Na jaren Dr. W.F. Wilfer (alias Brillemans) via dit forum gehint te hebben dat er een enorme markt in Nederland open lag voor H0 ICR rijtuigen, gezien de exorbitante prijzen er voor LS Models exemplaren gevraagd en betaald werden, komen in 2022 maar liefst 4 fabrikanten met deze rijtuigen!
Inmiddels is het toekomstige aanbod overweldigend en om daar enig overzicht in te krijgen heb ik dit draadje gestart.
Wat elke fabrikant afzonderlijk op de markt brengt is op hun websites wel te vinden, maar daar wij modelspoorders ons veelal aan een tijdperk houden wil ik hier de rijtuigen van de verschillende merken in een bepaalde periode bij elkaar zetten.
Natuurlijk zullen er verschillen zijn die de fabrikanten niet vermelden of ik over het hoofd zie, maar daar zal dan wel commentaar op komen
Alleen PB Models heeft de rijtuignummers vermeld, dus dat wordt nog een verrassing bij de andere merken. De kans op dubbele nummers is aanwezig, maar hoeveel mensen zullen de merken gaan mixen in een trein?
De volgorde van presentatie is de volgorde van aankondiging, dus geen voorkeur van mij
De oer-versie ICRHet rijtuig zoals het in 1980 op de baan kwam en eigenlijk vrijwel uiterlijk zo gebleven is tot aan de renovatie waarbij de airco’s geïnstalleerd werden. Het laatste rijtuig werd pas in 2005 daarvan voorzien. In principe hebben we het dus nu over 1980-2005 met de aantekening dat in die laatste jaren de oer-versie uitzonderingen waren.
EDIT Vandaag (26-9-2022) kondigt LS Models een extra B rijtuig aan.
ExacttrainEX11040 t/m EX11043 zijn excl. Huider en Bentink productieLS ModelsPB ModelsPikoBij Exacttrain, LS Models en Piko weten we niet of de A en B rijtuigen Binnenland of Buurland zijn, echter ze brengen alle drie in die serie’s ook een BKD uit die sowieso Buurland is, dus zeer waarschijnlijk zijn de andere het ook.
Piko heeft alleen deze versie aangekondigd, maar ook dat ze nog jaren leverbaar zullen zijn.
EDIT Mogelijk zijn de A en B's aan te passen voor binnenland of buurland d.m.v. losse uitwisselbare onderdelen.
De kans is aanwezig dat in volgende jaren andere versies aan bod komen.
ICR BeNeLux Alleen Exacttrain en PB Models komen met deze versie die vanaf 1986 op de rails kwam.
Nadat de trek-duw Beneluxtrein was vervangen door de Thalys kwamen ze in binnenlandse dienst en werden weer blauw-geel. Of er één 2005 gehaald heeft in rood-geel weet ik niet…
EDIT Begin juli kondigt LS Models deze rijtuigen ook aan. De rijtuignummers zijn bij inzoomen op de folder leesbaar, echter of de rijtuigen deze nummers zullen hebben is niet bekend.
ExacttrainPB ModelsLS ModelsPikoIC PlusDeze reden in de jaren 1995-1998 als stammen en in de jaren 1999-2002 waren ze nog te zien in treinen met de normale blauw-gele collega’s.
Ook deze versie wordt alleen uitgebracht door Exacttrain en PB Models.
ExacttrainPB ModelsICRmDe gemoderniseerde versie met airco. Alleen Exacttrain en LS Models komen met deze versie in blauw-geel. Deze versie eindigde als 'zuurstok' na het Fyra debacle.
Geen van de fabrikanten waagt zich echter aan de zuurstok-versie.De ombouw naar ICRm starte in 2000 en de laatste ICRm werd ICRmh in 2016.
Of blauw-gele ICRm’s 2016 hebben gehaald weet ik niet.
EDIT Begin juli kondigt LS Models de Fyra uitvoering van deze rijtuigen aan. Gezien de artikelnummers is het een re-run van de eerder uitgebrachte modellen, echter wordt nu vermeld dat de rijtuigen los verkrijgbaar zijn!
EDIT Eind juli verscheen op de website van Exacttrain ook een stam Fyra rijtuigen
EDIT In oktober verschenen weer enkele nieuwe artikelnummers bij Exacttrain
EDIT In januari 2023 verscheen nog een stam Fyra-rijtuigen bij Exacttrain
EDIT In februari 2023 kondigt Piko een stam Fyra-rijtuigen aan.
ExacttrainLS ModelsExacttrainLS ModelsPikoICRmhVoor gebruik op op de hogesnelheidslijn werden de rijtuigen weer aangepast en kwam er weer een tweedeling tussen binnenlands gebruik en inzet naar België.
Behalve Piko (wellicht later) komen de ander merken met zowel de binnenlandse versie IC-Direct als de nieuwe Benelux trein.
Ombouw naar ICRmh startte in 2014 en deze versies zien we nu nog op de Hogesnelheidslijn.
EDIT In oktober verschijnt er nog een stam ICRmh IC Direct excl. verkrijgbaar bij Huider en Bentink. Tevens komt er nog een extra stam ICRmh Benelux bij.
EDIT In mei 2023 wordt bekend dat Exacttrain ook ICRmh-rijtuigen met verlichting én passagiers gaat leveren. Deze hebben aparte artikelnummers en staan hieronder in aparte tabellen.
ICRmh IC DirectExacttrain EX11005 t/m EX11018 zijn excl. Huider en Bentink productiemet verlichtingLS ModelsPB ModelsICRmh BeneluxExacttrain met verlichtingLS ModelsPB ModelsNatuurlijk zullen er in bovenstaande foutjes zijn geslopen of zaken fout aangenomen of begrepen.
Schuw niet correcties te vermelden. Aanpassingen zullen worden doorgevoerd.