Modelspoorwijzer.net

Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Liliput Hupac Begleidwagen koppeling probleem
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Liliput Hupac Begleidwagen koppeling probleem  (gelezen 16529 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Hero Member

« Antwoord #15 Gepost op: 20 Oktober 2015, 20:19:31 »

Hallo Jakop,

Tsja er is mooi gereedschap voor te koop. Kun je ook zelf maken trouwens (misschien doe ik dat nog wel een keer)

Maar met huis tuin en keuken gereedschap lukt het ook, mits je weet wat je doet en er gevoel voor hebt.

Wielen hoor je los te trekken met een pullytrekker.
Ik leg het motortje op strippen zodat de wielen vrij liggen en tik met een pennetje (dunner dan de as) en een hamertje het asje uit het wiel. Geen mokers gebruiken gewoon klein hamertje en licht tikken dan komt het echt wel los.

Wielen persen die ok maar en bankschroefje (vele zullen  Shocked Shocked Shocked kijken  Grin )
Geen afgeleefd bankschroef gebruiken maar één die altijd netjes behandeld is. Dan is de speling minimaal. Aluminium bekjes inleggen en dan met beleid werken.
Kijken wat je doet en met gevoel krijg je het wiel absoluut recht en slingervrij op de as geperst.
Ik heb maar 1 paar handen dus om de foto te maken hangt het motortje hier nu omlaag. Als ik pers houd ik het motortje met 1 hand recht zodat allen het wiel geperst wordt en het frame vrij is van de bankschroef.

Ook 2-rail wielen waar de speermaat van 14,3 naar 14 mm veranderd moer worden gaat op dezelfde manier.
In de alu bekjes zit in de midden wel een V-groefje maar die is te klein om het puntjes van de assen op te vangen. Met een boortje is daar ruimte geboord zodat het puntje vrije ruimte heeft.

Met wat ik hier laat zien geld: kijk/weet wat je doet, werk met beleid  en meten is weten. Ik heb dus een digitale schuifmaat (nee niet waarmee ik gesoldeerd heb dat was een oude schuifmaat) om de speermaat precies op te meten.

Wat het smeren van die tandwielen betreft. Die tandwielen draaien langs elkaar heen, als je dat te veel smeert gaat dat kleven en zwaar draaien. De kunst is om de tanden goed te smeren en het vlak spaarzaam.

Mvg, Johan

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

224*

« Antwoord #16 Gepost op: 20 Oktober 2015, 21:12:15 »

Dank je voor je antwoord Johan,
De goeie ouwe bankschroef wordt hier voor hetzelfde doel gebruikt. Bij wielen met lagerpunten gebruik ik 2 ronde busjes die tegen de wielen aan duwen.
Ik heb nog nooit een reden gehad wielen van een as te halen, dus ook nog nooit eens over nagedacht hoe dit te doen. poelietrekkers heb ik wel, echter een beetje veel te groot voor dit werk  Grin
Die ringetjes zijn een goede reden dit eens te proberen op jouw manier. Die speling met de half op elkaar grijpende tandwielen heb ik meer dan eens kritisch bekeken.
Nu ben ik toch bezig met de revisie van een serie Märklin loks, wellicht bij de volgende, als die uit elkaar ligt, eens naar kijken en oplossen.
Heeft dit uitvullen van de assen nog invloed op het 'lawaai' van de aandrijving?

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

« Antwoord #17 Gepost op: 20 Oktober 2015, 21:26:33 »

Hallo Jakop

Heeft dit uitvullen van de assen nog invloed op het 'lawaai' van de aandrijving?

Niet direct, op den duur wel denk ik omdat de tandwielen niet scheef wegslijten dus rechter op elkaar blijven draaien.
Lawaai wordt dus niet minder maar zal minder snel toenemen (is mijn redenatie)

Heb even gekeken. Asje is 2,5 mm. Ik heb een ringetje gebruikt voor M3. 0,5 mm dik en buiten diameter van 6,8 mm (normaal zijn de ringetjes voor M3 rond 8 mm)
Je zou ook kunnen kijken voor een ringetje M 2,5 maar ik weet zo niet of die 0,5 mm dik is.

Succes met de ombouw!

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz
Hero Member

« Antwoord #18 Gepost op: 20 Oktober 2015, 21:34:40 »

Jakop, nog een opmerking.

Er wordt wel eens gezegd dat die assen van Marklin zoveel speling hebben om de bogen door te komen.
Dat is in mijn ogen lariekoek. Die drie-asser waar ik de vulringetjes geplaatst heb rijdt prima en probleemloos door R1 = 360 mm.

Bij stoomloks kan ik mij nog iets bij voorstellen maar draaistelloks is die vele speling onnodig.

Mvg, Johan

Jakop de Bruin
Hero Member

224*

« Antwoord #19 Gepost op: 20 Oktober 2015, 21:39:20 »

Mee eens. Zat ik net al aan te denken dat die speling i.i.g. daarvoor niet nodig is.
Eens zoeken in mijn ringetjesarsenaal...zal wel weer ongelooflijk veel andere maten hebben en de voorraad 'noodgedwongen' moeten uitbreiden  Grin

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

« Antwoord #20 Gepost op: 21 Oktober 2015, 01:29:02 »

Ik heb een videootje gemaakt van de koppeling beweging. Ik hoop dat het een beetje te zien is het licht is matig en AF is af en toe de weg even kwijt.
Ik rij hier over het rondrijspoor en daar komt de trein een korte poot van een meegebogenwissel tegen. Dat is een kort stukje R1=360 mm. Je ziet dat de Rola wagen het daar even moeilijk heeft.
Op de gewone rit met Koploper komt de Rola dit spoor niet tegen en zijn de bogen allemaal R2=420 mm

https://www.youtube.com/watch?v=cqKB9Ust7Po&feature=youtu.be

Mvg, Johan

Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenModelspoorTopic: Liliput Hupac Begleidwagen koppeling probleem
« vorige volgende »
Ga naar: