Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 212485 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #195 Gepost op: 26 Maart 2020, 15:02:24 »

Nog even een aanvulling op het onderwerk Autoverlad knopjestrein

Vandaag nog eens in digitaal archief gespit en vond nog de volgende foto ……


Ik zei dus al alles kan wat tractie betreft zelfs Re 465 in dubbeltractie zo blijkt  Cool
Ik weet wel zeker dat deze dubbeltractie als losse lokken onderweg zijn van Brig naar depot Spiez en onderweg te Kandersteg deze twee Autoverlad wagons meegenomen hebben naar Spiez. (datum 13 juni 2007)

Verder heb ik nog een keer de baanlay-out geprint maar nu zonder treinen er in zodat je alle bloknummers kunt zien.





Naar deze lay-out zal ik nog dikwijls verwijzen.

De knopjestreinen zijn als vaste route in Koploper geschreven. Hier onder de route van de Autoverlad Zug


In het gele blok is de route beschreven welke de Autoverlad rijd en met de lay-outs is die te volgen.
Dit is de meest simpele en eenvoudige route van alle knopjes treinen, de Autoverlad rijd een gewoon rondje.
Bij anders knopjes treinen zal ik meer in details ingaan.

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #196 Gepost op: 31 Maart 2020, 23:34:47 »

Vandaag materieel gewisseld op de modelbaan. Voor de kleiaardetrein is een keteltrein in de plaats gekomen.
zie video van deze nieuwe samenstelling:
https://www.youtube.com/watch?v=Gbi6jdHONhQ&feature=youtu.be
De Multi tractie worden door 1 decoder aangestuurd.

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #197 Gepost op: 1 April 2020, 09:50:06 »

Mooi om te zien.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #198 Gepost op: 1 April 2020, 10:34:10 »

Zeker! Die blauw knipperende lamp op de seinbrug zal wel wit zijn neem ik aan?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #199 Gepost op: 1 April 2020, 12:10:38 »

Nee, paars.
Zijn seinen speciaal voor het Huckepack-verkeer.
Bij de uitbouw van het traject voor trailers met een hoekhoogte van 4 meter, zijn niet overal beide sporen aangepast.
Deze treinen moeten derhalve soms van spoor wisselen, dat wordt met deze seinen geregeld.
Hier wat info erover.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #200 Gepost op: 1 April 2020, 13:14:18 »

Interessant!
Ik dacht dat de camera ons qua kleur fopte
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #201 Gepost op: 1 April 2020, 17:08:25 »

Kijk de vraag van Jakop wordt door een kenner beantwoord, dank Hubertus  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

De Rola (rollende landstrasse) is een vaste trein op mijn modelbaan, gewoon om dat ik hem erg mooi vindt.
Het is een zware trein zeker op de helling dus staat er altijd een goede stevige tractie voor, echt een treintje voor HAG en/of Marklin lokken. Roco zal ik er niet voor zetten.
Af en toe wordt er van tractie gewisseld zo ook vandaag is dat het geval.

Eerst de tractie welke iets meer dan een jaar de Rola gereden heeft.


In 2005 werd groot onderhoud gepleegd aan de Simplon pas, bij tijd en wijle werd deze tijdelijk geheel afgesloten.
Om de automobilist toch reis mogelijkheid te geven stelde de SBB/BLS tijdelijk de Autoverlad van Brig - Iselle tijdelijk weer in dienst. Daar werden setjes van de BLS Autoverlad voor gebruikt.
Echter er was veel Cargo aanbod en de BLS kon geen tractie missen. Zo werd een Autoverlad setje geruild met een SBB re 460 machine welke in de Rola werd ingezet.
Dus tijdelijk kon men de combinatie fotograferen welke op de foto te zien in dubbeltractie met BLS Re 465 + SBB Re 460.


Zo heeft mijn Rola ruim een jaar op de modelbaan gereden. Re 465 014 is van HAG en de SBB Re 460 is van Marklin.
Beide door 1 decoder aangestuurd welke zich in de Re 465 014 bevind. De Marklin lok is voorzien van een 3-polig anker omdat HAG niet anders kent dan 3-polig ankers. De samenwerking tussen beide motoren is prima.

Van oorsprong heb in de Rola tractie bedacht met Re 465 014 met de BLS Re 4/4 181.
Echter de BLS Re 4/4 181 was uitgeleend aan de kleiaarde trein en fungeerde als tussenlok.
Welnu de oorspronkelijke tractie zoals bedoeld voor de Rola is in ere hersteld.


Rola weer voorzien van tractie Re 465 014 + Re 4/4 181, beide van HAG

Zie ook een videootje van de combinatie:
https://www.youtube.com/watch?v=sUSLk5QYX8U&feature=youtu.be


En dan nog een foto van het voorbeeld.

Tevens heb ik de HAG lokken van groot onderhoud voorzien. De motoren los gehaald, gereinigd en ge-olied en weer gemonteerd. De wielen zijn van nieuwe slipbandjes voorzien en zo kunnen de lokken er weer een poos tegen aan.


Motor was meer dan 4 jaar niet los geweest en deze lokken rijden toch heel erg veel.
Ik vind de mate van vervuiling heel erg meevallen. De spleten russen de lamellen waren zelfs nog geheel schoon.


Ook de vervuiling in de koolborstelhouder viel erg mee. Voordeel van kogellagers voor het anker is dat het niet gesmeerd wordt en dus het koolstofslijpel droog blijft. Het wordt geen vette bende.

Al met al de Rola kan er weer tegen.

Wat mij wel verontrust is dat ik boze telefoontjes krijg van met name Nederlandse transporteurs. Ze vragen waar hun auto blijft, ik meld altijd dat de trein onderweg is ………… (maar komt nooit verder dan Blausee-Mitholz maar dat vertel ik er maar niet bij  Cheesy Cheesy Cheesy )

Mvg, Johan
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #202 Gepost op: 2 April 2020, 09:26:40 »

Altijd leuk die realistische treinsamenstellingen, zeker met een fraaie (zelfgemaakte!) foto van het grote voorbeeld erbij Duim omhoog
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #203 Gepost op: 4 April 2020, 21:56:00 »

Dat is ook de opzet van mijn modelbaan Blausee-Mitholz, uitbeelden hoe ik het jaren daar beleeft heb.
We gaan dan ook vrolijk verder  Cool


In de zomer van 1996 fotografeerde ik de eerste EW IV Bt stuurstand welke ik in een testrein aantrof hier in middag pauze gefotografeerd te Gumligen.


Later op de middag fotografeerde ik één van de testritten met de EW IV Bt tussen Gumligen en Thun.


Met ingang van de zomerdienst 1997 kwamen de EW IV pendeltreinen in dienst. tractie wordt door de SBB verzorgd door de SBB Re 460 serie. Via de Lötschberg kwamen twee trein paren in dienst te weten Brig - Bern - Zurich - st Gallen - Romanshorn en op de routen Brig - Bern - Basel deze werd door de BLS EW IV pendeltreinen verzorgd.
We zien hier op de Kanderbrucke van Frutigen de oorspronkelijke basis stam van de SBB zoals die in dienst kwam.
De trein bestaat uit een lok Re 460 - gepackwagen - 4x EW IV A - restauratie wagen - 5x EW IV B - Bt EW IV in totaal 12 bak met een lok.


Elke SBB Re 460 lok is geschikt en kan met aantreffen in een EW IV pendelstam. De lok zit dan enige tijd vast in de stam zo ook in mei 2000 waar ik de SBB Re 460 083 te Goppenstein aantrof in de EW IV verpendeling.


Met de EW IV pendel ben ik naar st Gallen gereist om verder te reizen naar Morschwill Om HAG te bezoeken  Cool )
Bij instappen te Frutigen zag ik al dat de Re 460 083 de tractie verzorgde zodat ik te st Gallen deze foto kon nemen.
De lok is in nieuwe proefkleurstelling van SBB Cargo gestoken. Later heeft met van deze kleurstelling afgezien.


Op de route Brig - Romanshorn wordt te Bern en Zurich kop gemaakt. De Re 460 lok zit altijd aan de zijde van Brig omdat de eerste klas rijtuigen dan te Zurich het dichts bij de in en uitgang staan. Ook de stam naar Basel zit de lok aan de zijde van Brig (daar werd later van afgeweken maar daarover later meer) We zien hier op de foto de EW IV Bt op kop met daar achter 5x EW IV B en het rode van de restauratiewagen is nog niet te zien. Deze rijdt richting Bern en komt hier door Blausee-Mitholz.



Op mijn modelbaan rijdt de EW IV pendel Brig - Romanshorn in zijn juiste basis samen stelling. Hier zien we de EW IV Bt bij Blausee-Mitholz de tunnel uit komen richting Bern.


De opschriften van de EW IV Bt met nummer 85 van de SBB (daar over later meer)


De restauratie wagen met rechts de B en links de A rijtuigen.


En achterop duwend de SBB Re 460 083.


De SBB Re 460 083 beter bekeken.
Het is de Marklin 39603 met sinusmotor. Dar rijdt geweldig mooi, erg soepel.
Een pendeltrein moet bij mij op de modelbaan echt pendelen en dat doet deze dan ook.


De EW IV pendeltrein heeft op de helling spoor 12 als zijn eigenspoor. Daar komt en staat allen deze trein, daar komt geen andere. Als de EW IV pendel binnen komt op spoor 12 dan vertrekt hij altijd in tegenovergestelde richting waar hij het laatst vandaan kwam. De EW IV pendel maakt deel uit van de basis treinen en hoort in de omloop van het schaduwstation. De trein kent een interval van 5 minuten. In het schaduwstation zijn twee sporen vrij te weten spoor 3 en 7 en deze EW IV pendel en de knopjestreinen maken gebruik van die vrije sporen om het schaduwstation te passeren.

Om de volle trein te laten zien eindig ik met twee video opnamen.

SBB EW IV pendel geduwd richting Bern.
https://www.youtube.com/watch?v=_DTE-b5nXy0&feature=youtu.be

SBB EW IV pendel getrokken richting Brig.
https://www.youtube.com/watch?v=LZOhqtEIb3s&feature=youtu.be

Wordt vervolgd …………..

Mvg, Johan

edit foutje hersteld
« Laatste verandering: 5 April 2020, 09:43:32 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #204 Gepost op: 4 April 2020, 22:43:25 »

Om even voor Tüpflischisser te spelen Grin:

de eerste EW IV Bt stuurstand

Hoewel die rijtuigen vrijwel* uitsluitend in EW IV-pendelstammen en -modules worden ingezet, maken ze bouwtechnisch gezien geen onderdeel uit van de bouwserie EW IV; het zijn (wederom: bouwtechnisch, NIET qua inzetgebied) verwanten van de EC-rijtuigen. Dat zie je ook aan de inrichting: een Bt IC heeft individuele EC-rijtuigstoelen, waar EW IV-B-rijtuigen tweezitsbanken hebben.

Verder: mooie foto's van het grote voorbeeld, leuke filmpjes ook!

*Ik zeg "vrijwel", omdat ze soms ook met IC2000-stammen dienst doen.
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #205 Gepost op: 5 April 2020, 12:18:31 »

Wesly dank voor je aanvulling de Bt is inderdaad verwant aan de EC wagens.

Naast de SBB EW IV pendel mag op mijn modelbaan de BLS EW IV pendel ook niet ontbreken.
Daar gaan we nu verder mee.


De BLS EW IV pendel werd ingezet op de verbinding Basel - Bern - Brig v.v.
De samenstelling bestond uit lok Re 465 - gepackwagen - 2x EW IV A - restauratie wagen - 4x EW IV B - Bt.
Echter niet altijd was een restaurant wagen aanwezig er werd ook wel met stammen gereden zonder.
De Re 465 lok zat aan de zijde van Brig.


De stam had een Bt stuurstand in SBB kleuren echter het wagennummer was bij de BLS (nummer 63) ondergebracht.
Deze en volgende foto zijn te Frutigen gemaakt in 2003.


In 2003 reed de lok aan de zijde van Bern i.p.v. de zijde van Brig. De reden is mij niet precies bekent.
Wel is het zo dan de BLS Ew IV pendelstammen in 2003 niet alleen reden op Basel - Brig maar ook te zien waren op de lijn Basel - Delemont - Neuchatel. In de stammen bevond zich geen restaurant wagen en bestond dus uit een lok met 8 bakken.


Deze foto laat de BLS EW IV pendel zien te Blausee-Mitholz in 2003 met de lok duwend aan de zijde van Bern.
De stam rijdt dus net omgekeerd t.z.v. de stam op de eerste foto hier boven.


In model beeld in de BLS EW IV pendelstam uit in 2003 en staat de lok dus aan de zijde van Bern en bestaat uit 8 bakken.


Het is een knopjes langste knopjes trein op de modelbaan en pendelt uiteraard.


De lok is de Marklin 39606 en betreft de BLS Re 465 018 voorzien van sinusmotor.


De Bt nader bekeken. Het rijtuig is in de SBB kleurstelling.


De opschriften van de Bt en we zien dat de kleurstelling SBB is maar de nummering het nummer 63 van de BLS aangeeft. Dit is correct.


Zoals gezegd betreft het een knopjestrein hier rijdt de penden na de ronde (richting Bern) het rondrijspoor 19 op.
Spoor 19 blijft in het zicht liggen. Ik had graag gezien dat de hele trein even in de berg verdween maar dat kan helaas niet anders dan zo als het nu is.


De BLS EW IV pendelknopjes trein in rust op zijn spoortje met er boven op de helling de SBB IW IV pendel op spoor 12 in rust.


Nog een foto van beide EW IV pendels op hun eigen sporen in rust.



Nog weer even de layouts er bij.


Met de layouts er bij is de route te volgen die deze knopjestrein rijdt.
We zien in de midden en aan het eind blok 26 het pendelen is dus als 1 route geschreven echter bij beide blokken 26 wacht de route op het signaal van het knopje.

Als laatste ook weer video om de trein in zijn geheel te laten zien.

BLS EW IV pendel richting Brig als knopjestrein met opnamen ook rijdend over het rondrijspoor (blok 19)
https://www.youtube.com/watch?v=4i8PTBqffWg&feature=youtu.be

De trein rijdend richting Bern.
https://www.youtube.com/watch?v=KWEmEs0k840&feature=youtu.be

Tot zover de bespreking van de EW IV pendels.

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #206 Gepost op: 5 April 2020, 17:16:54 »

Ik vroeg me al af waar de BLS-stam bleef Cool. Wat is de reden dat één stam vast rondrijdt en de andere een knopjestrein is?
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #207 Gepost op: 5 April 2020, 20:58:11 »

De reden is dat het niet anders kan Wesley.
Ik heb paar jaar terug flink zitten puzzelen of ik spoor 12 kon gebruiken voor twee pendel treinen.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat niet kan, je krijgt een deadlock en tevens zou de door rijsporen 3 en 7 te lang bezet zijn zodat de knopjes treinen ook vast zou lopen.

De SBB EW IV pendel met lok en 12 bak is trouwens te lang voor de doorrijsporen 3 en 7 in het schaduwstation.
Spoor 3 is geen probleem, de pendel kan altijd meteen door rijden naar het vrije spoor 12.
Bij spoor 7 is een ander verhaal daar wacht de te lange EW IV pendel wel eens voordat hij de boog in kan.
Achter houd de te lange pendel de wisselstraat bezet zodat een onderweg zijnde trein de sporen 5 en 6 van het schaduwstation niet binnen kan komen. Deze trein zal dus eerst stoppen in spoor 16 op de helling en pas vetrekken als de EW IV pendelde wisselstraat vrij gegeven heeft. De trein van spoor 8 heeft er geen last van want die komt niet langs spoor 11 (waar een stopverbod voor alle treinen geld).

Ik rij niet altijd met twee EW IV pendels. Bij materieel wissel komt op spoor 26 wel eens een andere trein te staan b.v. de TGV. Op spoor 12 heb ik ook al wel eens een poos de BLS EW IV pendel gehad met restauratie en versterking eenheid en kom dan op lok met 11 bak.
Spoor 26 is het langste spoor waar een knopjestrein kan staan lok met 8 bakken of de TGV in volle lengte.
Zoals eerder uitgelegd moeten ze via het rondrijspoor de hoofdbaan op en af en dat kan meer met 1 treinbeweging te gelijk anders krijg je spoedig een deadlock. Dus spoor 26 kan niet in de vaste treinen loop mee rijden.

Zo af en toe varieer ik dus. Nu komende tijd rij ik met deze twee pendels en druk dikwijls op het BLS EW IV pendel knopje  Grin

Is je het nu duidelijk Wesley?

Wordt vervolgd!

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #208 Gepost op: 6 April 2020, 07:58:11 »

Is je het nu duidelijk Wesley?

Helemaal! Duim omhoog
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #209 Gepost op: 6 April 2020, 09:04:52 »

Zoals eerder uitgelegd moeten ze via het rondrijspoor de hoofdbaan op en af en dat kan meer met 1 treinbeweging te gelijk anders krijg je spoedig een deadlock. Dus spoor 26 kan niet in de vaste treinen loop mee rijden.
Als je dat wel zou willen, zijn er wel mogelijkheden om dat wel voor elkaar te krijgen. Ligt er een beetje aan wat je precies zou willen en hoe je database in elkaar zit, wat de beste oplossing is.
De makkelijkste zou zijn om een blokgroep aan te maken van de opstelsporen van die knopjestreinen waarvan er maar één tegelijk onderweg mag zijn.
Of die ene met een knopje eropuit is gestuurd of dat Koploper dat zelf heeft bedacht, maakt dan verder niet uit. 

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: