Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Modelspoor => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 13 Juni 2022, 10:29:01



Titel: ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 Juni 2022, 10:29:01
Na jaren Dr. W.F. Wilfer (alias Brillemans) via dit forum gehint te hebben dat er een enorme markt in Nederland open lag voor H0 ICR rijtuigen, gezien de exorbitante prijzen er voor LS Models exemplaren gevraagd en betaald werden, komen in 2022 maar liefst 4 fabrikanten met deze rijtuigen!
Inmiddels is het toekomstige aanbod overweldigend en om daar enig overzicht in te krijgen heb ik dit draadje gestart.
Wat elke fabrikant afzonderlijk op de markt brengt is op hun websites wel te vinden, maar daar wij modelspoorders ons veelal aan een tijdperk houden wil ik hier de rijtuigen van de verschillende merken in een bepaalde periode bij elkaar zetten.
Natuurlijk zullen er verschillen zijn die de fabrikanten niet vermelden of ik over het hoofd zie, maar daar zal dan wel commentaar op komen :)
Alleen PB Models heeft de rijtuignummers vermeld, dus dat wordt nog een verrassing bij de andere merken. De kans op dubbele nummers is aanwezig, maar hoeveel mensen zullen de merken gaan mixen in een trein?
De volgorde van presentatie is de volgorde van aankondiging, dus geen voorkeur van mij ;)

De oer-versie ICR

Het rijtuig zoals het in 1980 op de baan kwam en eigenlijk vrijwel uiterlijk zo gebleven is tot aan de renovatie waarbij de airco’s geïnstalleerd werden. Het laatste rijtuig werd pas in 2005 daarvan voorzien. In principe hebben we het dus nu over 1980-2005 met de aantekening dat in die laatste jaren de oer-versie uitzonderingen waren.

EDIT Vandaag (26-9-2022) kondigt LS Models een extra B rijtuig aan.

Exacttrain

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_E_1_1655107959.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_E_1_1655107959.jpg)
EX11040 t/m EX11043 zijn excl. Huider en Bentink productie

LS Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_L_2_1666279873.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_L_2_1666279873.jpg)

PB Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_PB_2_1656086015.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_PB_2_1656086015.jpg)

Piko

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_PI_1_1655108051.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_PI_1_1655108051.jpg)

Bij Exacttrain, LS Models en Piko weten we niet of de A en B rijtuigen Binnenland of Buurland zijn, echter ze brengen alle drie in die serie’s ook een BKD uit die sowieso Buurland is, dus zeer waarschijnlijk zijn de andere het ook.

Piko heeft alleen deze versie aangekondigd, maar ook dat ze nog jaren leverbaar zullen zijn.
EDIT Mogelijk zijn de A en B's aan te passen voor binnenland of buurland d.m.v. losse uitwisselbare onderdelen.
De kans is aanwezig dat in volgende jaren andere versies aan bod komen.

ICR BeNeLux

Alleen Exacttrain en PB Models komen met deze versie die vanaf 1986 op de rails kwam.
Nadat de trek-duw Beneluxtrein was vervangen door de Thalys kwamen ze in binnenlandse dienst en werden weer blauw-geel. Of er één 2005 gehaald heeft in rood-geel weet ik niet…

EDIT Begin juli kondigt LS Models deze rijtuigen ook aan. De rijtuignummers zijn bij inzoomen op de folder leesbaar, echter of de rijtuigen deze nummers zullen hebben is niet bekend.

Exacttrain

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Benelux_E_2_1692214657.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Benelux_E_2_1692214657.jpg)

PB Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Benelux_PB_2_1692213865.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Benelux_PB_2_1692213865.jpg)

LS Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Benelux_L_1_1657456259.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Benelux_L_1_1657456259.jpg)

Piko

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_BeNeLux_P_3_1688113355.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_BeNeLux_P_3_1688113355.jpg)

IC Plus

Deze reden in de jaren 1995-1998 als stammen en in de jaren 1999-2002 waren ze nog te zien in treinen met de normale blauw-gele collega’s.
Ook deze versie wordt alleen uitgebracht door Exacttrain en PB Models.

Exacttrain

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/IC Plus_E_1_1655107298.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/IC Plus_E_1_1655107298.jpg)

PB Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICPlus_PB_3_1679659353.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICPlus_PB_3_1679659353.jpg)

ICRm

De gemoderniseerde versie met airco. Alleen Exacttrain en LS Models komen met deze versie in blauw-geel. Deze versie eindigde als 'zuurstok' na het Fyra debacle.
Geen van de fabrikanten waagt zich echter aan de zuurstok-versie.
De ombouw naar ICRm starte in 2000 en de laatste ICRm werd ICRmh in 2016.
Of blauw-gele ICRm’s 2016 hebben gehaald weet ik niet.

EDIT Begin juli kondigt LS Models de Fyra uitvoering van deze rijtuigen aan. Gezien de artikelnummers is het een re-run van de eerder uitgebrachte modellen, echter wordt nu vermeld dat de rijtuigen los verkrijgbaar zijn!

EDIT Eind juli verscheen op de website van Exacttrain ook een stam Fyra rijtuigen

EDIT In oktober verschenen weer enkele nieuwe artikelnummers bij Exacttrain

EDIT In januari 2023 verscheen nog een stam Fyra-rijtuigen bij Exacttrain

EDIT In februari 2023 kondigt Piko  een stam Fyra-rijtuigen aan.

Exacttrain

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRm_E_2_1667125993.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRm_E_2_1667125993.jpg)

LS Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRm_L_2_1666280122.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRm_L_2_1666280122.jpg)

Exacttrain

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRm_fyra_E_2_1675080897.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRm_fyra_E_2_1675080897.jpg)

LS Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Fyra_L_1_1657456835.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR Fyra_L_1_1657456835.jpg)

Piko

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_FYRA_P_1_1678451637.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_FYRA_P_1_1678451637.jpg)

ICRmh

Voor gebruik op op de hogesnelheidslijn werden de rijtuigen weer aangepast en kwam er weer een tweedeling tussen binnenlands gebruik en inzet naar België.
Behalve Piko (wellicht later) komen de ander merken met zowel de binnenlandse versie IC-Direct als de nieuwe Benelux trein.
Ombouw naar ICRmh startte in 2014 en deze versies zien we nu nog op de Hogesnelheidslijn.

EDIT In oktober verschijnt er nog een stam ICRmh IC Direct excl. verkrijgbaar bij Huider en Bentink. Tevens komt er nog een extra stam ICRmh Benelux bij.

EDIT In mei 2023 wordt bekend dat Exacttrain ook ICRmh-rijtuigen met verlichting én passagiers gaat leveren. Deze hebben aparte artikelnummers en staan hieronder in aparte tabellen.

ICRmh IC Direct

Exacttrain

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh_ICD_E_5_1678451340.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh_ICD_E_5_1678451340.jpg)
EX11005 t/m EX11018 zijn excl. Huider en Bentink productie

met verlichting

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Direct_E_Licht_1_1685452696.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Direct_E_Licht_1_1685452696.jpg)

LS Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-IC Direct_L_2_1666280296.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-IC Direct_L_2_1666280296.jpg)

PB Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-IC Direct_PB_1_1655106703.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-IC Direct_PB_1_1655106703.jpg)


ICRmh Benelux

Exacttrain

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh_ICBenelux_E_4_1678451409.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh_ICBenelux_E_4_1678451409.jpg)

met verlichting

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Benelux_E_Licht_1_1685452759.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Benelux_E_Licht_1_1685452759.jpg)

LS Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Benelux_L_2_1666280351.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Benelux_L_2_1666280351.jpg)

PB Models

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Benelux_PB_1_1655106352.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICRmh-Benelux_PB_1_1655106352.jpg)


Natuurlijk zullen er in bovenstaande foutjes zijn geslopen of zaken fout aangenomen of begrepen.
Schuw niet correcties te vermelden. Aanpassingen zullen worden doorgevoerd.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 13 Juni 2022, 11:04:04
Handig!   (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 13 Juni 2022, 11:18:56
Bij de IC-Plus rijtuigen van PB Models staan twee keer dezelfde zes rijtuignummers vermeld. Dat lijkt me niet juist.

mvg,
Gert


PS: bij alle andere versies trouwens ook...


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 Juni 2022, 12:30:27
AC/DC met verschillende artikelnummers  ;)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 13 Juni 2022, 12:51:03
Aha, op zo'n fiets. Maar een complete IC Plus samenstellen gaat dus niet lukken met zes verschillende rijtuignummers.

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 Juni 2022, 13:06:02
Een 12 delige stam op een modelbaan of vitrine is nogal onrealistisch dat mensen daar ruimte voor hebben.
Een 6 delige wel en beide fabrikanten brengen er 6 uit


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 13 Juni 2022, 13:11:18
Het zou natuurlijk mooi zijn als er dan precies 12 verschillende rijtuignummers verschijnen. Als ik het goed heb, waren er exact 12 van die rijtuigen.
Iemand die dat kan bevestigen?

