ik het met Huub over het gebrek aan Japanse automodellen in schaal H0. We kamen al gauw tot de conclusie dat
de Japanse modeltreinenmarkt er wat anders uitziet dan hier in Europa. In Japan is men doorgaans nogal klein behuisd en
daardoor is schaal N daar aanzienlijk populairder dan schaal H0.

Toch ben ik op zoek gegaan naar meer Japanse automodellen in H0 en met succes. Zo ontdekte ik het merk Furuta. Ik heb
daarvan een aantal modellen laten komen. Om te beginnen laat ik enkele Honda's zien en ik trap weer af met de Jazz.

Zoek de 7 verschillen met de Jazz die ik eerder liet zien:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Jazz Furuta_1637085110.jpg)

Het voornaamste verschil aan de auto zelf zijn de spiegels. In Japan zaten die niet aan de portieren maar aan de zijspat-
schermen, ter hoogte van de motorkap. En - heel belangrijk voor Japanners - de Jazz (die daar overigens City heette)
werd geleverd mét een mini-brommertje. Furuta leverde 'm er netjes bij.


De Honda Shuttle was redelijk populair in de jaren '80/'90:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Furuta Honda Shuttle_1637085382.jpg)


Maar persoonlijk vind ik de Oydssey toch mooier:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Furuta Honda Odyssey_1637085485.jpg)


Alle modellen van Furuta worden geleverd zonder de originele verpakking. En dat is eigenlijk altijd het geval.
De originele verpakking is namelijk vrijwel zeker altijd opgegeten door een Japans kind!
 :)

Voor het geval je nu denkt dat ik dronken ben zo vroeg op de avond: nee, dat ben ik niet.
Furuta-modelautootjes werden in de Japanse tegenhanger van de in Europa bekende 'Kinder Eggs' van Ferrero verpakt.
In Japan heette deze chocolade-verrassingseieren 'Choco Eggs': http://www.87thscale.info/furuta.htm

In de eieren zaten de autootjes in delen die in elkaar moesten worden geklikt. Dat levert bij sommige modellen naden op
waar zelfs een Piko Hondekop nog een puntje aan zou kunnen zuigen. Het maakt natuurlijk enorm uit waar de naad zit
en welke kleur het modelletje heeft. Bij donkere modellen valt het minder op dan bij lichte.

Voor de Japanse kinderen zat in het ei een klein briefje waarop een summiere tekening uitleg gaf over hoe het model
in elkaar gezet diende te worden:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Furuta briefjes_1637086235.jpg)


De detaillering is dus niet echt heel erg goed, maar het levert toch wel een aardig beeld op en als je de modellen een
plekje wat meer op de achtergrond geeft, dan heb je er met dit merk toch redelijke Japanse auto's bij.

mvg,
Gert