Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Modelspoor => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 3 Oktober 2020, 16:00:40



Titel: Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Oktober 2020, 16:00:40
Zoals in het Waldijk draadje te lezen is heb ik deze week een stam Plan E ontvangen van de tweede generatie.
Hierbij zouden enkele problemen met de koppelingen die de eerste generatie had opgelost zijn door een andere constructie.
Hoe die oude er uit zien weet ik niet, ik heb er geen, maar inmiddels weet ik meer van de nieuwe...

In een draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95016.msg3222154327#msg3222154327) op Beneluxspoor worden naast de 'fouten' die men weer aan het uiterlijk heeft ontdekt ook de technische mankementen benoemd.
De grootste makke is dat de koppelboom met NEM-schacht naar beneden hangt en daardoor de ingestoken koppeling te laag t.o.v. ander materieel waarmee je wil koppelen.
Til je die iets op, dan koppelt het prima en schijnt het ook prima te rijden aldus henk (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95016.msg3222155096#msg3222155096) maar ook verhalen over ontsporingen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95016.msg3222155400#msg3222155400) zijn er te lezen.

Bij mij hangen de koppelingen ook laag en na wat nadere inspectie constateer ik dan de koppelboom wel heel veel verticale speling heeft in de bodem.
Naast het stammetje E's heb ik ook een Df besteld en die heb ik eens opengetrokken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_koppelmechaniek_1601732705.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_koppelmechaniek_1601732705.jpg)

Hier zien we eigenlijk al meteen het probleem.
De randen die de vlakke plaat begrenzen, waar de koppelboom aan vast zit, zijn hoger dan de plaat zelf.
Hier op wordt de 'vloer' van de wagen geklikt waar mee die plaat wordt opgesloten, echter de randen zijn 1,3 mm hoog en de plaat is slechts 0,7 mm dik.
Door die halve millimeter speling kan de plaat aan de achterkant omhoog waar door de koppelboom met koppeling (per definitie zwaarder dan de plaat) gaat hangen.

Nu wordt er al op Beneluxspoor geroepen; 'het product is niet goed, dus terugbrengen', maar ik wil ze niet terugbrengen, want dit hebben ze dus allemaal en krijg ik geen andere mee die goed zijn en dan heb ik nog geen stam plan E's aan het eind van het liedje...  :'(

De Df kan ik i.i.g. nu niet meer terugbrengen want die is slachtoffer van mijn experimenten geworden. Hieronder is de originele koppeling te zien in de wagen met er voor de andere die met een plaatje styreen van 0,5 mm is opgedikt.
Ik heb het plastic iets opgeruwd en gelijmd met Bison vloeibare secondenlijm.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_upgrade_koppelplaat_1601733802.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_upgrade_koppelplaat_1601733802.jpg)

Het advies is wel; snij het plaatje iets te groot, lijm het er op en na droging langs de originele plaat afsnijden en nog wat bijwerken met een vijltje en/of schuurpapier.
Hier na is de koppeling weer gemonteerd en de vloer er opgeklikt.

Onderstaande foto geeft het verschil aan met een willekeurig Roco rijtuig.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_verschil_1601733981.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_verschil_1601733981.jpg)

De kant die opgedikt is zit nu 'strak' tussen bodem rijtuig en vloer, maar niet te strak en veert gewoon terug als je hem naar z'n uiterste standen hebt getrokken.
Volgens mij dé oplossing voor dit probleem...nu nog 11 stuks doen ;)

Nog even 2 foto's ter verduidelijking:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_originele_koppeling_1601734381.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_originele_koppeling_1601734381.jpg)

De pijl geeft de speling aan tussen de plaat, die nu vlak ligt op de bodem en de vloer die er opgeklikt zit. Door die speling kan de koppelboom zakken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_opgedikte_koppeling_1601734494.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_opgedikte_koppeling_1601734494.jpg)

Die speling is hierboven weg en de boom blijft op de juiste hoogte.
Je ziet het witte styreen onder de origine plaat.

Nu is die hoogte ook nog een issue want de buffers zouden ook lager staan dan bij ander materieel.
Hierboven is te zien dat het met dat Roco rijtuig wel meevalt, maar bijvoorbeeld bij de Piko 2200 zit het er zo uit

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_Piko_2200_laag_1601734718.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_Piko_2200_laag_1601734718.jpg)

Toch zeker 1 mm te laag wat in werkelijkheid 87 mm is. In dat draadje op BNLS wordt de speling die normaal is in het grootbedrijf genoemd met een norm en daar zit tussen hoogste en laagste iets van 12 cm meen ik dus ja...hoe erg is dit?
En is er eventueel wat aan te doen?

In mijn Waldijk draadje vermelde ik al dat de draaistellen ook wat dicht op de bodem stonden en de schokbrekers de wagen bak raakten, dus iets omhoog mag wel.
Het simpelste is een ringetje tussen draaistel en bodem.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_ring_1601735663.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_ring_1601735663.jpg)

Hier met een ring van 0,7 mm dik en dan klikt het draaistel nog steeds vast in de bodem!

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_Piko_2200_hoog_1601735797.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-10-2020_Piko_2200_hoog_1601735797.jpg)

Dan is de bufferhoogte met de Piko 2200 in orde, echter hoger dan het Roco rijtuig en ook  zit de koppeling dan hoger dan die van de Roco.

Conclusie: 0,7 mm is te veel. Wellicht kleine plaatjes maken van 0,25 of 0,5 mm styreen.  :-\
Overigens vermoed ik dat die aanlopende (horizontale) schokbrekers op de draaistellen de oorzaak zijn van dat ontsporen waar ik bovenaan in dit bericht naar linkte.

Voor ik de hele stam laat binnenkomen in de Waldijkse werkplaats om te upgraden ga ik eerst eens uitgebreid testrijden met de Df.

Wordt vervolgt  (https://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a010.gif)



Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Noordwaarts op 3 Oktober 2020, 16:46:17
Zo te zien gaat het uiteindelijk wel goed komen met Plan E in Waldijk. Maar wat is nou jouw conclusie? Constructiefout van Artitec?

mvg,
Gert


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Oktober 2020, 16:57:30
Ja, eigenlijk wel want er is te veel speling.

Overigens is de andere kant van de Df ook gedaan en daar loopt het wat stroever dan bij de eerste als in 'hij veert niet spontaan terug', maar gekoppeld aan een ander rijtuig gaat hij perfect door overloopwissels terwijl het ding nu zonder opbouw niks weegt en dus gemakkelijker uit de rails te trekken is.
Misschien 0,4 mm styreen gebruiken als dat te koop is tenminste  :-\


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Noordwaarts op 3 Oktober 2020, 17:04:53
Misschien jouw idee in een mailtje zetten en naar Artitec sturen. Het lijkt mij dat zij me een gratis herstel-kit moeten komen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Sander Lageveen op 3 Oktober 2020, 18:45:23
Mooie oplossingen zo Jakop!!  (y)


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Christoph op 3 Oktober 2020, 21:23:18
Hoi Jakop,

bedankt voor deze oplossing, tegen de tijd dat ik weer wat meer tijd heb voor de hobby hoop ik dit draadje nog even terug te kunnen vinden en ga ik jou oplossing bij mijn pak-restauratie wagen inbouwen.

Groeten,

Christoph


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: hubertus op 4 Oktober 2020, 08:01:33
Als 0,38 mm ook mag, heeft evergreen (https://evergreenscalemodels.com/collections/plain-opaque-white-polystrene-sheets) het.

Wat bak/bufferhoogte betreft, van oudsher heeft Roco wel meestal de juiste bufferhoogte toegepast.

groet, Huub


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Oktober 2020, 11:55:12
Die had ik inderdaad gevonden op een site van een winkel die het trouwens gewoon 0,4 mm noemde  :D
Komende week eens langs de (buur)plaatselijke hobbywinkel die een Evergreen standaard heeft.


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Joran op 4 Oktober 2020, 17:03:05
Welke winkel is dat Jakop? Ik was bij Huider van het weekend. Maar de profielen die ik nodig had hadden ze niet.


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Oktober 2020, 17:24:54
Bob Hes in Heemskerk
Heeft Evergreen, Albion, Revell, Humbrol en ook Valejo meen ik en nog veel meer


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Joran op 4 Oktober 2020, 17:59:56
 (y)


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: nederbelg op 5 Oktober 2020, 08:15:48
(https://live.staticflickr.com/65535/50421857567_4c54414fbc.jpg) (https://flic.kr/p/2jPBczR)

Is het niet beter om aan de bovenzijde een stukje styreen te plakken?


Dave


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 5 Oktober 2020, 09:11:41
Dat kan ook Dave, maar een plaatje van 0,4 (of 0,5) mm brengt de koppelboon extra omhoog.
met een stripje aan de bovenkant 'win' je die extra 0,4 mm niet


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: nederbelg op 5 Oktober 2020, 10:07:56
Aan de foto's te zien lijkt het of de koppeling wel even hoog hangt (aan de basis) maar door de speling naar beneden zakt.
Als je aan de bovenzijde een kleine stripje plakt is de wrijving ook minder.
De mijne zijn onderweg, ik zal ze dan ook eens bekijken.

Dave


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Oktober 2020, 07:55:39
Geheel naar verwachting gaat Artitec serieus met het probleem om en gaat aan de gang om dit op te lossen.  (y)

Citaat
Hallo Jakop,

Dank voor de mail en beschrijving, had dit weekend al meegelezen. Keurig opgelost!
Wij gaan vandaag in overleg om één en ander op te gaan lossen, voor de mensen die hier hinder van ondervinden.

 Het probleem is dat deze Plan E niet door onze eigen tekenaar is getekend, hij heeft alleen dingen aan moeten passen.
Ontzettend moeilijk, in een bestaand oud ontwerp uit 2007 / 2008. Hij heeft met bepaalde dingen rekening gehouden, maar in de praktijk heeft dit toch wat anders uitgepakt.

Nogmaals dank voor de mail en het meedenken / oplossen. Dit nemen we zeker mee!

Met vriendelijke groet,

Roy  ·  Artitec Service


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Noordwaarts op 6 Oktober 2020, 09:20:35
Netjes!

mvg,
Gert


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: niels b op 6 Oktober 2020, 10:07:54
Zeker. Geeft mij in ieder geval voldoende vertrouwen om mijn stam nu compleet te maken.  (y)


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Oktober 2020, 16:31:37
Als 0,38 mm ook mag, heeft evergreen (https://evergreenscalemodels.com/collections/plain-opaque-white-polystrene-sheets) het.

Op de verpakking zetten ze dan weer 0,4 mm  ;D

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-10-2020_0_1601997748.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-10-2020_0_1601997748.jpg)

Aha, dank beiden. Morgens eens meten.

Morgen werd een paar dagen later en inmiddels met een 0,5 mm styreen plaatje tussen draaistel en bak, kom ik op 42,7 mm vanaf bovenkant spoor wat vermenigvuldigd met 87 op 3715 mm komt.
Volgens de in het Waldijk-draadje aangeleverde gegevens zouden de wagen 3735 mm boven het spoor uitkomen.
Daar ga ik, mits het nu goed rijdt, niks meer aan veranderen.


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: dneijenhuis op 6 Oktober 2020, 16:56:14
Heerlijk, dat gegoochel met Imperial vs Metric  :D
0.015" oftewel 15 mil (1 mil = 1/1000 inch) is 0.381mm, maar dan ronden we dat af op 0.4mm  ;D
Ik mag de hele dag dit soort berekeningen uitleggen in Barcode-land om continu mils als mm en andersom te horen te krijgen.

Succes met de ombouw; ziet er goed uit.  (y)


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Christoph op 6 Oktober 2020, 21:30:36
Ahh, goed nieuws.  (y)
Ik ben benieuwd of de aanpassing via MTE bij mij gaat komen.

Groeten,

Christoph


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 Oktober 2020, 20:16:26
Ronald Visser plaatst onderstaande op Beneluxspoor

Citaat
Artitec met nieuws van Plan E

Wij hebben de Plan E-rijtuigen uitgebreid getest. Hieronder vindt u twee YouTube-videos van een sleep Plan E-rijtuigen op onze testbaan. Na testen is gebleken dat de wagens goed functioneren op Fleischmann Profi-rails en Märklin C-rails. In zeldzame gevallen kan er sprake zijn van ontsporende wagens in bochten. Dit is vrijwel altijd een gevolg van een verkeerd gelijmd onderdeel op het draaistel. Dit is eenvoudig te verhelpen.

Soms zit deze demper aan één kant iets te hoog gelijmd, wat het haken achter de bak kan veroorzaken.

Video: Plan E test op Fleischmann Profi-rails
https://www.youtube.com/watch?v=Ygnt2k8DuEY&feature=youtu.be&utm_source=Winkelier+Nederland&utm_campaign=1afcacf522-EMAIL_CAMPAIGN_2020_10_09_03_16&utm_medium=email&utm_term=0_e81101cb8d-1afcacf522-258690573&mc_cid=1afcacf522&mc_eid=5858f27f19

Video: Plan E wisselstroom test op Märklin C-rails
https://www.youtube.com/watch?v=ro8xLhTL8iA&utm_source=Winkelier+Nederland&utm_campaign=1afcacf522-EMAIL_CAMPAIGN_2020_10_09_03_16&utm_medium=email&utm_term=0_e81101cb8d-1afcacf522-258690573&mc_cid=1afcacf522&mc_eid=5858f27f19

Geen idee waar hij dit vandaan haalt, ik vind het tenminste niet op de Artitec website.


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: GerardvV op 9 Oktober 2020, 21:28:30
In het eerste filmpje zie ik LS ICR (volgens mij) en in het tweede filmpje 2x plan E eerste lichting met lasnadendaken.
Zijn dit verse filmpjes?


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 Oktober 2020, 21:31:54
Zoals ik al schreef is dit copy paste vanaf BNLS en ik kan de bron niet vinden.
Op 3 rail wordt evenwel gezegd dat dit een mailing aan winkels zou zijn... ;)


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 Oktober 2020, 08:02:26
Op BNLS viel het op dat er rijtuigen met geribbelde daken in de testtreinen meerijden.
Nu heeft de nieuwe Df wél ribbels op het dak, maar alle 5 gewone nieuwe E's die ik heb gladde daken.
Zijn er nu ook oude E's in die testtreinen te zien?  ???
Ik kan me niet voorstellen dat men nieuwe E's voorzien heeft van oude ribbeldaken...  :-\


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Noordwaarts op 10 Oktober 2020, 10:42:27
Waarom heeft de Df eigenlijk wél ribbels in het dak?

mvg,
Gert


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: hubertus op 10 Oktober 2020, 11:38:18
Ik vraag me af wat Artitec met deze filmpjes nu eigenlijk duidelijk wil maken.
Het is goed te zien dat de koppelingen niet allemaal op de juiste hoogte hangen, bijv. bij de welkomstfoto van het tweede filmpje. Bij de overgang naar hellingen laat deze verbinding vrijwel zeker vroeg of laat los. Bij de Roco-kortkoppeling vermoedelijk eerder vroeg dan laat. Nu kennen Nederlandse banen gelukkig geen hellingen, maar toch...  ;)
De Roco-universeelkoppeling krijg je op deze manier al helemaal niet gekoppeld zonder hulp en waarschijnlijk ook niet ontkoppeld.
Dat het op vlak spoor gekoppeld blijft, geloof ik wel, daar is zo'n hoogteverschil niet zo spannend.

Doet me trouwens denken aan een (inmiddels lang verdwenen) winkel, waar een klant wat problemen met de stroomafname van een locomotief had. De loc werd op een testspoor gezet, de trafo ging vol open en vervolgens concludeerde de winkelier dat hij niks bijzonders merkte...

groet, Huub 



Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 Oktober 2020, 12:27:01
Waarom heeft de Df eigenlijk wél ribbels in het dak?l

Geen idee.... Ik had dat wel al gezien en aangenomen dat ze voor de Df en postwagen kennelijk geen gladde daken hebben gemaakt.
Hoe zit dat bij de oude serie, zijn daar gladde daken nageleverd voor de postwagen?


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: GerardvV op 10 Oktober 2020, 23:11:36
Ja, daar zijn gladde daken voor de postwagen nageleverd. Ik heb nog een oud dak liggen van de vervanging.


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 Oktober 2020, 19:27:16
Gisteren zag ik op Beneluxspoor in het draadjes over de 2020-E's een foto van een Df met een glad dak.
Zoals gezegd heeft die van mij de lasnaden-ribbels en omdat ik toch nog aan het mailen was met Artitec eens gevraagd hoe dat kan.
Het zou bij een beperkt aantal in China mis zijn gegaan en dus oude?? geribbelde daken geplaatst zijn.
Wat mij dan het idee geeft dat ze in de zelfde fabriek zijn gemaakt als de eerdere...
Niet dat ik er om gevraagd heb, stuurt Artitec een glad dak op voor mijn Df, wat ik dan weer top vind.

Wat betreft de hangende koppelingen heeft men niet erg veel klachten gehad, maar neemt ze wel serieus en denkt na over een oplossing.

