Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Huiderstad  (gelezen 39688 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 13 Mei 2017, 20:42:34 »

Dat is de naam die Ernst Huider gegeven heeft aan zijn eigen modelbaan die hij ophijsbaar in zijn winkel heeft gebouwd.
De baan zelf is nog lang niet af en hij werkt daar zelf aan op z'n vrije maandagen.
Eens per maand is de baan te bekijken op een zaterdag van 17:00 tot 18:30 uur.
Ik wist wel al van de baan, maar las vorige week dat er vandaag zo'n kijkdag was en besloot eens te gaan kijken.

De baan hangt in/boven het verlaagde plafond in de winkel. Met een elektrische takel en een ingenieus kabelstelsel kan de zaak op en neer bewegen. Beneden aangekomen wordt de baan op aluminium schragen neergezet.


Ernst Huider laat de baan zakken


De schragen worden exact gepositioneerd


Eenmaal beneden kunnen de halen los en gaat dit weer naar boven

De baan wordt bestuurd door iTrain en die bestuurde vanmiddag 5 trams en 12 treinen, die overigens allemaal mooi langzaam reden.
Allemaal met sound die prettig zacht stond en een enkele stoomloc met rookgenerator.
De baan is in de jaren 60 gesitueerd en in de grensstreek met Nederland. Ernst zei zelf in de buurt van Aken of zo.
Hij verteld over de baan met een headset op zodat hij via de intercom van de winkel goed te verstaan is.
Hij roemde iTrain, maar zei ook dat met een uurtje per avond het doorgronden van het programma wel enkele jaren zou gaan duren.
Hij zelf was enkele weken vrijwel nonstop bezig geweest om alles te leren.
Geeft mij weer een andere kijk op Koploper  Grin Wink



Vóór het stationsgebouw staande naar links gekeken zien we de DE 1 uit Nederland net aangekomen langs het perron.
Links zie je Bw van Huiderstad.



Naar rechts kijkend vanaf dezelfde positie zie je de andere wisselstraat met daar achter een tijdelijke keerlus. Het is de bedoeling dat de baan die kant uit nog wordt uitgebreid.



Vanaf die tijdelijke keerlus een blik over de volle lengte van de baan. Ik meen 16 meter, maar kan dat verkeerd onthouden hebben.
Ernst smeet op een gegeven moment met wat cijfers over de grote en gewicht. Dat laatste is geloof ik 900 kg.



Nog een foto vanaf de andere kant: het havengebied. Rechts zie je nog 2 kranen. Direct rechts daarvan is de kadewand en een paar schepen.
Het havengebied is nog het minst aangekleed en ook nieuw in de winkel gebouwd.
De eerste 8 meter zijn thuis gebouwd en hebben daar deel uit gemaakt van de thuisbaan.
Het was leuk om eens te zien en over een paar jaar wellicht leuk om nog eens te kijken hoe de vorderingen zijn.

NB. De foto's zijn niet fantastisch. De batterij van mijn telefoon was erg leeg en nam daardoor niet echt de tijd  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 13 Mei 2017, 21:02:43 »

Leuk om eens te zien. Had er al wel van gehoord, maar dit geeft pas echt een goede indruk van de omvang.

Hij roemde iTrain, maar zei ook dat met een uurtje per avond het doorgronden van het programma wel enkele jaren zou gaan duren.
Hij zelf was enkele weken vrijwel nonstop bezig geweest om alles te leren.
Geeft mij weer een andere kijk op Koploper  Grin Wink

Bedoel je hiermee te zeggen dat je gerustgesteld bent dat Koploper geen uitzondering is met een lang leerproces?

En, nog iets voor Waldijk aangeschaft?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2017, 21:11:56 »

Interessant Jakop!!

Ook maar eens een keer in het echt gaan kijken.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2017, 22:14:06 »

Van Koploper wordt vaak gezegd dat het nogal wat studie en tijd kost om te begrijpen hoe alles werkt en dat is ook mijn eigen ervaring wel. De handleiding is niet altijd even duidelijk en dat helpt niet echt.
Ik ben dan ook blij met de hulp van Huub als ik er niet uit kom.

In feite zei Ernst hetzelfe over iTrain en dat had ik niet echt verwacht. Niet dat hij negatief over het programma is, maar hij was enkele weken met de laptop naar bed gegaan en er mee opgestaan. Ik nam aan dat de handleiding daar op stond en hij daar op doelde  Wink

Kortom....iTrain is zeker ook niet appeltje eitje...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2017, 22:17:47 »

O euh...geen nieuwe aanwinsten voor Waldijk  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 13 Mei 2017, 22:53:58 »

In feite zei Ernst hetzelfe over iTrain en dat had ik niet echt verwacht. Niet dat hij negatief over het programma is, maar hij was enkele weken met de laptop naar bed gegaan en er mee opgestaan. Ik nam aan dat de handleiding daar op stond en hij daar op doelde  Wink

O, maar dat verklaart alles: zijn vrouw/vriendin leidde hem steeds af.  Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 14 Mei 2017, 10:27:38 »

Naarmate je van meer mogelijkheden gebruik gaat maken, wordt elk pakket ingewikkeld.

Ik heb naar aanleiding van o.a. dit bericht weer eens iTrain gedownload en geprobeerd een simpel baantje in te voeren. Maar na een half uurtje maar opgegeven. Het is me eerder wel eens gelukt, maar blijkbaar is de ervaring van toen te ver weggezakt. En om een handleiding van >200 pagina's door te gaan spitten, alleen om te kijken hoe het pakket nu werkt, vind ik ook wat overdreven. 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 14 Mei 2017, 11:55:10 »

Behalve dat treinen hun 'rondjes' deden langs de perrons of goederensporen had hij ook een goederentreintje rijden vanaf het station via hoofdsporen naar havengebied. Daar werd wat heen en weer gerangeerd en uiteindelijk keerde die weer terug. Dat lijkt me i.i.g. niet de simpelste route  Grin

Het sporenplan ziet er wellicht wat 'gelikter' uit bij iTrain maar daarover heb ik eigenlijk geen klachten bij Koploper...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 8 Juli 2017, 19:36:08 »

Nog twee plaatjes die mooi voor de serie van Jakop passen.




Ik was er vandaag, eigenlijk stomtoevallig.
Vanmorgen had ik vanuit de trein de winkel gezien, dus op de terugweg uit Den Helder even uitgestapt om er eens een kijkje te nemen.
Op mijn vraag wanneer de baan weer te zien zou zijn, kwam het antwoord: "over 20 minuten".
Daar dan maar even op gewacht.

Als je een keer in de buurt bent op zo'n dag, zeker eens langsgaan.
De winkel kon me ook wel bekoren, lekker ruim assortiment.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 8 Juli 2017, 21:23:01 »

Zeker! Niet de goedkoopste op de markt, maar een mooie ruime winkel met veel op voorraad.
Vorige week met Gert langs geweest en rondgekeken.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 26 Juli 2017, 09:19:19 »

Huiderstad gaat verhuizen. Dit zat er in mijn mail vanmorgen

Wij gaan verhuizen en uitbreiden!
Sinds de lancering van onze webwinkel begin dit jaar, barst ons bedrijf uit z'n voegen. De overzichtelijkheid van de webshop, in combinatie met ons extra scherpe prijsbeleid, werpt duidelijk z'n vruchten af. Voor de verwerking van bestellingen en de toename van voorraden, is nu veel meer ruimte nodig dan beschikbaar op onze huidige locatie. Daarom verhuizen wij nog dit najaar naar een veel ruimer winkelpand, dat uiteraard ook op loopafstand van station Heerhugowaard gelegen is. Naast uitbreiding van winkel- en distributieruimte richten wij op deze nieuwe locatie een grote tentoonstellingsruimte in. Onze huidige, ophijsbare modelbaan Huiderstad krijgt hier een vaste opstelling en wordt er de komende jaren flink uitgebreid. Ook hebben wij in deze ruimte de mogelijkheid om modulaire modelbanen en bouwwerken te demonstreren aan het publiek. Zowel van clubs als die van u! Zo kunnen wij deze schitterende modelhobby met elkaar delen en anderen ermee besmetten. Meer informatie over onze verhuizing en uitbreiding krijgt u in onze winkel of leest u in de komende nieuwsbrieven.

Ambitieuze plannen!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 26 Juli 2017, 13:25:37 »

Dat vertelde hij inderdaad bij de demo. Was dus echt een nieuw nieuwtje.  Cheesy
Baan moet geloof ik nog twee keer zo groot worden en toch minder krap voor de toeschouwers.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
iepjak
Newbie

Offline Offline

Berichten: 36


« Antwoord #12 Gepost op: 26 Juli 2017, 18:55:15 »

Heden middag ook het verhuisnieuws vernomen van de patroon.
Nieuw plek 1 km. terug bij prxzz d.h.z., baan komt boven, 3 x zo groot.
Scoorde de stoom 23, uit nostalgie. In 1959 in keldertje 2e hands
door mijn vader gekocht te Den Haag. Succes E.  te HH.
Grtz. Iepjak.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #13 Gepost op: 26 Juli 2017, 19:28:27 »

Dan vermoed ik dat het om dit pand zal gaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 26 Juli 2017, 20:11:12 »

Dat is dan erg ambitieus...  Shocked
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Huiderstad
« vorige volgende »
Ga naar: