Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 212539 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #165 Gepost op: 28 December 2018, 20:36:15 »

voor de kijkers nog een videootje met rijdende treinen er bij.
https://www.youtube.com/watch?v=z6vjg8Amqhg&feature=youtu.be

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #166 Gepost op: 1 Januari 2019, 22:40:35 »

Arjan een goede vriend van mij heeft na inspiratie van zijn en mijn baan zich gestort op het maken van Zwitserse dwergseinen op schaal. Lichtprintjes heeft hij laten maken en kapjes laten 3-D printen. Het geheel wordt door arduino's aangestuurd.

Enige impressie

Je ziet hier het seintje groter dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Zelfs de achterkant is verlicht als het sein uit se stand stop is.


Arjan heeft een hulpprint voor de arduino's ontworpen. 5 seinen per print

Op de video heb je een impressie van het schakelen van de seinbeelden
https://www.youtube.com/watch?v=hxdbgs5LH00&feature=youtu.be

Het is nog lang niet klaar dit is de eerste aanzet. Er moeten 32 dwergseinen op Blausee-Mitholz komen (incl de overloopwissels)

Aan de hoofdseinen gaat ook gewerkt worden  Wink

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #167 Gepost op: 1 Januari 2019, 22:45:16 »

Ziet er zeer professioneel uit zeg. Mooi werk!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #168 Gepost op: 1 Januari 2019, 22:57:35 »

Altijd leuk als er op een baan serieus met seinen wordt gewerkt.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #169 Gepost op: 6 Januari 2019, 00:24:02 »

Ja de sein beelden moeten wel een beetje kloppen vindt ik.
Ook aan de hoofdseinen wordt nu gewerkt. Mijn foto archief ben ik teven aan het doorspitten en vond nog een beetje uitzondering wat je niet vaak ziet, parallel fahrt.


Paralell fahrt, de dwergseinen staan beide nog in de stand nog in de stand vorsicht

Ik ben in 2002 met deze baan begonnen we zijn nu 17 jaar verder en de stand van de techniek is verder gevorderd.
Dat geld voor meerdere zaken. Dwergseinen op schaal was toen niet te realiseren en nu wel met de komst van smd leds 403 en 3-D print techniek.

Ook de aansturing met arduino maakt het een stuk gemakkelijker. Met gebruik van het hulp printje behoeven de ledsjes geen voorschakel weerstand meer te hebben. Gewoon rechtstreeks aansluiten en de helderheid van de ledsjes zijn individueel instelbaar. geen geëxperimenteer met weerstanden, een stuk gemakkelijker en weinig romplomp onder de baan. (scheelt bijna 100 weerstanden  Wink )

Mvg, Johan
Gelogd
GWS
Newbie

Offline Offline

Berichten: 1


Jong blijven, om ouder worden niet op te merken


« Antwoord #170 Gepost op: 31 Maart 2019, 16:18:16 »

-Johan,
Ja, daar kijk jij vreemd van op! Heb alles eens goed kunnen doorlezen. Wat een verhuizing hebt jij doorstaan en daarbij is er tot nu toe niets echt defect gegaan. Complimenten! Zal wel ook aan de chauffeur gelezen hebben! Mooie ruimte en nog wel bijna zo groot als wat jij had.
Jouw treinzolderruimte is nu van alles voorzien en dat wat Arjan heeft gemaakt, is echt een 'toppie' van kunstwerkjes bij elkaar. "Petje af" ook voor hem!
Veel suk6 verder en ik blijf jou maar 'volgen'! Tenslotte kruip ik weer even terug naar mijn vroegere werk.  Duim omhoog
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #171 Gepost op: 10 Juni 2019, 22:04:32 »

https://www.youtube.com/watch?v=FPM40QIX1iA&feature=youtu.be

Er kan met deze hulp flink verder gebouwd worden op Blausee-Mitholz   Cheesy Cool

Mvg, Johan
Gelogd
trainiac
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 81



« Antwoord #172 Gepost op: 3 Augustus 2019, 13:21:43 »

Mooi ding!
Gelogd

Met de groeten van Harry
Ludwigsruhe
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #173 Gepost op: 16 November 2019, 22:44:18 »

Even een kleine update van nieuwe vordering vandaag.



De seinbrug is vandaag werkend gemaakt (met dank aan Arjan  Duim omhoog )
BLS Te 2/3 en de laatste aanwinst Halbshuh Te 3/3 passeren elkaar onder de seinbrug.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #174 Gepost op: 16 November 2019, 22:53:10 »

Werkende seinen!!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #175 Gepost op: 17 November 2019, 08:43:14 »

Inderdaad, werkende seinen levert punten op.  Grin

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #176 Gepost op: 6 Januari 2020, 15:57:04 »

Ik gebruik mijn modelbouwdraadje even om iemand in een ander forum te antwoorden.
Op zich ook wel interessant hier uit te leggen hoe ik mijn engelswissel met twee adressen configureer in de ECoS.


Het slange engelswissel kent twee adressen het linker deel luistert naar adres DCC-61 en het rechter deel luistert naar het adres DCC-62. Beide worden door servo's aangestuurd.


In het ECoS seintableau heb ik het engelswissel gewoon als twee losse wissels geconfigureerd (het zijn in feite ook twee losse wissels).
Echter de truuk om het juiste wisselbeeld weer te geven is dat je de adressen verwisseld.
In de ECoS is het linker wisseladres DCC-62 en rechts DCC-61.




Ook moet je een beetje spelen met de wisselsymbolen om de juiste stand overeen te laten komen.

Na enig gepuzzel kom je er absoluut uit om de goede standen weer te geven.

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #177 Gepost op: 27 Januari 2020, 22:50:08 »

Wordt weer eens tijd voor een up-date.
Wat ik voor de verhuizing al van plan was wordt nu uitgevoerd, renovatie en uitbreiding van de knopjes treinen.
(Gert kan u het fenomeen knopjes treinen haarfijn uitleggen  Wink Grin)

Even kort uitgelegd wat een knopjes trein is.
Ik heb hier een modelbaan voorzien van een schaduwstation waar 7 treinen als basis automatisch hun dienstregeling rijden aangestuurd door Koploper.

Daarnaast zijn er (tot op heden) 7 treinen opgesteld op een eigenspoor en wachten tot er een commando komt om te vertrekken en dan maakt (1 trein tegelijk) een cyclus en gaat weer in de wacht staan op zijn eigen spoor.
Dat vertrek commando geef ik zelf dmv een knopje te bedienen, vandaan de benaming knopjes trein  Grin

Nu is er uitbrieding en renovatie gepland.
De knopjes treinen worden nu opgedeeld in 3 groepen te weten:

- doorgaande treinen zoals TGV, TEE en SBB/BLS pendeltreinen. Ze maken hun cyclus en gaan weer direct terug naar
  hun eigen spoor.

- Treinen die Blausee-Mitholz bedienen zoals Aushubzug, Regional Guterzug, Cementzug en Kieszug.
  Deze treinen maken een stop op Blausee-Mithols en ik kan handmatig wagons af en aan rangeren.
  Daarna geeft in wederom een vertrekt comando en vervolgt de trein zijn cuclus.

- Uitwisselen van lokjes t.b.v. bau-treinen en rangeerlokjes. Aangezien ik maar 1 of twee rangeerlokjes op
  Blausee-Mitholz wil hebben en toch meer variatie wil hebben kan ik 5 lokjes kwijt in het schaduw gedeelte.

De term is gevallen Aiushubzug.
Dit is een trein die Blausee-Mitholz 3x per dag bediende vanuit Goppenstein en bracht gesteente welke uitgebroken was t.b. van de aanleg NEAT basis tunnel.
De aushub reed met 9 wagons Fans-U en was in de loop der tijd van verschillende tractie voorzien te weten o.a. BLS Ae 8/8 en SBB Re 6/6.

Lok met 9 wagons kan ik niet kwijt op het Kieswerk in model. Helaas is het spoortje te kort.

Echter het laatste halfjaar verminderde de aanvoer van gesteente en werd de trein teruggebracht van 9 naar 6 wagons en werd de tractie een SBB Re 4/4 II
Maar in de eerste week reed de Aushub met 6 wagons nog met een SBB Re 6/6.


Aushub met SBB Re 6/6 en 6 wagons.


Aushub met SBB Re 4/4 II en 6 wagons.


Kieswerk op mijn modelbaan met Aushub en 6 wagons precies op het spoortje.
De Aushub wordt afwisselend gereden met SBB Re 6/6 en SBB Re 4/4 II.

Welnu door de knopjes treinen op te splitsen in meerdere groepen kan wanneer Blausee-Mitholz bedient wordt door een trein ook een doorgaande knopjes trein rijden.
Had is voorheen 1 schakelaar voor het (tussen) vertrek commando deze worden nu opgesplitst in 3 knoppen.


Een nieuw paneeltje voor uitbreiding. Te zien in 5 (groene) knoppen welke bedoelt zijn voor de rangeerlokjes en rechts de vertrekknop van het Kieswerk.
In de nieuwe opzet is bewust gekozen voor twee-knops bediening. De rode knop moet alijd ingedrukt worden en dan nog een keuze knop. Dit om onbedoeld indrukken te vermijden.


Rechts de nieuwe vertrek knop/schakelaar van Blausee-Mitholz (dit is dus ook een uitbreiding)
Links nog de oude knoppen (zoals Gert ze gezien heeft). Deze zijn nu nog in bedrijf.


De oude knoppen gaan vervangen worden door nieuwe. Hier de eerste opzet van de lay-out.
Duidelijk te onderscheiden in twee groepen ieder met een rode centrale knop.

Ik heb nog wat te knutselen  Wink Cheesy Duim omhoog

Mvg, Johan


 
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #178 Gepost op: 28 Januari 2020, 10:11:20 »

Gert had mij eens over jouw knopjestreinen verteld, goed om er nu ook een beeld bij te hebben.
Leuk idee.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16761


301 *


« Antwoord #179 Gepost op: 28 Januari 2020, 20:15:23 »

Ja, ik heb nog op de oude locatie kennisgemaakt met dit fenomeen.
Mooi om te zien dat het nu op de nieuwe locatie weer wordt uitgevoerd.
 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: