Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 212169 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 930



« Antwoord #30 Gepost op: 21 November 2015, 15:07:10 »

hoi johan

ziet er mooi uit die tunnel

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #31 Gepost op: 21 November 2015, 21:24:23 »

Dank voor alle reacties!

Ik moet hier ook nog een verkeerstunnelbak maken maar kom er even niet uit wat de beste manier is.

Sander gewoon met tunnelvisie, dan kom je er wel  Wink Cheesy
Alle gekheid gewoon bekijken welke materialen je het beste uit komt.
Zorg dat je de verhoudingen een beetje goed hebt dan kom je al een heel eind.

Ik ben zelf ook aan het tunnellen, maar jij gaat een stapje verder! De hele tunnel is er!

De voetgangers tunnel zit gewoon vol in het zicht. Als ik op mijn stoel zit (voor Koploper) dan kijk ik er bijna recht in. Dat is wel mooi.
Nu zien op verder op te bouwen.

Verderop zit de tunneltjes waar je met de auto door rijdt naar Blausee-Mitholz.
Nu ik toch de boel los heb liggen kan ik meteen beter doorpakken. Mijn plan is om het raamwerk voor de tunneltjes en de af/oplopende weg te gaan maken en te plaatsen. Dan kunnen Harry en ik die later afwerken.


Ik heb genoeg fotowerk er van, hebben jullie een enig idee waarover het gaat. Die oranje lat is precies 1 meter lang. Zo kan ik de verhoudingen in model bepalen.

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 22 April 2020, 20:35:18 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #32 Gepost op: 22 December 2015, 17:04:44 »

Ik had vandaag bezoek klik  Duim omhoog Grin

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 22 December 2015, 18:25:03 »

Gezellig!
Ik begin dat deel van de hobby trouwens steeds meer te waarderen; een loc/decoder zo afregelen dat het ding uiteindelijk mooi rijdt.

Over spanningsverschillen tussen Zwitserse en Nederlandse loks doen we niet moeilijk in H0  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #34 Gepost op: 4 Januari 2016, 22:42:38 »

Al het goede komt langzaam ...... toch ..............

Ik was een poos geleden al bezig met gefröbel zelf bovenleiding te maken. Deels zelf deels gebruikmakend van Sommerfeldt


Messing H-profiel en zelf messing voetjes maken.
De grap is dat de overhoekse maat van 3mm H-profiel precies 4,2 mm is. Boor je een gaatje van rond 4,2 bekend om M5 draad te tappen tot half in het voetje dan druk je het profiel mooi strak in het voetje  Cool
Als je dan verder doorboort het 2,5 dan tap je er M3 in. Na het profiel er ingedrukt te hebben draai je er een draadeindje M3 in, solderen en dan zit alles zo vast als een huis.


Proto type van een bovenleiding mast. Bovenligger is van Sommerfeldt.


Proto type van de BLS Y-houder gemaakt uit messing wordt nog een hele opgave ze allemaal te maken ........


De werkelijkheid, het voorbeeld dus .......


Vanavond een begin gemaakt met het alles bepalende bovenleiding portaal voor de loods. Uitsapring was door Harry al in het dak gemaakt. Aan de andere kant staat de mast achter het perron zoals het hoort. Mast zit echter wel aan de plaat vast het talud er voor is weg te nemen.
Kurk onder de rails is definitief gelegd.

Ben van plan om in 1x door te gaan. Wissels moeten geschilderd worden en dan de draden aan de rials maken en aansluiten.

Ben nog wel even zoet  Grin

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 22 April 2020, 20:41:16 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #35 Gepost op: 4 Januari 2016, 22:57:28 »

Leuk Johan. Geeft een heel ander beeld, zo met een bovenleidingsportaal.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 4 Januari 2016, 23:08:07 »

Dat uitgerekend jij dat moet zeggen, Gert... Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #37 Gepost op: 4 Januari 2016, 23:29:51 »

Enig gevoel voor zelfspot heb ik toch wel Wesley?   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 5 Januari 2016, 06:11:57 »

Mooi Johan?  Duim omhoog

Jouw 'probleem' is dat je een situatie exact nabouwt. Hoever (in cm.) staat het volgende portaal weg?
Red je dat met een rijdraad?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #39 Gepost op: 5 Januari 2016, 11:27:24 »

Dank Heren.

@Jakop Modelbouw is 1 groot compromis. Op de meter nauwkeurig kun je niet bouwen, die ruimte hen je thuis niet.

Ik probeer de gezichtsbepalende zaken zo goed mogelijk te maken zodat het geheel herkenbaar is.
Dat bovenleidingportaal staat daar op een markant punt voor het gebouwtje. Die staat dus op de goede plaats. Andere masten worden verschoven en enkele vervallen als het zo uit komt.

Ik heb 1 zwaar compromis moeten sluiten. Daar heb ik lang over gedaan maar heb er nu vrede mee.
Ik rij niet met de pantograaf aan de draad.
Reden is dat er te veel losse delen zijn waar pantograaf geleiders en vangers geplaatst moeten worden. Die plaatsen moeten demontabel blijven voor calamiteiten en reparaties als die nodig zijn.
Het risico op verspelen van kostbare pantografen is te groot.
Liever panto op het dak dan kostbare panto's vervangen.

Zoals gezegd je kunt niet op de meter bouwen.
Een voorbeeld is het slanke wissel voor het stationsgebouw. Harry en ik hebben destijds uren gediscussieerd en schoven.
Het slanke wissel blijkt nl 8 cm te kort te zijn wat problemen gaf bij het positioneren van het stationsgebouw en de loods.
Uiteindelijk hebben we een aanvaardbaar compromis gevonden.

De kracht van modelbouw is het weglaten van zaken. Als er onvoldoende ruimte is e.d. moet je iets niet doen.
Zo staat boven bij de ruïne nog een huisje. Vanaf het stadion zie je die niet. Als je er heen loopt zie je hem al wel snel.
Toch hebben wij het huisje weggelaten.

De hoofdweg laat ik ook weg.
Reden er is geen ruimte om een goede viaduct te maken onder het spoor door. De ruimte is er niet omdat daar sporen lopen dus treinen rijden. Dan kun je beter alles weg laten dan iets half gebakken maken.
Mogelijk maken we wel een boeren landweggetje of een karrespoor dat eindigt tegen de spoordijk. Maar dat moet ik nog bekijken als we er aan toe zijn.

Het perron kan ik ook niet op de juiste lengte maken. Maar je moet hem wel kenmerkend goed ogend maken.





Ik heb een proefstukje gemaakt van het perron. (Solderen wordt nog verbeterd)


Het voorbeeld.

Ook met het Kieswerk sluiten we compromissen en laten enkele zaken weg.


Klein tip je van de sluier opgelicht ......
Gaat er om dat het geheel goed oogt en als Kieswerk overkomt.
Wat je hier ziet is nog maar het begin, het is nog lang niet klaar.

Je ziet die shovel staan. Zou mooi zijn als die ooit RC bestuurd zou kunnen gaan worden zie draadje van Puma Sam klik
Met de inrichting van het Kieswerk gaan we al wel rekening houden dat er misschien ooit een rijdend model komt.





Het voorbeeld zoals ik het voor ogen heb. Dus tot 2001 toen het sporenplan gewijzigd en vernieuwd is t.b.v. de NEAT tunnelbouw.
Wil dus ook lekker groen in het spoor hebben en de houten laad/loswal. Niet zo clean als we in CH gewend zijn ........

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 22 April 2020, 20:52:58 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 5 Januari 2016, 21:31:54 »

Duidelijk Johan, en je hebt gelijk; je moet compromissen maken als je geen zolder van 15 meter heb.
En bij een stukje Zwitserland is denk ik nog 'erger' omdat je ook in de hoogte die compromissen hebt die wij, Nederlandse bouwers, dan weer niet hebben.
Je noemt de perronlengte en dat is denk ik één van de meest opvallende ook vanwege het formaat atributen op een station.
Mijn langste perron is 250 cm of wel omgerekend 217 meter.... In werkelijkheid natuurlijk veel te kort, maar door de minimale breedte (3 m') te gebruiken lijkt het dan wel weer lang(er).
Overigens is perron 1 in Uitgeest ook niet breder, maar wel ruim 600 m' lang...mijn vrouw moppert wel eens dat ze helemaal in Castricum kon uitstappen (perron 1a)  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #41 Gepost op: 5 Januari 2016, 21:58:22 »

Dat is inderdaad een eind lopen Jakop  Smiley

Heel wat keren op spoor 1 gewacht op de stoptrein naar Alkmaar toen ik stage liep in Uitgeest. De stoptrein was op tijd om mijn aansluiting op de bus te halen. Alleen als er wat vertraging was moest de stoptrein wachten op de intercity naar Alkmaar. Waardoor ik mijn aansluiting mistte  Tongue

De pantografen vastzetten met een stukje vislijn is dat niets? Zodat ze net onder de rijdraad komen.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #42 Gepost op: 5 Januari 2016, 22:15:46 »

Joran op vele plaatsen is de minimale doorrijhoogte 7 cm. Dan ligt de panto al bijna op het dak. Kun je hem m.i.z. beter naar beneden laten.
Wel te verstaan 7 cm van af de vloer dus 6,5 cm van af bovenkant railstaaf.

@Jakop, als ik het perron gewoon in verhouding maak dus laat beginnen waar hij begin en laat eindigen waar hij in het echt eindigt dan heb je op het oog de verhouding goed.
Er stop ook geen trein langs het perron dus dat het te kort zou zijn heb ik geen last van schaal 1:100 rijtuigen helpen ook nog een handje  Wink Cheesy Cheesy Cheesy


De hoogte van de bergen haal je inderdaad nooit maar toch kun je de indruk wekken dat je midden in een bergmassief staat .............
Je treinen worden net als bij het Kieswerk kleiner en worden onderdeel van het geheel  Cool

Gert heeft mij baan in aanbouw in real life gezien dus hij mag zijn mening ventileren ........

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 22 April 2020, 20:54:42 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 5 Januari 2016, 22:23:59 »

Hoezo stoppen er geen treinen?

Wat doen die lui dan in die tunnel?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #44 Gepost op: 5 Januari 2016, 22:32:41 »

Ik heb Johan's baan inderdaad 'live' gezien en doordat je tussen de bergen staat, krijg je de indruk dat je in een dal in de Alpen bent.
Johan heeft een schaduwstation vol treinen staan, waardoor het telkens weer een verrassing is wat je te zien zult krijgen.
En dan zijn er nog de speciale 'knopjestreinen'. Wat dat zijn wil Johan vast zelf wel uitleggen. 
 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: