Eurospoor 2018 zit er op, tijd voor mijn verslagje
Donderdagmorgen reed ik, na drie uur slaap, om 3.03 uur weg van huis en arriveerde ik om 12.45 in de jaarbeurs waar de mannen van Modulebaan.nl bezig waren met uitladen en opbouwen. We stonden in de hal met de handel en in eerste instantie had ik een beetje mijn bedenkingen bij de locatie maar ik zou daar snel op terug komen
Na het opbouwen en het rijden van een testrondje was het tijd om naar Hotel Bender af te reizen en een welverdiende nachtrust te genieten om fris en fruitig aan Eurospoor te beginnen.
Vrijdag ruim voor de opening binnen, de puntjes op de i gezet en alvast een verkennend rondje langs de handel gelopen. Dat Molenkamp direct tegenover ons stond met zijn selectie Philotrain hielp niet. Vooral de NS 4700 die daar stond was onweerstaanbaar. Maar een tikkie boven het budget.
Daarna stroomde de beurs vol met publiek en werd het druk. Drukker dan vorig jaar. We hadden veel aanloop op de stand, ook enkelen die een handtekening van mij wilden in hun exemplaar van mijn boek. Ik voelde me een beroemdheid. Ook een paar leuke gesprekken gevoerd over museummaterieel en de toekomstplannen daar van. Mijn boek lag overigens te koop bij de stand van Kuijpers, maar was op zaterdag daar uitverkocht. Op verzoek nam men de dag er na nog enkele exemplaren mee voor andere belangstellenden
De modulebaan:
Zaterdag een beetje zitten bouwen. De Modulebaan Zephyr had nog een sluitwagen nodig voor het foute uurtje dus uit een rommelbak een Amerikaans geval gehaald, voorzien van een modulebaan in H0 en een luie bank en als kers op de taart een nummerplaat van een loc die we niet nader zullen noemen omdat het de 3737 is...
Zondag stond voor mij in het teken van een eerste poging tot weathering. Nadat HJ de dag er voor een paar fffcccpppss'en van roestvlekken had voorzien, wilde ik dat uitproberen op een sloop-3700 die ik via via via gekocht had. En dat ging nog heel aardig.
Omdat ik om 15 uur wilde wegrijden, werd mijn module eerder uit de baan gehaald. Om 13.34 werd de treindienst stilgelegd, mijn module uit de baan gehaald, de baan weer gekoppeld en om 13.51 werd de treindienst hervat en stond mijn module in delen op een kar om naar de uitgang gereden te worden. Dat is toch wel een mooie prestatie
Tot slot nog even naar de BNLS modulebaan gelopen omdat Vorkuta daar te zien was. Een schitterende module waarvan ik blij ben 'm eindelijk eens gezien te hebben
[img]http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7139/20181111_130626_1542012847.jpg[/img
Om 15 uur reed ik weg. Vlak voor de grens tussen NL en DE zag ik een Duitse douaneauto langs de weg. Ik zat net te denken aan de Deense grensbewaking toen de Duitse douaneauto me voorbij reed, voor me ging rijden en een bordje "stop, folgen" toonde....
Op een parkeerplaats om papieren gevraagd, of ik verboden waar bij me had en of ze even in mijn auto mochten kijken. Bij het openen van de kofferbak begonnen de heren vermaakt te grijnzen. Mijn T1 werd bewonderend aanschouwd. Op het laatst ging mijn rugzak open en kwam mijn boek tevoorschijn. De douanier ziet mijn naam, kijkt naar mij en vraagt:
"Dat bent u?"
Jazeker ben ik dat.
*stijgend respect*
"Heeft u dit boek geschreven?"
Ja, over stoom bij de NS.
"Zijn er veel exemplaren gedrukt?"
Ja, xx-aantal en 99% is verkocht...
*nog meer respect*
"Dat is indrukwekkend meneer! Dan hebben wij verder geen vragen meer. Goede reis verder!
De Deense douane had geen enkele interesse in mij. En om 00.30 uur plofte ik moe maar zeer, zeer voldaan in mijn bedje. Nu nagenieten
Eelco