Ondertussen ben ik begonnen met de rijtuigen 1 voor 1 binnen te nemen in de werkplaats voor de upgrades.
Het eerste rijtuig gaf meteen een verrassing prijs:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_interieur_1602525649.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_interieur_1602525649.JPG)

Een maandagochtend interieur denk ik. Het was me door de ruitjes nog niet opgevallen. Nogmaals teruggeplaatst blijkt het wel zichtbaar. Het wandje staat aan 1 kant voor het raam zelfs.
Gelukkig goed op te lossen. Het wandje liet zich losbreken (zonder schade) en de bank die dus ook niet goed stond ook.
Beide zijn weer min of meer recht teruggeplaatst.
Er staan trouwens nog meer banken in dit interieur scheef, maar dat valt niet op door de raampjes.
Het interieur van rijtuig 2 (eerste klas) zag er een stuk strakker uit.

Nu gebruik ik 0,4 mm styreen om e.a. net iets meer ruimte te geven, maar toch blijven de mechanismen erg zwaar te bewegen.
Bij nader onderzoek vind ik de oorzaak:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_stoelpoten_1602526052.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_stoelpoten_1602526052.JPG)

De 'stoelpoten' steken door de bodem heen. In de bovenste cirkel heb ik ze al afgevijld, onderaan moet nog.
Eenmaal vlak gevijld lopen de kortkoppelingen perfect soepel.

Tussen de draaistellen en de bodem heb ik een styreen plaatje van 0,5 mm geplaatst en dus de bak iets verhoogd.
In principe wellicht niet nodig, maar aangezien ik wel hellingen in de baan heb, is een halve mm extra speling met de bak wel veiliger.

Na de modificties konden de vouwbalgen er op en na wat gepuzzel (er zijn geen instructies waar e.a. hoort) heb ik de ophangbeugels van de vouwbalgen ook gemonteerd en met een dotje Kristal Klear bevestigd.
De eerste klas krijgt aan 1 kant een ingeklapte balg daar deze altijd achter de lok geplaats gaat worden.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_ingeklapt_1602526478.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_ingeklapt_1602526478.JPG)

Aan de andere kant een uitgeklapte

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_vouwbalg_1602526527.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-10-2020_vouwbalg_1602526527.JPG)

Op de koppen zitten, hierboven duidelijk zichtbaar, nog 2 gaatjes.
In het zakje met onderdelen zitten 4 heel kleine 'pennetjes' die daar neem ik aan in moeten.
Na 1 poging en een wegspattend onderdeel tot gevolg, heb ik besloten ze weg te laten.
Gekoppeld zie je ze toch eigenlijk niet.

Nog iets wat me opviel:
zowel eerste als tweede klas hebben 2 toiletten.
Bij de eerste klas aan dezelfde kant van de bak (coupézijde) en bij de tweede klas digagonaal in het rijtuig.
Klopt ook met de ventilatoren op de daken.
Maar beide rijtuigen hebben slechts 1 geblindeerd raam...  :-\
Foto's op internet bestudeerd en dan kom je o.a. de eerste klas met 1 en 2 witte ramen tegen.
Bij tweede klas is op foto's niet te zien aangezien ze diagonaal zitten.

Iemand een idee hoe dat zit?

 


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Noordwaarts op 12 Oktober 2020, 22:18:05
Voor zover dat niet in de Materieelgids jaren '80 staat, denk ik dat even digitaal aankloppen bij Mispoes je het antwoord wel zou kunnen opleveren, want volgens mij weet Frank behoorlijk veel van Plan E.

mvg,
Gert


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 14 Oktober 2020, 17:06:26
Een aanvulling op de eerste post van dit draadje voor andere doe het zelfers.
Naar blijkt zijn de randjes, waar het kortkoppelmechanisme binnen beweegt, bij de RD minder hoog dan bij de Df, 1e en 2e klasse rijtuigen.
De met 0,4 mm opgedikte plaatjes waren dus te dik en het mechanisme stond vast.
Gelukkig was de RD niet de laatste wagen en kon ik de koppelbomen in de volgende 2e klasse plaatsen, waar ze weer prima functioneren.
Na wat meetwerk ga ik de nu nog maagdelijke koppelbomen die uit die 2e klasse komen, opdikken met 0,25 mm styreen voor de RD.
Het enige rijtuig uit de 2020 versie, die niet naar Waldijk is gekomen, is de postwagen.
Er van uitgaande dat die hetzelfde onderstel heeft als de Df, zou dat betekenen dat alleen de RD die lagere randjes heeft.


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Joran op 15 Oktober 2020, 09:05:08
Goed werk Jakop! Hebben andere hobbyisten ook wat aan  (y)

Wat mij wel verbaasd is dat deze rijtuigen aangekondigd werden met vernieuwd kortkoppelmechaniek die de problemen van de 1e generatie moesten oplossen. Als ik mijn rijtuigen uit de 1e generatie dan hangen bij mij de koppelingen ook naar beneden. Wat ik bij 1 rijtuig al gedaan heb, de andere moet nog:

- De assen al vervangen, zodat hij niet meer door zijn hoeven (wielen) zakt bij het neerzetten op de rails. Rijtuig komt daardoor hoger te staan.
- De nokjes onder het interieur verwijderd, zodat de koppelboom vrij kan bewegen.
- Plast stript van 0,75mm gelijmd aan de binnenzijde van de uitsparing in de bodem waar de koppelboom in zit, zodat de speling er uit is. Vervolgens moet de koppelschacht nog ingekort worden.

Maar dan nog hangen mijn koppeling ook wat naar beden. Ik zal eens kijken of jouw oplossing hier ook gaat werken.

Zijn de nieuwe rijtuigen ook zo'n drama om uit elkaar te krijgen, met de mogelijkheid dat je de luchtslangen afbreekt?


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Oktober 2020, 12:00:29
Daar ben ik onderhand redelijk bedreven in.
Ik verwijder het dak door er een nagel tussen te duwen en dan in de lengte er tussendoor schuiven.
De bak maak je het gemakkelijkst los door van binnenuit de wanden los te klikken van de bodem.
De uiteinden moeten dan nog wel eens een beetje extra geholpen worden, maar in principe valt het wel mee.
Bij de RD is inwendig niet zo veel ruimte voor je vingers om de wand uit te duwen, maar bij de andere gaat dat prima.
Als je de bak NIET op z'n kop weg legt, loopje kans de slangen te slopen  ;)
Gelukkig zitten er per rijtuig 2 reserve in het onderdelenzakje.


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Joran op 15 Oktober 2020, 14:12:10
Ik bedoelde dat bij de 1e generatie de remslangen aan de bak zitten en gekruld om de buffers heen. Bij het verwijderen van de bak van het onderstel, moet je de remslangen dan wel weg buigen van de buffers


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 18 Oktober 2020, 11:05:18
Verlichting

De laatste Plan E is klaar om de werkplaats te verlaten, maar omdat het de achterste is uit de vaste stam die op mijn baan zal rijden, wil ik werkende sluitseinen in dit rijtuig aanbrengen.
Dat heb ik al eerder in een rijtuig gemaakt met een gelijkrichter, elco, LED's en een weerstand, maar Artitec brengt voor de Plan E rijtuigen een speciale verlichtingsprint uit incl. sluitseinen.
Nu ben ik niet zo van de verlichting in rijtuigen/treinstellen, maar het monteert wel lekker gemakkelijk zonder geknutsel.....nou ja, een beetje geknutsel ;)

De sets zijn specifiek voor het type rijtuig i.v.m. de positie van de LED's op andere plaatsen. Bij de print zit een duidelijke handleiding die hier (http://online.artitec.nl/online/Product%20manuals/Packing_Plan_E_lichtset_2020910.pdf) ook te downloaden is.

Er zitten 2 stuks stroom afnemers bij die zonder gereedschap te plaatsen zijn onder de draaistellen. De instructie gaat over de 2-rail situatie, maar ik rijdt 3-rail dus daar begint een beetje geknutsel.

Hieronder de stroomafnemer in het draaistel gemonteerd. Één as uitnemen, stroomafnemer monteren, as weer terugplaatsen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_draaistel_2_1603012081.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_draaistel_2_1603012081.JPG)

Ik heb de assen gekruist gemonteerd om massa van beide rails te pakken ;)

Om een sleper te monteren heb ik bij het tweede draaistel een stukje weggeslepen zodat daar, zonder kortsluiting te maken, het schroefje van de sleper in één van de twee bestaande gaatjes gedraaid kan worden.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_draaistel_3_1603012278.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_draaistel_3_1603012278.jpg)

Ik heb het gaatje gekozen wat het meest naar binnen ligt zodat de sleper zeker geen contact met de koppeling kan krijgen.

Dan een plaatje styreen om kortsluiting tussen massa-stroomafnemer en sleper te voorkomen en dan vastzetten met een schroefje. Ik heb hier M1,6 gebruikt, maar wellicht is iets dikker beter.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_draaistel_1_1603012497.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_draaistel_1_1603012497.JPG)

Bij volledig inveren kan de sleper een as raken, daarom het ik op de bovenkant van de sleper een stukje tape geplakt om kortsluiting te voorkomen. Het is niet ideaal, maar werkt wel naar behoren.
Volgens instructie op de aangewezen plaats gaatje is de bodem geboord (3 in mijn geval) en dan kan de print gemonteerd worden.

Aan de onderzijde zien we diverse LED's en 2 elco's, die uit de verpakking plat op de print liggen. Voor montage moeten die omgebogen worden. In de rode cirkels zijn de rode LED's t.b.v. De sluitseinen te zien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_print_onderzijde_1603012833.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_print_onderzijde_1603012833.JPG)

Dan kan de print in het rijtuig worden gelegd. Ik heb 'm los gelaten zodat je gemakkelijk kan verwijderen, maar vastzetten met een stukje dubbelzijdig tape kan ook.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_print_bovenzijde_1603013030.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_print_bovenzijde_1603013030.JPG)

De pasvorm is perfect en er zitten kleine gaatjes in de print om de bedrading naar boven te leiden wat ik rechts op de foto ook heb gedaan.
Zowel links als rechts zijn soldeerpads op de print aanwezig en zodat ik mijn beide massadraden van beide draaistellen eenvoudig kan verbinden.
Links heb ik gebruik gemaakt van de sleufjes die in de print zitten zodat ik de draad daar precies achter een stijl tussen 2 ramen kon 'verstoppen'. Dan moet je wel nog een gaatje boren in de 'brug' tussen beide wanden waarop de print ook ligt.
Rechts kon dat niet, door het ontbreken van die sleufjes, waardoor de draden bij zijaanzicht door de ramen zichtbaar zijn.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_wc_raam_1603013322.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_wc_raam_1603013322.JPG)

Tevens is aan één zijde de elco te zien achter het niet geblindeerde wc-raam.
Dat vind ik sowieso al wat bedenkelijk dat de preisers kennelijk daar openbaar een hun behoefte moeten doen, maar natuurlijk gemakkelijk op te lossen met een plaatje styreen achter het raam.
Die draden ga ik ook nog wel uit het zicht krijgen verwacht ik.

En dan is er licht!!!

Via F3  en F 4 kunnen de sluitseinen aan de beide zijden aan en uit worden gezet.
Bij de E's zijn het hele kleine lampjes en dus in model ook kleine rode puntjes.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_sluitseinen_1603013582.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_sluitseinen_1603013582.JPG)

Via F0 schakel je de volledige verlichting van het rijtuig aan:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_F0_1603014096.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_F0_1603014096.JPG)

via F1 alleen de coupés verlicht:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_F1_1603014205.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_F1_1603014205.JPG)

en via F2 worden alleen de balkons en wc's verlicht:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_F2_1603014272.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-10-2020_F2_1603014272.JPG)

Conclusie:

Een zeer gemakkelijk te monteren print met vele lichtopties.
Of je die nodig hebt of zinvol vind, moet een ieder zelf bepalen.
Mijn stam Plan E heeft nu wel sluitseinen en of de rest van de wagens nog verlichting krijgen denk ik nog over na..  (https://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/k030.gif)


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 18 Oktober 2020, 15:30:46
Zo...draadjes uit beeld en een plaatje styreen voor het raam  (y)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-10-2020_draden_1603031398.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-10-2020_draden_1603031398.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-10-2020_WC_raam_1603031437.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-10-2020_WC_raam_1603031437.JPG)


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: hubertus op 18 Oktober 2020, 15:45:06
De exhibitionisten hebben dus ook in Waldijk het nakijken...

Is die verlichting eigenlijk nog te dimmen?


Titel: Re:Artitec Plan E tweede generatie
Bericht door: Jakop de Bruin op 18 Oktober 2020, 15:55:46
Ja, er zit een regelbare weerstand op de print om de sterke te dimmen.

De exhibitionisten hebben nog kans in de andere rijtuigen waar het 2e toilet nog helder glas heeft.  ;)