Ik twijfel er nog over. Gewone ICR-rijtuigen heb ik genoeg in mijn verzameling, maar IC Plus heb ik altijd heel chique gevonden. Ooit had ik die veel te korte van Märklin.
Maar die heb ik begin deze eeuw toen ik koos voor echte lengteschaalgetrouwe (3x woordwaarde) rijtuigen allemaal van de hand gedaan.

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 Juni 2022, 13:13:26
https://railwiki.nl/index.php?title=ICR_-_Rijtuigen_ICR(m)_(InterCity_Rijtuig)#IC.2B


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 13 Juni 2022, 14:34:03
Thanks. Is al duidelijk of het befaamde rijtuig met de kinderspeelplaats met lage patrijspoortjes erbij zit?

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Juni 2022, 10:19:50
PB Models heeft de reeks oer-versies ICR uitgebreid met een extra B rijtuig buurland.
De tabel in het eerste bericht is aangepast.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: PBModels op 20 Juni 2022, 13:21:23
Thanks. Is al duidelijk of het befaamde rijtuig met de kinderspeelplaats met lage patrijspoortjes erbij zit?

mvg,
Gert

Bij PB Models wel.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 20 Juni 2022, 13:36:26
Aha, dat is goed nieuws! Welk rijtuignummer is dat?

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 20 Juni 2022, 14:27:38
Al gevonden, het is BKD-rijtuig 50 84 82-70 001-2, aldus de website van Martijn Haman.
Ik zie echter in de tabel het volgende nummer staan: 50 84 82-70 001-3

Ook Railwiki noemt hetzelfde nummer als Martijn Haman: https://www.railwiki.nl/index.php/ICR_-_Rijtuigen_ICR(m)_(InterCity_Rijtuig)
Ik vrees dus dat het nummer dat in de tabel staat niet klopt.

mvg,
Gert




Aanvullende informatie


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Spoorzeven op 20 Juni 2022, 15:10:19
Even snel nagerekend: het controlecijfer moet een 2 zijn.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Juni 2022, 15:11:05
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/IC_plus_BKD_PBM_1655730543.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/IC_plus_BKD_PBM_1655730543.jpg)

Ik ben bereid iedereen te geloven, maar van beide partijen (PB Models als Martijn Haman) geloof ik wel dat ze hun huiswerk hebben gedaan.
Maar wie de typefout heeft gemaakt weet ik niet.
Bron van railwiki is naar alle waarschijnlijkheid de site van Martijn.

EDIT: Chris even een mailtje gestuurd  ;)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Juni 2022, 15:14:05
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/UIC_BKD_1655730812.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/UIC_BKD_1655730812.jpg)

PB Models dus  :D


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 20 Juni 2022, 15:17:01
Duidelijk. Foutje van PB Models. Ik heb Chris al geappt. En uiteraard zie ik als dank voor het voorkomen van een foutief nummer op dit model met alle plezier een gratis exemplaar tegemoet.    :D

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Spoorzeven op 20 Juni 2022, 18:53:37
Gert, het enige ICR dat bij mijn weten ooit in DK is geweest, is het rijtuig van de familie Van Oranje.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 20 Juni 2022, 18:55:21
Ik weet het. Maar het vlees is zwak en dus koop ik soms nog wel eens iets Nederlands.   8)

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: hubertus op 20 Juni 2022, 19:04:59
Maar dan toch geen Intercity Plus of is je vlees zo zwak?  ???


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: PBModels op 22 Juni 2022, 10:55:50
Dank voor de waarschuwingen via mail en whatsapp  (y)

Aangepast :)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 22 Juni 2022, 11:44:50
Maar dan toch geen Intercity Plus of is je vlees zo zwak?  ???

In jouw ogen kennelijk vreselijk zwak.   :D
Ik vind de IC+ uitvoering gewoon heel chique.

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: hubertus op 22 Juni 2022, 15:25:17
Spuuglelijk is meer mijn asociatie.   :D

Met die rare gele uiteinden en metallic-lak vind ik ook niet echt bij een trein passen.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk, ook al is het een slechte smaak  ;D ;D


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 22 Juni 2022, 15:38:04
Ik zal vragen of de trein met IC+ rijtuigen t.z.t. via Plettenburg naar Sydborg kan worden gestuurd.    :P

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 24 Juni 2022, 17:58:16
Het nummer van de IC Plus BKD is aangepast in de tabel in het eerste bericht.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 Juli 2022, 14:42:25
De begin juli door LS Models aangekondigde BeNeLux en Fyra rijtuigen toegevoegd aan het overzicht in het eerste bericht.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 16 Augustus 2022, 08:57:51
De door Exacttrain aangekondigde Fyra rijtuigen zijn opgenomen in het overzicht in het eerste bericht.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 26 September 2022, 13:20:00
LS Models kondigt vandaag 2 nieuwe rijtuigen aan.
De 44250, oer-ICR is toegevoegd aan de tabel in het eerste bericht
De 44240, ICRmh Benelux. Deze was echter al bekend en stond al in de tabel.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Oktober 2022, 17:43:09
Exacttrain 11011 toegevoegd. Was kennelijk gemist of iets later aangekondigd  :-\
Met dank aan Koen (KNed)

Bijna alle LS Models tabellen zijn nu voorzien van de rijtuignummers.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 Oktober 2022, 12:57:15
Vandaag zijn nieuw verschenen artikelnummers van Exacttrain toegevoegd aan het overzicht in het eerste bericht.

ICRm                     EX11104, EX11105 en EX11109
ICRmh IC Direct    EX11012 t/m EX11018 (excl. Huider en Bentink productie)
ICRmh Benelux     EX11024 t/m EX11030

Met wederom dank aan Koen van NLinmodel.nl (https://www.nlinmodel.nl/)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2022, 13:42:11
Op Beneluxspoor is een discussie gaande over de gele en blauwe banen op de Exacttrain ICR die afgelopen week in Houten te zien was.
Nu wordt er vergeleken met een LS Models model, maar is die goed?
Een echte ICR lijkt mij een betere bron.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_echt_1670931209.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_echt_1670931209.jpg)
Bron: Martijnhaman.nl

De foto is in Autocad geplakt en de banen zijn gemeten. De maten zijn onbelangrijk, het gaat om de verhoudingen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_EX_1670931306.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_EX_1670931306.jpg)
Bron: ICR draadje Beneluxspoor

Dan even rekenen  ;)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_maattabel_1670931356.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_maattabel_1670931356.jpg)

Uitgaanspunt is de hoogte van de bak. Gemeten op de foto van de werkelijkheid is dat 70,1 mm, op de foto van de Exacttrain 27,9 mm.
Daar zit een factor 2,51 tussen.
In de kolom van de berekende waarde is deze factor toegepast op de maten van de foto van de werkelijkheid.

Mijn (voorzichtige) conclusie: de blauwe baan klopt aardig qua hoogte, maar zit te laag op de bak.



Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: hubertus op 13 December 2022, 14:03:15
Op je vraag, de LS is in elk geval niet goed, dus vrij zinloos om daarmee te vergelijken.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2022, 14:09:49
Nee, daarom...  ;D


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Daan! op 13 December 2022, 15:09:27
Dank voor je berekening!
Echter als ik het goed begrijp: de hoogte van de bak hoeft niet goed te zijn. Dat maakt de ET niet beter uiteraard. Dan komt de boel misschien nog wel schever te liggen. Toch?


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2022, 15:43:07
Als Keppel zegt dat de originele bouwtekeningen van de NS zijn gebruikt, ga ik er van uit dat de hoogte gedeeld door 87 wel goed is uitgerekend door de Keppels.
Waar de Chinees de blauwe baan er op drukt is een andere kwestie denk ik.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 13 December 2022, 15:54:09
Je kunt het ook goed zien aan dat dingetje (weet niet wat het is) dat precies in het midden boven de goot van de deuren zit.
In werkelijkheid zit daar nog flink wat blauw boven, bij het model van ExactTrain grenst het aan de gele baan.
Dat zouden de heren Keppel toch ook moeten zien?

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2022, 16:10:46
Dan de Piko waar een nieuwe foto van is gepubliceerd

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_Pi_1670939931.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_Pi_1670939931.jpg)

Wederom, de maten boeien niet, het gaat om de verhoudingen

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_maattabel_2_1670940415.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_maattabel_2_1670940415.jpg)

Afgaan op verhoudingen komend uit deze bemating van de foto zit de blauwe baan hier iets te laag én iets te smal waardoor per saldo de bovenste gele baan wat te breed is.
Al lijkt dat niet zo als je boven de deur kijkt en waar de scheiding tussen blauw en geel de buisbalg raakt.
Ondanks de gemeten afwijking(en) -voor wat die waard zijn vanaf zo'n foto- oogt de Piko beter qua kleurenbanen.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: 1200blauw op 13 December 2022, 16:46:06
Als het je gaat om de verhoudingen moet je één van de maten als standaard hebben gebruikt. Welke is dat geweest? Is dat die 70,1 uit de 1:1-foto? Daar zou dan ook nog een afwijking in kunnen zitten lijkt me, maar die kunnen we niet eenduidig vaststellen zonder de absolute maten te weten. Correct?


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 13 December 2022, 17:56:00

Uitgaanspunt is de hoogte van de bak. Gemeten op de foto van de werkelijkheid is dat 70,1 mm.




Een foto van de werkelijkheid lijkt mij een prima standaard.

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 December 2022, 18:26:15
Vanaf onderkant rooster tot onderkant bak lijkt mij een duidelijke maat en de standaard zo groot mogelijk kiezen, levert het nauwkeurigst resultaat.
Al moet je geen echte precisie verwachten vanaf foto’s  ;)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 December 2022, 15:53:28
Zaterdag had ik nog een foto gemaakt van de Exacttrain ICR die ik mocht bekijken.
De details op de kop zijn ook prachtig.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_EX_1671112308.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/ICR_EX_1671112308.jpg)

Maar zonde van de te lage blauwe baan...  (https://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/a025.gif)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Spoorzeven op 15 December 2022, 16:45:49
En dat die baan lager zit, is hier goed te zien:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Maastricht - 1107 - 040781 - Bak 30 nr 1459_1671115189.jpg)

De blauwe baan eindigt bij de ICR in 1:1 boven de nis waarin de kabel rechts hangt, bij het model eindigt het blauw duidelijk lager. Ook rond die gele houders(?) is het geheel geel in 1:1 en niet in 1:87. Alleen is het ET model niet een ICR uit 1981. Ik heb geen flauw idee of die banen in de tijd misschien lager zijn geschilderd. Alleen ligt het niet echt voor de hand, omdat je dat direct zou zien in treinverband en die uitstraling streefde NS zeker niet na.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 December 2022, 16:56:46
Dat verschil is er wel, echter heel weinig. Op Beneluxspoor heeft Frank (Mispoes) daar een foto van getoond.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101605.msg3222356285#msg3222356285


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Spoorzeven op 15 December 2022, 17:45:20
Het zou toch net het verschil kunnen maken zo te zien.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 December 2022, 18:38:58
Dat denk ik niet Frank. De foto van Mispoes geeft een miniem verschil aan, ik schat hooguit 2 cm en de baan op het model zit zeker een millimeter te laag en dat is in werkelijkheid dus al 9 cm…


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Spoorzeven op 16 December 2022, 13:48:14
Misschien toch eens met de duimstok in station Den Haag Centraal gaan meten. Daar staan ze lang genoeg langs het perron geparkeerd om rustig alles op te nemen. ;D


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 December 2022, 11:29:39
Volgens het onderdelenblad van de Piko rijtuigen zijn de verschillende onderdelen, die het verschil uitmaken tussen binnenland- of buitenlandversie uit te wisselen.
Of ze nu standaard beide met het rijtuig meegeleverd worden of los te bestellen zijn is me (nog*) niet duidelijk.
Ik link even naar het bericht op Beneluxspoor. Daar kwam iemand er mee  ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101605.msg3222358582#msg3222358582+

*EDIT bij nadere bestudering van het onderdelenblad denk ik dat beide versies meegeleverd worden en naar wens gemonteerd kunnen worden.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: hubertus op 23 December 2022, 12:12:11
Maar met alleen andere treden wordt het geen andere versie.
Ook de opschriften verschillen.



Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 December 2022, 12:14:36
Daar heb je een punt inderdaad. Het nummer is óf binnenland óf buurland...  :-\


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 December 2022, 14:04:11
Als de foto's op PijpLines de juiste rijtuigen weergeven, dan hebben de rijtuigen de volgende nummers:

50 84 30-77 727-0 B rijtuig ICR2 Binnenland volgens Martijn Haman.
50 84 10-70 673-5 A rijtuig ICR1 Buurland volgens Martijn Haman.
50 84 82-70 928-6 BKD en dat zijn alleen maar buurand rijtuigen.
Het tweede B rijtuig heeft dezelfde foto en dus 727-0. Één van beide artikelnummers heeft dus dit nummer, de andere is nog even een vraagteken.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 December 2022, 16:50:00
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/icr-rijtuigen_1671806945.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/icr-rijtuigen_1671806945.jpg)
Bron MCH


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Januari 2023, 15:57:46
Maatvoering van de verschillende ICR modellen en met name de verschillen zijn een hot item in het betreffende ICR draadje op Beneluxspoor.
Gebruiker wke heeft zowel het Exacttrain als het Piko model opgemeten en Sander. de nog in de 1:1 wereld rondrijdende ICRm(h).
Daar komen diverse tabelletjes uit met maten tot op een honderdste!! (hoe meet je dat?)
Het is niet zo dat je de blauwe baan tussen schuifmaat kan klemmen of zo...  ;D
Het meten blijft, ook met een schuifmaat, een schatting en daarom wil ik niet verder gaan dan op een tiende.

Wat ik erg lastig vind bij de tabellen op BNLS dat e.a. lukraak door elkaar staat en dan nog met procenten de afwijking etc..
Daarom ook hier op MSW een maattabel  ;)

Wat gaan we meten cq. is gemeten door genoemde personen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-01-2023_ICRm_Haman_1673011739.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-01-2023_ICRm_Haman_1673011739.jpg)
Foto geleend van de site van Martijn Haman

Wat bij BNLS'ers niet echt als aparte maat wordt vermeld is de hoogte van het blauw-gele gebied: onderkant stelbalk naar onderkant rooster (= begin dak)
De cijfers spreken voor zich en het feit dat C is opgedeeld is vanwege de discussie dat ramen te klein zouden zijn en de positie in de blauwe band.

Onderstaande tabel gaat uit van de door Sander. gemeten maten van de Talbot en de 1:87 versie daarvan.
De modellen staan zonder voorkeur in de volgorde van verschijnen. Let wel...het is een LSM van de oude productie  ;)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-01-2023_tabel_LSM_EX_P_1673012081.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-01-2023_tabel_LSM_EX_P_1673012081.jpg)

Wat opvalt is dat alle!! modellen dus te hoog zijn (wat betreft geel-blauwe deel) Het dak is een andere discussie.
De oude LSM zit er nog het dichtste bij én daar heeft men zelfs nog een stukje dak geel gespoten (dus ook een randje rooster)
Er is in de gele band bij LSM een naadje te zien en als men die als scheiding tussen dak en geel had genomen was met wellicht zelfs exact op maat geweest.
De Piko is ruim 2 mm te hoog, maar omdat men alle banen ook iets te groot heeft gemaakt, oogt het juist wel goed.

Nu zijn de LSM en de Piko ICR's en geen ICRm(h). De afwijking tussen die 2 heeft Mispoes aangetoond met een foto van beide gekoppeld.
Geschat (door diverse mensen) zou de blauwe baan bij de ICRm(h) ongeveer 2,5 cm lager zitten dan bij de ICR.
Dat betekent dat de gele baan van Sander. boven -25 mm krijgt en onder +25 mm om deze op ICR niveau te krijgen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-01-2023_tabel_LSM_P_1673012873.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06-01-2023_tabel_LSM_P_1673012873.jpg)

Dat maakt dus 1:87 drie tiende mm  uit.

Conclusie? Die mag wat mij betreft ieder voor zich maken.
Persoonlijk ben ik op dit moment erg blij met mijn 'oude' LSM's en volgens de cijfertjes is die nog niet zo slecht  ;D



Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: hubertus op 6 Januari 2023, 20:54:51
De veelposters in dat draadje lijken de overtuiging te hebben dat je mening vanzelf een feit wordt, als je het maar vaak genoeg herhaalt.
Uiterst vermakelijk om te zien.

De exacte maatvoering vind ik nooit zo heel spannend, sowieso zullen daarin altijd compromissen zitten.
Veel belangrijker vind ik hoe het oogt. Daarin vond ik mijn LSM's niet heel denderend en ik had dan ook gehoopt dat een van de nieuwe ontwikkelingen het wat dat betreft beter zou doen. Maar zowel de Piko als de Exacttrain stellen me teleur. Misschien dat PB het wat dat betreft beter doet.
In elk geval ga ik ergens komend jaar nog maar eens kijken of ik de LSM's fatsoenlijk rijdend kan krijgen. 


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Sander Lageveen op 6 Januari 2023, 21:06:57
Huub,

Wat stelt je precies teleur?

Als ik kijk naar de tot nu toe uitgegen ICR's dan smoelen de Piko's voor mij als beste.

Kijk ik naar het lijstje wat Jakop gepost heeft qua maten dan komen de oude LSM's het dichtst bij, al zijn die wat te gelig misschien. Ik laat het voor nu dan ook gewoon bij mijn oude LSM's.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: hubertus op 6 Januari 2023, 22:23:16
Piko is voor mij vanwege de digiprint geen optie.
En de Exacttrain vind ik er raar uitzien. Kan zijn dat het aan de plaats van de blauwe baan ligt, weet ik niet. Als, dan heb ik nog een klein beetje hoop. Ik heb alleen de ICRm gezien en ik wil een gewone ICR.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Joran op 7 Januari 2023, 01:16:23
Vandaag bij Huider de LS en ET gezien. Heb zelf een setje LS maar die zijn opgeborgen. De vele details van de ET zijn prachtig, maar vond qua indruk de LS beter. Wat ik van de Piko zie (los van digitaal druk  >:() vind ik hem wel smoelen als ICR. Beter dan de LS en ET.

De kleursamples van PB vind ik ook overtuigend. Het feit dat die al voorzien zijn van verlichting heeft me doen besluiten daar een aantal van te bestellen.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: 1200blauw op 7 Januari 2023, 12:04:48
Persoonlijk ben ik op dit moment erg blij met mijn 'oude' LSM's en volgens de cijfertjes is die nog niet zo slecht  ;D

Dat is wel een mooie conclusie (y)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Sander Lageveen op 7 Januari 2023, 16:15:25
Vandaag in Houten even bij PB lopen buurten. De DH1's worden verwacht rond mei. De ICR's hebben nog een mal aanpassing gehad. Daarnaast even een Piko naast het handmonster van PB gezien. Zat uiteraard wat kleur verschil in gezien dit nog niet de definitieve ICR's waren. Voor de rest lijken ze goed op elkaar.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 7 Januari 2023, 17:26:53
Ergens klopt er iets niet aan de Exacttrain waardoor die 'vreemd' lijkt.
Conclusie die we trokken, op basis van waar de blauwe baan langs de inkeping van de handgrepen gaat en op de koppen over de vierkante blokjes loopt, dat de blauwe baan te laag zit.

Dat klopt dus niet!

Bij de Talbot (omgerekend naar 1:87) zit de blauwe baan op 9 mm (E+D 1,7+7,3)
Bij Exacttrain zit de blauwe baan op 1,8+7,3 mm = 9,1 mm. Dus in principe nog 1 tiende te hoog!
Waarom lijkt het dan zo fout? Hebben de ramen-zijn-niet-goed-roepers dan gelijk?
De maat onderkant stelbalk <> onderkant raam: E+D+C3
Talbot (1:87): 1,7+7,3+3= 12 mm
Exactrain: 1,8+7,3+3,7= 12,8 mm

Het raam zit dus te hoog.
In een blauwe baan die 3 tiende te laag is.
Daarbij is het raam ook nog eens 5 tiende te laag (Talbot 10,5 <> Exacttrain 10)

Als Keppel zegt dat de originele bouwtekeningen van de NS zijn gebruikt, ga ik er van uit dat de hoogte gedeeld door 87 wel goed is uitgerekend door de Keppels.

Daar moet ik dus kennelijk op terugkomen.... Op basis van de conclusie dat de onderste 2 banen (stelbalk + geel) prima op maat zijn, moet je dus ook concluderen dat de inkeping van de handrails en het vierkante blokje op de koppen niet op de juiste plekken zitten.

Let wel...ik reken hier met maten die ik niet zelf heb gemeten, maar domweg voor waar aanneem. Door fouten in die maten zou het best anders kunnen zijn.
Het zou overigens best goed kunnen komen met de ICR's van Exacttrain door de blauwe baan bewust te hoog te zetten. Ramen komen dan visueel meer in het midden, bij inkeping en blokjes komt het dan goed en de gele baan bovenaan wordt smaller.
Een beetje smokkelen net als Piko heeft gedaan waardoor het niet klopt, maar wél goed oogt (op die spikkels na dan  ;) )


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Sander Lageveen op 7 Januari 2023, 18:08:22
Vandaag op de beurs:
Is wel het goede type rijtuig gebruikt door ET? De ramen zijn namelijk te laag. Lijken meer op ramen uit duitse rijtuigen.

Nog niet kunnen achterhalen welk rijtuig dat dan zou kunnen zijn.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 7 Januari 2023, 18:16:13
Het is een compleet nieuwe ontwikkeling, dus niet een of anders buitenlands rijtuigen of zo.

Hadden ze op de stand van ExactTrain nog nieuws over de Koplopers?

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Sander Lageveen op 7 Januari 2023, 18:28:05
Ik heb geen ET stand gezien ???

Ik verwacht bij de volgende Houten dat ze wel aanwezig zijn. 10 en 11 feb is Houten op Rails.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 7 Januari 2023, 18:31:43
Dat snap ik niet, want je schreef:
Vandaag op de beurs:
Is wel het goede type rijtuig gebruikt door ET? De ramen zijn namelijk te laag. Lijken meer op ramen uit duitse rijtuigen.

Dan neem ik dus aan dat je het rijtuig zelf op de beurs hebt gezien?    ???

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Sander Lageveen op 7 Januari 2023, 18:39:03
Ja, want die liggen her en der bij handelaren.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 7 Januari 2023, 18:46:23
Ah, auf so einem Fahrrad    :D

Maar goed, het is dus een volledig nieuwe ontwikkeling.
Ik zou het model van ExactTrains graag eens zien met de blauwe baan op de juiste hoogte.

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 7 Januari 2023, 18:48:36
Jij bent toch handig met Photoshop?  :P


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 7 Januari 2023, 19:01:26
Ja, maar ook lui.    :D

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 7 Januari 2023, 19:15:28
Overigens zit de blauwe baan bij nader inzien niet te laag…zie bericht #58.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 16 Januari 2023, 14:34:02
Van de door Exacttrain uitgeleverde wagens is nu het wagennummer bekend. Deze zijn nu in de tabellen opgenomen.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 Januari 2023, 14:18:39
Nieuwe Fyra-stam toegevoegd bij Exacttrain artikelnummer EX11130 t/m EX11137


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: 1200blauw op 18 Februari 2023, 12:35:53
Ik kwam deze lijst nog tegen bij de buren, kennelijk uit een nieuws-mail van de Keppels. Zonder te controleren of ze al in de lijst stonden maar even hier neergezet.

Citaat
De volgende wagens voor binnenlands vervoer (Amsterdam - Breda) zijn nieuw leverbaar en worden door middel van deze mail geïntroduceerd:

    EX11012 NS ICRm eindwagen Bpmez10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11013 NS ICRm reizigerswagen Apmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11014 NS ICRm reizigerswagen Bpmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11015 NS ICRm reizigerswagen Apmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11016 NS ICRm reizigerswagen Bpmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11017 NS ICRm reizigerswagen Bpmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI

De volgende wagens voor Benelux dienst (Amsterdam – Brussel) zijn nieuw leverbaar en worden door middel van deze mail geïntroduceerd:

    EX11024 NS/NMBS ICRm eindwagen Bpmez10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11025 NS/NMBS ICRm reizigerswagen Bpmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11027 NS/NMBS ICRm reizigerswagen Apmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11028 NS/NMBS ICRm reizigerswagen Bpmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI
    EX11029 NS/NMBS ICRm reizigerswagen Apmz10. (Kleur Geel/Blauw) Tijdperk VI


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 18 Februari 2023, 13:47:59
Ja, die staan al in het overzicht en waarom ze nu de bijbehorende EX11018 en EX11030 niet in die mailing noemen is vreemd...


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 Maart 2023, 14:36:59
Diverse rijtuignummers bij Exacttrain ingevuld in de tabellen en de Piko Fyra rijtuigen toegevoegd aan het overzicht.
Naar blijkt zijn de exclusief Huider en Bentink rijtuigen van Exacttrain ook te verkrijgen bij Pijplines.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 24 Maart 2023, 14:06:11
Gisteren meldde PB Models per nieuwsbrief dat de volledige stam IC-Plus wordt uitgebracht i.p.v. alleen de reeds aangekondigde 6 rijtuigen.
Maar ook nog een gedeclasseerde A welke als versterkingsrijtuig was toegevoegd aan de IC-Plus stam.
Alle rijtuigen staan nu in het overzicht op pagina 1.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: hubertus op 25 Maart 2023, 19:20:26
Met een Roco 1100 ervoor heb je een tot op het nummer waarheidsgetrouwe trein (https://flic.kr/p/BpG5Ss).


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Noordwaarts op 25 Maart 2023, 22:29:11
Fraaie plaat!    (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 Mei 2023, 15:22:40
Afgelopen weken werd bekend dat Exacttrain ook de ICRmh rijtuigen met verlichting gaat leveren.
Er zouden ook passagiers geplaatst worden. Beide rijtuigstammen toegevoegd aan het eerste bericht.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 26 Juni 2023, 10:29:47
BeNeLux rijtuigen van Piko toegevoegd aan het eerste bericht.

EDIT  de AC Bs ook toegevoegd aan de tabel


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 28 Juni 2023, 05:48:52
De eerste Piko BeNeLux rijtuigen zijn in de winkels en blijken gewoon gespoten i.p.v. de digitale druk van de eerste batch oer-ICR’s  (y)


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 Juni 2023, 10:24:37
De rijtuignummers zijn toegevoegd bij de Piko BeNeLux rijtuigen.


Titel: Re:ICR H0 productie 2022
Bericht door: Jakop de Bruin op 16 Augustus 2023, 21:40:42
Bij de BeNeLux ICR's het AB-nummer gewijzigd en bij Exacttrain de rijtuignummers toegevoegd