Leuk gevonden thema, Huub!
Nadat ik het spoorwegmuseum gisteren al samen met Jakop onveilig had gemaakt, dat vandaag nog eens dunnetjes overgedaan
met mijn broer. Vooral 's ochtends was het redelijk rustig, dus deze ronde de camera maar eens ter hand genomen. Hieronder
een fotoverslag.
Het dak van uitspanning Paviljoen Toxopeus (thans: 'De Gouden Stek') zit onder de algaanslag.
In werkelijkheid heeft het inmiddels een ander kleurtje gekregen en is het ietwat verbouwd.Ook dit gebouw ziet er anno 2017 een beetje anders uit. Wie het maart-nummer van Modelspoormagazine heeft gelezen,
weet waarom het mijn speciale aandacht kreeg.
De fraaie, zelfgebouwde veerboot naar Schiermonnikoog. Oostmahorn is zo echt als het maar kan. Slechts de spoorweg is fictie.
Een bijzonder fraai staaltje van mixen van werkelijkheid met fantasie. Enig minpuntje wat mij betreft was dat er nog analoog gereden
wordt op deze modelbaan.
Een fraai geweatherde dieselloc op de modelbaan Vierheim Industrie. Behalve het dieselgebrom, hoorde ik nog een ander geluid.
Een geluid dat mij bekend voorkwam...
Dat geluid kwam uit de verte. Zie je wat ik bedoel, daar achterin?
Nee, ik doel echt niet op dit kleine rangeerlocje.
Ik herkende namelijk een geluid dat ook regelmatig in mijn achtertuin klinkt: eksters!
Tegenover het Friese Oostmahorn stond heel toepasselijk het Groningse Sauwerd.
Alwaar zo'n fraaie Plan U natuurlijk goed op zijn plaats is.
Maar ook als er even niets reed, was er nog genoeg te zien.
We blijven nog even in de omgeving van de Wadden, want Kniephaven is absoluut de mooiste spoor Z-modelbaan die ik ooit zag.
Wat een staaltje landschapsbouw!
Dit is echt spoor Z! Ongelooflijk de detaillering die mogelijk blijkt op deze schaal.
Dat kleine gele autootje op de achtergrond was half zo groot als de nagel van mijn pink.
Tijd om eens te verkassen naar een grote stad. Wat zeg ik? Dé grootste stad van het land. Op zaterdag was het schier onmogelijk
om van Amsterdam goede foto's te maken en hadden dranghekken voor het publiek niet misstaan. Vandaag was het beter te doen.
Het hoekpand rechts op de foto is kenmerkend voor de Amsterdamse School.
Aan de linkerkant van deze modelbaan hingen toelichtende foto's.
Graag wil ik de heren van de organisatie mijn complimenten meegeven voor alweer een uitstekende editie van OntraXs.
Ik ben alle jaren geweest en vaak zelfs twee keer in het weekend. Ik hoop dat jullie deze unieke mix van de allerbeste banen
en echt interessante commercie nog járen vol weten te houden. Of
om met Wim Hoekema te spreken: alsjeblieft nooit kiloknaller-
bakken met zesdehands meuk!
O ja, we mochten natuurlijk ook weer stemmen. Mijn broer heeft op Sauwerd gestemd. Ik heb zowel gisteren als vandaag op
Oostmahorn gestemd. Ja, da's het voordeel van twee keer OntraXs bezoeken, dan mag je twee keer stemmen. Een kunstje
dat ik aanstaande woensdag onmogelijk kan herhalen...
Maar om in termen te blijven: ik wil wel even voor de Maurice de Hond van het modelspoor spelen en voorspel een overwinning
voor Amsterdam bij het volwassen publiek terwijl ik denk dat de onvolprezen Jaap Teeuw met zijn Pendelbaan de kids-award in
de wacht zal gaan slepen.
mvg,
Gert