Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelbesprekingTopic: PB Models NS ICR BDK (311152)
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: PB Models NS ICR BDK (311152)  (gelezen 25 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

286*

« Gepost op: Vandaag om 14:57:30 »

Bijna 3 jaar geleden besteld en vorige week kwam deze doos via DHL aan in Waldijk.

Maar één?
Natuurlijk zou een stam prachtig zijn en sluit ook nog niks uit, maar in ben onwijs tevreden met mijn stam van LS Models en deze rijden ook nog eens prima, dus om een tweede stam aan te schaffen met als resultaat dat één van beiden permanent in hun doosjes blijven zitten is ook weer zonde van mijn niet onuitputtelijke en krimpende modelspoorbudget…
Over dozen gesproken; het model komt in een zeer stevige en mooi doos zoals op bovenstaande foto te zien is.
Binnenin ligt het model goed beschermd in zacht schuim.

Eenmaal geopend kunnen we het model gemakkelijk uit het schuim trekken door het luxe zachte doekje wat om het model heen zit.
Bij het model worden een heleboel koesrborden geleverd (niet op de foto's) die eventueel gemonteerd kunnen worden.

Dan het rijtuig een bekijken

Wat valt mij op?
Als eerste de enorm mooi en fijn weergegeven rangeertredes. Hoe kwetsbaar ze zijn weet ik (nog) niet, maar het zie er top uit.
Zonder er een foto van de werkelijkheid bij te halen vallen me de wat brede zwarte randen van de ramen op. 
Op Beneluxspoor wordt de tussenspijl in de ramen besproken dat die wat te laag zit en de foto’s geven dat ook inderdaad wel aan, maar zonder de wetenschap vind ik het niet storend of ook maar opvallen.
De trapjes onder de deuren, die aan de draaistellen vastzitten, zien er in de rechtuit stand prima uit, in een boog wat minder. (ik wilde eerst deze foto’s in de boog van het station maken r=120 cm, maar dat deed afbreuk aan het model)
Dan de verlichting die standaard in het model zit.
Onder F4 gaat het licht in het hele rijtuig aan.

Met F3 dan bijgeschakeld wordt het licht gedimd, volgens handleiding batterijspanning, rijtuig op een opstelterrein.

Nog even de andere zijde zonder- en met licht.

Op F0 zijn beide sluitseinen actief, met richting wisselend.
Wil je slechts 1 zijde actief hebben is dat voor de ene zijde F1 en de andere F2.
Ze reageren dan nog steeds op een richtingswissel.

Vanuit deze hoek is wel zichtbaar dat de voornoemde trapjes niet aan de rijtuigbak hangen, maar dat is dan ook het enige wat mij opvalt aan dit beeld.

Wat kan je zeggen over de bovenkant?
Ik heb gelezen dat er verschillen zijn met wel en niet doorlopende ribbels in verschillende deelseries.
Chapeau dat op deze details is gelet, maar eerlijk gezegd zou het mij niet al te veel storen denk ik.

Omdat het een drierail model gaat (ik houd er niet van om het AC te noemen), is er standaard een sleper aanwezig. Zit er prima uit en doe z’n werk.
De assen zijn voorzien van remschijven wat natuurlijk super gedetailleerd is, maar zie je dit ook?
Op de foto van de sluitseinen zie ik ze inderdaad zitten en aangezien dit rijtuig met sluitseinen aan achterop de Scandex zijn rondjes zal draaien in Waldijk, zal de oplettende kijker dit kunnen zien.
Jammer dat de fabrikant de remslangen standaard heeft gemonteerd en vastgelijmd, maar dat is ook weer geen ramp. Bij mij blijven ze aan één kant dus ook zitten.

Alle toeters en bellen aan de onderzijde zien er strak en netjes uitgewerkt uit, net als overigens alles aan het rijtuig.
Aan de gaatjes in de bodem te zien wordt deze voor meer types gebruikt. Slim en efficiënt!

Conclusie: een prachtig model voor een markt conforme prijs en dan zitten de licht features die standaard al aanwezig zijn bij andere modellen er niet in.
Geen kritiek? De ramen zijn genoemd en zijn kennelijk een moeilijk punt bij ICR’s, gezien ook de genoemde punten daarover bij de andere fabrikanten.
Het stoort mij niet en doet mij geen afbreuk aan het ‘ICR-beeld’ wat je krijgt als je naar dit rijtuig kijkt.

Een prachtig rijtuig er bij en wellicht toch niet de laatste  Wink

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelbesprekingTopic: PB Models NS ICR BDK (311152)
« vorige volgende »
Ga naar: