Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Modelspoor => Topic gestart door: Blausee-Mitholz op 9 December 2015, 00:22:55



Titel: Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 9 December 2015, 00:22:55
Hallo ervaren modelspoorders  8)

Zoekopdracht levert geen hits op dus is er geen topic over en niet over geschreven.

De vraag aan jullie ervaren modelspoorders, verkanting wel of niet in modelspoor en wat zijn jullie ervaringen als je het wel toegepast hebt.

Hoeveel verkanting gebruik je als je het wel toegepast hebt.
Wat is optisch goed en wanneer is het overdreven.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties.

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 December 2015, 07:31:57
Ervaren wil ik me niet echt nomen met eigenlijk de eerste baan net functionerend.....maar ervaring met verkanting heb ik daardoor wel  ;D

Ik heb een aantal bogen in het zichtbare deel voorzien van verkanting. Hoe kan je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16400.msg327825.html#msg327825) zien in het 4e plaatje.
Zoals daar te lezen is ligt daardoor de buitenste railstaaf minder dan 1 mm hoger dan de binnenste.
Visueel: Je ziet werkelijk een trein scheef hangen in de boog. Het beoogde effect is er en lijkt goed.
Practisch: Geen enkel probleem gehad. Geen ontsporingen of ontkoppelingen door de verkanting.

Ik heb er geen spijt van en zou het een volgende keer weer zo toepassen.
De bogen waar ik het toegepast heb zijn ongeveer r=60 cm. De grote boog in het station (r=120 cm van het buitenste spoor) ligt gewoon vlak, ook vanwege het daar geldende 40 km/h.


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Sander Lageveen op 9 December 2015, 08:30:42
Op mijn emplacement niet gedaan. Maar op de vrije baan zou ik dit wel toepassen.

Heel iets verkanting is voor het oog al mooi, <1mm, om te zien. Op Eurospoor stond een duitse baan die een grote boog met verkanting had, prachtig om te zien!!!


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Joran op 9 December 2015, 08:59:50
Ik zou ook verkanting willen toepassen in de boog in nabij Rekerdam (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-rekerdam/). Is dat realistisch?



Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Servé op 9 December 2015, 09:09:34
Zekers, het is een mooie flauwe bocht. Je moet er wel voor zorgen dat je bij het wissel weer recht bent.


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 December 2015, 09:34:43
Kan zeker, maar je moet ook bedenken of de trein daar zo snel rijdt dat het dus in de schaal 1:1-praktijk nodig is.
Ik heb, op dat moment er niet over nadenkend, ook de boog die vlak voor het inrijden van het station gesitueerd is (ongeveer zoals bij jou) van verkanting voorzien.
Nu rijden in de praktijk de treinen daar zo'n 40-50 km/h omdat ze aan het afremmen zijn voor het station waar een max. van 40 km/h geldt.
Achteraf was daar dus geen verkanting nodig geweest....maar het staat wel mooi  ;D


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Joran op 9 December 2015, 10:06:40
Ja precies dat vind ik ook!

Waarom geldt bij jou een snelheid van 40 km/h? Heeft dat met je wisselstraten te maken?

In Castricum wordt tegenwoordig wordt zelden doorgereden volgens mij. Toch lijken de sporen daar ook verkant zijn. Zie: http://www.castricum105.nl/wp-content/uploads/2014/12/1920X1080img-hd13910179924120.jpg (http://www.castricum105.nl/wp-content/uploads/2014/12/1920X1080img-hd13910179924120.jpg)


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 December 2015, 11:02:13
Klopt, ik heb geen doorgaand spoor waar een trein mag door denderen (bewust zo gepland), dus geheel 40 km/h.

Nu stoppen er wel Intercity's in Castricum, maar volgens mij rijdt er ook één door en dat zou wel eens sneller kunnen zijn dan 40 km/h en dus de reden van de verkanting zijn en als nu alle treinen wel mochten stoppen, kan de verkanting ook zijn aangelegd omdat het voorheen wel nodig was..


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Wesley op 9 December 2015, 13:43:28
Is verkanting in het grootbedrijf niet ook (zij het in mindere mate) nuttig voor het goederenverkeer?


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 December 2015, 14:02:11
Als een goederentrein met 100 km/h door een boog gaat is die ook onderhevig aan de middelpuntvliedende kracht, dus lijkt me het nuttig voor alles wat langs komt, maar iets zegt me dat je dát niet bedoelde  ;D


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 9 December 2015, 14:14:20
Heren dank voor alle reacties tot nu toe.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/H0%20Anlage%20Blausee-Mitholz_zpsr662lcbi.gif)

Gaat bij mij natuurlijk om de boog bij Blausee-Mitholz.
Die is bij mij gelegd met K-rail 2274 als basis voor de buitenboog.
De binnenboog is er naast gelegd met flexrail.
2274 heeft een straal van 902 mm

Ik heb gevonden dat er NEM norm bestaat voor verkanting klik (http://www.morop.eu/de/normes/nem114_d.pdf)  Voor H0 geld dan een hoogteverschil van 1 mm.

Ik wil eerst proberen hoe 1 mm bevalt in de binnenboog.

Bij de buitenboog heb ik het probleem dat er wissels in liggen. De wissels moeten vlak liggen in model. Kan niet anders.
De kleiner stukjes boog bestaande uit 2 rails wil ik proberen of 0,5 mm kan

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 December 2015, 14:26:46
Ik wil je niet in problemen brengen Johan, maar ik heb een paar (k-rail r=902)-wissels in het begin van een helling liggen waardoor ze 'bol' gebogen liggen.
Dat is natuurlijk maar weinig, maar ze liggen beslist niet vlak en het functioneert prima.

In jou geval zou de aftakkende rechte dan nog hoger komen wat op zich geen probleem is als je het aanliggende spoor dan maar vloeiend weer naar beneden laat lopen.
Zo kan de wissel wel vlak (maar in een schuin vlak) liggen en toch in de verkanting liggen.
Volg je me nog?  ;D


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 9 December 2015, 15:23:31
Hoi Jakop,

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/2015-12-09%2013.41.10_zpsudq54pt4.jpg)
Staat niet in het railplan maar volgens voorbeeld zit achter het wissel van de spooraansluiting Kieswerk meteen nog een wissel had bij planning niet op gerekend dat spoor te kunnen leggen maar bleek in de praktijk net wel te kunnen. Ik kan niks doen met dat wissel want dan kom je in de problemen met het tweede wissel.

Voor wissels gebruik ik de NOCH railbedding. De rails zelf wordt wel gewoon geballast. Ik wil de wissels absoluut niet nat hebben en ik vrees ook voor steentjes tussen de bewegende delen. Heb ze grijs gespoten, hoe ik dat met de kleur doe zie ik later wel.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_1534_RJ.jpg)
In werkelijkheid ligt het wissel wel in de verkanting.
M.i.z. in model niet haalbaar.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/2015-12-09%2013.41.29_zpsuaiuoslo.jpg)
Tussen twee wissels zit twee gebogen rails 2274. 1 mm is te veel denk ik, wil 0,5 proberen en anders niets.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/2015-12-09%2013.56.20_zpsbhdtch64.jpg)
De lok staat op 1mm verkanting. kijk niet naar de naast liggende rails, dat ligt nog los

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Wesley op 9 December 2015, 16:42:47
Als een goederentrein met 100 km/h door een boog gaat is die ook onderhevig aan de middelpuntvliedende kracht, dus lijkt me het nuttig voor alles wat langs komt, maar iets zegt me dat je dát niet bedoelde  ;D

Nou ja, dat bedoelde ik dus wèl... Verkanting dient twee doelen: het reizigerscomfort verhogen en de maximumsnelheid verhogen. Dat eerste is slechts matig relevant voor een goederentrein, maar dat tweede natuurlijk wel ;D. Ik vroeg me alleen af hoe groot dat effect was bij lagere (goederentrein-) snelheden...


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 December 2015, 16:52:29
Nou....de meeste goederentreinen gaan wel die 100 km/h, dus dan hangt er bv. bij een staaltrein wel een aardig gewicht in de bocht.

@Johan  Ik kom later vandaag nog even teug op die wissels


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 December 2015, 23:05:06
Voor wissels gebruik ik de NOCH railbedding. De rails zelf wordt wel gewoon geballast. Ik wil de wissels absoluut niet nat hebben en ik vrees ook voor steentjes tussen de bewegende delen. Heb ze grijs gespoten, hoe ik dat met de kleur doe zie ik later wel.

Even hier op inhakend wil ik onderstaande foto tonen. Het is wel een 'korte wissel' en niet een r=902 afbuigende zoals jij gebruikt, maar het principe is hetzelfde. Zoals hieronder heb ik het ook gedaan bij mijn slanke wissels en Engelsmannen.
Ik heb ter plaatse van de bewegende delen van de wissel de blauwe plaat weggesneden. Dat kan natuurlijk met kurk ook. in dat gat is ballast gestrooid en gefixeerd met verdunde houtlijm. Dit steekt net niet boven de blauw plaat uit. Het wissel heb ik aan de onderkant voorzien van een dunne sheet behalve bij die bewegende delen. Die sheet zit met houtlijm vast. Toen ballast gestrooid tussen de biels op het sheet en dat ook voorzichtig gefixeerd. als je het wissel dan plaats op zijn plek kijk je door de biels naar het onderliggende ballast. Dat ligt dan wel diep, maar er ligt ballast én de boel functioneert gewoon goed.
Het ballast wat je naderhand langs de randen strooit houd 'm op z'n plaats en door de sheet is hij ook nog eens redelijk gemakkelijk te verwijderen en of weer te plaatsen. De schade blijft beperkt en is redelijk simpel weer te herstellen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/wissel_01_1449694640.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/wissel_01_1449694640.jpg)


(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/2015-12-09%2013.41.10_zpsudq54pt4.jpg)

Wat bovenstaande wisselcombinatie betreft; ik zou die eerste eens mooi in die verkanting leggen, vastzetten met wat schroefjes en dan een voorzichtig kijken wat je met de 2e kan en niet kan. Volgens mij is er best wel wat buiging mogelijk en als ik het goed zie gebruik jij de slanke wissels met vaste puntstukken (of je maakt ze vast) dus nog minder bewegende delen dan bij mij.
Ik heb vanavond even een rei op één van die gebogen wissels gelegd en daar zit bij mij toch zeker zo'n 2 mm buiging in over de 20 cm lengte van de wissel. Een paar uurtjes testen en je weet of het kan of echt niet


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 9 December 2015, 23:35:50
Jakop, ik heb al enige ervaring met die slanke wissels en heb als eens gehad dat als je niet goed vlak liggen dat ze niet goed functioneren. Met 2 wissels heb ik dat al gehad.
Dus je begrijpt dat ik een beetje huiverig ben om te gaan torderen.

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 December 2015, 07:15:18
Ja....begrijp ik wel....het is uit mijn ervaring dat het hier wel functioneerd dat ik het zeg.

Zolang de boel niet vast ligt kan je e.a. voorzichtig proberen, werkt het niet, dan zal je ze toch vlak moeten leggen.


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: hubertus op 10 December 2015, 12:08:30
Waar je bij verkanting wel rekening mee moet houden, dat je treinen de neiging krijgen om naar binnen te kantelen.
Zolang alles in het spoor blijft en je wagons normaal (soepel) rijden, zul je daar geen last van hebben, maar bij een ontsporing zul je sneller het effect zien dat de hele trein kantelt, zeker als je met langere treinen rijdt. Die ervaring had ik tenminste op een vorige baan waar ik verkanting had toegepast. Ik geef toe, ontsporingen horen niet op een modelbaan, maar met een paar merken heb ik van tijd tot tijd helaas wel dat probleem.  :D

Om die reden nu niet meer echt toegepast. Al ligt juist die echt zichtbare boog in een helling. Om te voorkomen dat het spoor naar buiten kantelt, ligt de ondergrond geforceerd iets naar binnen gekanteld. Maar dan heb je het over nog geen millimeter verschil op 10 cm breedte van de strook waar de rails op ligt. Dit geeft nog geen zichtbaar verkantingseffect.

Huub


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 December 2015, 14:03:16
Hoeveel verschil in hoogte tussen de railstaven  had je bij die vorige baan?


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: hubertus op 10 December 2015, 15:07:29
Ik denk dat ik toen gebruik heb gemaakt van telefoondraad, dus zeg 1 mm bij een bielslengte van 30 mm.

Huub


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 10 December 2015, 21:52:20
Dank Huub en Jakob voor jullie inbreng.
Wat Huub aanhaalde spookte ook door mijn hoofd.
Ik ga met beleid verkanting aanbrengen en eerst een jaar op proef rijden. Er wordt dus eerst nog geen ballast aangebracht.
Mocht het niet bevallen dan kan ik de verkanting nog verwijderen.

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 December 2015, 22:09:12
Dat is altijd verstandig: een lange testperiode. Altijd doen.
Ik kan alleen nog toevoegen dat mijn verkanting ongeveer hetzelfde is al Huub schetste, maar ik daar tot op heden nog geen negatieve aspecten aan heb ervaren qua ontsporen ed.


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 10 December 2015, 23:00:38
Ik merk nu net dat de wissels niet goed werken in de Noch railbedding. Moet eerst bekijken wat daar aan de hand is en oplossen voordat ik verder ga het is ook altijd wat .....

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 December 2015, 23:05:22
Vervelende hobby ook!  ;D


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 11 December 2015, 02:36:40
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_3402_RJ.jpg)
Dat wissel na het wissel in de boog ligt er dus in het echt ook.

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 11 December 2015, 07:12:57
En wat me nu hier op valt is dat het derde spoor wat ontstaat door het tweede wissel ook in verkanting ligt.
Dat biedt perspectieven in model denk ik.


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 16 December 2015, 18:56:04
Wat bovenstaande wisselcombinatie betreft; ik zou die eerste eens mooi in die verkanting leggen, vastzetten met wat schroefjes en dan een voorzichtig kijken wat je met de 2e kan en niet kan.

Ik zei dus het wissel moet recht inde bedding liggen ander krijg je grote kans op problemen.

Na een tip van iemand die mij melde dat kurk met een schuurblokje goed te schuren is heb ik op een proefstukje geprobeerd of de onderzijde van de Noch railbedding te schuren is met een schuurblokje.

Ik kan melden ..... dat werkt prima  (y)

Ik ben nu een methode aan het ontwikkelen dat ik de wissel railbedding aan de onderzijde precies 1 mm schuin kan afschuren.

De Noch railbedding is 4 mm hoog had ik ergens al gemeld en de kurk wat ik gebruik in de bogen is 3 mm hoog.

Als ik dus van de wisselrailbedding van binnen naar buiten 1 mm schuin weg kan schuren komt het wissel vlak in de bedding 1mm aflopend te liggen dus verkanting. De binnen railstaaf sluit dan aan op de kurkrailbedding en de buitenkant moet ik dan 1 mm opvullen.

Ik heb geen wissel railbedding over maar wel platen van dat spul.
Ik ga dus eerst de vorm uitsnijden en een proefstuk schuren. Als dat lukt dan ga ik dat toepassen op de wissel railbedding.

Ik houd jullie op de hoogte!

Mvg, Johan


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Jakop de Bruin op 16 December 2015, 19:00:00
Ben benieuwd naar foto's vanuit dezelfde hoek als die grootspoorfoto's als je het spul hebt liggen.


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Sander Lageveen op 16 December 2015, 19:23:20
Ook hier benieuwd!!!


Titel: Re:Verkanting, wel of niet?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 17 December 2015, 00:56:56
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/2015-12-16%2022.57.35_zpswjha1lfg.jpg)

Met het proefplaatje lukt het goed om de millimeter weg te schuren.

De echte wissel-bedding schuur ik pas als de wissels geschilderd worden want dat moeten ze toch uit de bedding gehaald worden.
Gaat dus om twee wissels in het hoofdspoor, meer niet.

Mvg, Johan