Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Ontsporen => Topic gestart door: Kees Jan op 19 November 2016, 18:30:19



Titel: Beurs Köln
Bericht door: Kees Jan op 19 November 2016, 18:30:19
Vandaag even snel op de terugweg uit Bonn een kort (zakelijk) bezoek gebracht aan de beurs in Köln.

Veel banen veel handel veel bier en worst en vooral veel mensen.... soms geen doorkomen aan maar wel bij Der Schienenreiniger een schoonmaak set gekocht om m'n rails schoon te houden/maken zonder krassen.

Sja in spoor 1 heb je geen ATF nodig en dat scheelt een enorme (eindeloze) discussie. Gewoon een powerpakje van ESU doet wonderen en in de XL Locsound zit ie er al gratis in.

Kortom een Nederlandse beurs zou erg blij worden van zo'n bezoekersaantal.

En de Nachwuchs komt ook aan hun trekken aldaar. Bij elke grote fabrikant is er voor de kleinste hobbyist wel een speel mogelijkheid.


Titel: Re:Beurs Köln
Bericht door: Sander Lageveen op 19 November 2016, 18:36:25
Citaat
Kortom een Nederlandse beurs zou erg blij worden van zo'n bezoekersaantal.

Maar wat is er dan zo verschillend aan de beurs daar in vergelijking met de beurzen hier?


Titel: Re:Beurs Köln
Bericht door: Kees Jan op 19 November 2016, 19:07:07
Een goede vraag.

Daar ik meer in Duitsland werk en ben denk ik dat de hobby daar anders beleefd wordt.

Hoe je het ook wend of keert is en blijft Marklin daar toonaangevend. Duitsers gaan in het algemeen voor Gründlichkeit. Dat krijg je er niet uit en dat moet je (of ik daar) ook niet proberen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken niet meedoen of iets bereiken.

De hobby daar is ook nog traditie, opa, vader en zoon gaan daar naar een beurs om zich te vergapen aan hun "heile Welt" waar ze alle 3 hun eigen invulling aan geven.

Kijk ik naar de Nederlandse markt en producten dan raakt die verzadigd. Je kunt als fabrikant geen nieuwe modellen maken die er domweg niet zijn en de meeste liefhebbers zitten niet meer te wachten op
Een zoveelste uitgave van een reeds bestaand product (lees Marklin 1200 versus die van Roco).

Het gaat dus dan eigenlijk ophouden voor de grote jongens mits ze zich flexibel op kunnen stellen om aanneemt (niche) behoefte te kunnen voldoen. Let maar op als Att het laatste Nederlandse model uitbrengt vallen ze in een gat en moeten ze weer een nieuwe bron aan gaan boren.

Goed terug naar de vraag: in de Heimat is er een groter fysiek aantal mensen met die hobby bezig waardoor kleinere bedrijven zich naast de groten kunnen blijven handhaven vanwege hun specialisme. Zo hou je een symbiose in stand wat in Nederland, gewoonweg omdat het te klein is, niet lukt......

Gek heh dat de slimme kleine bedrijven uit NL de grens over gaan.