Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 212171 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #210 Gepost op: 6 April 2020, 20:43:14 »

Huub ik laat het zoals het is. Als de BLS EW IV pendel in de basis zou gaan rijden ben ik beperkter is gebruik van de resterende knopjestreinen vrees ik. Zou ook nog een andere consequentie hebben maar dat leg ik later wel uit.

Ik ben er zo te vreden mee een ieder geval Cool

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #211 Gepost op: 6 April 2020, 21:01:00 »


Ik had deze Am 842 ooit gekocht als een look a like voor een Am 843 echter die kwam later toch uit in model van Piko.
Deze doe ik niet weg en wil hem gaan gebruiken voor wagons weg te zetten (leg ik later ook nog wel uit)
Deze lok reed al een tijd slecht en begon steeds beroerder te rijden. Was duidelijk een stroom afname probleem.
Na een hele tijd in de vitrine te hebben staan vandaag maar eens gekeken wat nu echt het probleem zou zijn.


Na verwijderen van de printplaat werd het probleem al heel snel duidelijk. De massa draadjes die aan de draaistellen gesoldeerd zijn waren afgebroken. slechte massa was dus het probleem.
Merk op de ingewikkelde tandwiel overbrenging met gaffel. De zelfde constructie paste Marklin ook al in haar V100 toe.


Voordat ik het wist lag de hele lok uit elkaar  Shocked Shocked Shocked


Een nieuw, dunner draadje aan het draaistel gesoldeerd en er een krul in gelegd zodat de soldering minder belsat wordt bij de draaibeweging van het draaistel.


Mechaniek weer gemonteerd en de nieuwe draad doorgevoerd.

De lok rijdt weer zoals het hoort.

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #212 Gepost op: 18 April 2020, 16:01:12 »

Het was gisteren buigen of barsten …………………………………


Ik had in mijn vorige huis het wissel (met pijl) in de baan gelegd om later (is inmiddels gebeurd in het nieuwe huis) nog wat sporen uit te breiden voor knopjestreinen.
Nu paste het gebogen wissel eigenlijk net niet in de bestaande sporenplan, met wat smokkelen en wringen het wissel zo gelegd als het nu ligt maar de kortste binnen boog is eigenlijk te klein door het smokkelen.
Dat wist ik, destijds met divers materieel er door gereden, alles reed er door behalve de Marklin SBB Re 6/6.
Dat was op zich niet erg want die kwam er toch niet.

Echter de plannen zijn een beetje gewijzigd en de Aushub trein is terug gebracht van 9 wagons naar 6 wagons (zie elders in dit topic) Omdat de Aushub dan ook toekan met een korter opstelspoor in het schaduwstation is de Aushub trein verhuist naar een ander spoor (Blok 43) en dan komt de Aushub wel door de kortste  boog van die wissels.


De Roco SBB Re 6/6 wil net wel door die kortste boog dus had ik de Re 6/6 van de Aushub de Marklin uitgewisseld voor de Roco. Op zich ging dat prima maar de Roco Re 6/6 is toch veel gevoeliger met stroomafname en dat meerk je met name met langzaam rangeer werk.
Het Roco model heeft de sleper op het middendraaistel en met name bij wissels wordt het draaistel iest opgetild door de sleper. Op zich niet erg maar de druk op de sleper verminderd ook op die gevoelige plaatsen, niet echt ideaal. Op den duur ging ik mij er toch aan ergeren ………..


Mijn wens was toch om dit Marklin model SBB Re 6/6 weer voor de Aushub in te zetten. Met rangeerwerk loopt deze overal rustig door ……. alleen ja dat wissel ……….
Met de motordraaistel duwend ging de lok goed door het wissel echter met het motor draaistel trekkend wipte het voorste wiel net uit het wissel. Draaien van de lok gaf het zelfde resultaat.
Duidelijl was mij al wel dat de slag van het middeldraaistel net te krap was voor deze verwrongen boog, Roco heeft dan toch echt iets meer slag en heeft er geen probleem mee.

Aan de Marklin lok wil ik niets veranderen, daar kom ik niet aan. Trouwens ik heb het wel bekeken maar in de constructie van de Marklin lok zit ook geen ruimte om de slag te vergroten.

Dan zal de aanpassing toch van de wissels moeten komen, een gok ….. buigen (het lukt) of barsten wat zou betekenen wissels vervangen omdat ze onherstelbaar vernield zijn.


Gokken dus, eerst heb ik bij het puntstuk A iets weggesneden en tevens de bestaande dwangrail weggesneden om een nieuwe dwangrail te maken en die iets verplaatst te monteren met meer ruimte.
Het resultaat was dat er goede verbetering was, de Marklin lok ontspoorde niet meer maar …… er was een punt waar de lok nog wel duidelijk knelde en moeite had om er door te komen. Er was dus al wel ruimte gekomen voor het trekkende motordraaistel.
Toen heb ik de railstaven van de twee wissels met een tang met geweld naar buiten gebogen en dat geeft het middendraaistel nu net voldoende ruimte om de lok niet meer te laten knellen in die korte verwrongen boog.
De lok rijd nu netjes langzaam door het wissel zonder moeite. Het is wel duidelijk dat al de drie draaistellen op de limiet staan maar het wringt niet.

Was nog de vraag hoe het andere materieel nu door de aangepaste wissels rijdt en dat gaat gelukkig ook allemaal goed.

Van af vandaag staat de Marklin lok SBB Re 6/6 weer voor de Aushub trein zoals ik gewend was  Cool
Eind goed al goed, als het mislukt was had ik echt het wissel moeten vervangen.

Nadere bespreking van de Aushub zal nog wel een keer volgen.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #213 Gepost op: 18 April 2020, 18:12:17 »

Mooi gelukt Johan!  Duim omhoog

Ik heb ook zo'n aangepast stukje in mijn baan wat niet past, maar passend is gedwongen  Grin
Tot nu toe nog geen problemen, maar het is ook niet in de hoofdbaan
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #214 Gepost op: 19 April 2020, 16:24:02 »

Zijn de langere modellen Jakop die dan problemen krijgen. Het scheelde hier maar een fractie, dan bleek wel. Met enkele tienden aan mm verruiming heb ik dit probleem op kunnen lossen.
Wil niet zeggen dast het altijd lukt.

Mvg, Johan
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #215 Gepost op: 19 April 2020, 17:16:14 »

Soms moet je een gokje wagen in het leven. Fijn dat het allemaal gegaan is zoals je hoopte Duim omhoog
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #216 Gepost op: 20 April 2020, 08:21:49 »

Ik zie nu jouw struggle met die boogwissel: was het wellicht een optie geweest om de bielzen tussen de aftakking door te zagen en de railstaven iets mee te buigen om de radius te corrigeren? Dan loopt die boog wat gelijkmatiger. Zo heb ik dat met een Tillig wissel eens opgelost, maar dat was wel een grotere radius moet ik zeggen.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #217 Gepost op: 26 April 2020, 12:01:16 »

Ik heb foto's hersteld die bij Photo Bucket gehost waren en beheer heeft op mijn verzoek drie topics samen gevoegd tot 1 bouw draadje van mijn modelbaan "Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitholz" Mijn grote dank daar voor  Duim omhoog

Nu ik mijn modelbaan technisch zover heb als ik voor ogen had ga ik nu op 2 sporenbeleid verder. Technisch en scenery.


Zoals eerder in dit topic gezegd is de nieuwe ruimte 5 cm breder dan de oude.
Kopspoortje verlengd (met 7 bielzen  Cheesy ) en scenery wordt aangevuld.
Hier ga ik de komende tijd mee verder. Gipsen, kleuren en bosschages plaatsen.
Ook wil ik mij gaan wagen aan de eerste scheden op ballast gebied.

Mvg, Johan
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #218 Gepost op: 26 April 2020, 17:56:23 »

Je moet iedere centimeter benutten die je hebt, helemaal mee eens Duim omhoog
Ik ben benieuwd naar je ballastavontuur. Ik moet er zelf ook over niet al te lange tijd aan beginnen, dus ik ben benieuwd waar je tegenaan loopt.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #219 Gepost op: 26 April 2020, 19:51:53 »

Moet ook mooi aansluiten, een gat aan de zijkant is niks.

Ik heb al wel wat experimentjes gedaan.
Voor ballast ga ik boekbinderslijm gebruiken, hecht voldoende en blijft elastisch, geen beton van houtlijm.
Als het echt moet kun je de ballast verwijderen al kost dat wel moeite.
Er zijn overgang rails die indien nodig bij reparatie weer los moeten kunnen. Die ga ik ballasten met latex.
Bij latex zit de ballast zeg maar los vast. Met een stevige kwast en rossen veeg je de ballast los.
Na reparatie (bv servo vervangen) moet je die rails weer opnieuw ballasten.

Dat zijn mijn plannen.

Maar eerst het Kieswerk dat is allemaal boekbinderslijm.

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #220 Gepost op: 6 Mei 2020, 21:53:28 »

Tijdje stil geweest maar achter de schermen hard gewerkt.


Eerst de 5 cm netjes opgevuld.


Mijn idee was altijd een groene achtergrond met bosjes en struikjes. Ik realiseerde mij dat dat best wel eens saai kon zijn en niet helemaal paste bij het thema.
Idee ontstond om er een gebruikte groeve van te maken waar later een los/laad spoortje is gelegd. Het spoortje ligt er in werkelijkheid ook echter de omgeving is geen ruimte meer voor wat er achter ligd.
Ergens steentjes vandaan gehaald en die opgeplakt en de ondergrond basis grijs gemaakt.

Nu maakt Harry bij mij de bergen (wel bekend denk ik) en hij heeft ook de basis gemaakt die dus al in het vorige huis is gemaakt. Gezien de tijd waar in we leven kan Harry niet meer komen bouwen maar hij coacht op afstand.


Opmerking van Harry en daar had hij volkomen gelijk in dat de steentjes "neer gelegd" waren. Daarop ben ik met gips gaan smeren zodat de steentjes in het gesteente verwerkt zijn.


Even een paar stappen in één keer. Het basis grijs is gekleurd met meerdere tinten, ballast is aangebracht en de eerste aanzet voor struikjes.


Meer naar voren is het rots deel uitneembaar  en heb je een deelnaad.
Om de ballast en stenen goed af te werken heb ik aan beide zijden van de deelnaad een messing hoeklijntje aangebracht. Daar heb ik de ballast ect tegen aan gewerkt.


Na het aanbrengen van de ballast spuit ik het nat met water welke iets afwasmiddel is toegevoegd.Dat natspuiten gebeurd door verneveling.
Is de ballast nat dan druppel ik met een pipet verdunde boekbinders lijm in. Verhouding is 1 op 5.


Het tweede deel met struikjes en begrast en stenen neergelegd.


Zo ligt het er voorlopig bij, ik ben te vreden over dit resultaat. Randen van de begroeiing is nog wat getuned
Mocht in de toekomst Harry weer kunnen komen dat zullen we samen dit nog eens na lopen en nog meer puntjes op de i zetten.


Een foto met een kiestrein mag natuurlijk ontbreken.

Harry hartelijk dank voor je ondersteuning en je leerzame aanwijzingen  Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #221 Gepost op: 6 Mei 2020, 22:09:38 »


Een overzicht foto van het kieswerk zodat het allemaal te plaatsen is wat we gemaakt hebben.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #222 Gepost op: 7 Mei 2020, 05:12:02 »

Netje gedaan Johan!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #223 Gepost op: 7 Mei 2020, 12:10:03 »

Het valt me na al die jaren nu pas op dat je een "Winterhur-tje" hebt gedaan met de titel van dit draadje.
Was je een beetje in de olie?   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #224 Gepost op: 11 Mei 2020, 12:54:53 »

Een punt van aandacht na het ballasten.



Na het verven van railstaaf en biels was er geen probleem.
Na het ballasten blijkt dat de railschoen aangewezen door de pijl niet meer de massa doorgeeft.
Waarschijnlijk was het al een uitgelubberde railschoen en nadat de lijm opgedroogd is zal en een isolerend laagje tussen de verbinding hebben gewerkt.

Deze railstaaf gebruik in voor massa en de tegenoverliggende railstaaf voor massa detectie, gevolg een kleine lok kan dus niet meer bij het stootjuk komen.

Ik heb het (tijdelijk) opgelost met de diode truuk zodat de lok via de detectie railstaaf (halve) stoom krijgt.

Moet nog even denken hoe ik dit precies definitief ga oplossen.

Mvg, Johan

Gelogd
Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: