Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Ontsporen => Topic gestart door: Noordwaarts op 20 Augustus 2025, 23:41:05



Titel: Boek over Stalen Rijtuigen van NS
Bericht door: Noordwaarts op 20 Augustus 2025, 23:41:05
Normaliter plaats ik nieuws over boeken van mijn uitgeverij in het speciale draadje daarvoor, maar voor dit boek maak ik eenmalig
een uitzondering. De reden is dat de auteur van dit boek mij alweer heel wat jaren ondersteunt met uitmuntend correctiewerk.
Ik kan gerust zeggen dat Lycka till Förlag zonder Frank niet zo ver zou zijn geweest als het nu is.

Een paar jaar geleden sprak ik Frank en zei ik dat ik zo graag een standaard boek zou willen maken over de Stalen Rijtuigen van NS.
Natuurlijk kennen we allemaal de website van Martijn Haman. Ik had Martijn al eens benaderd met het idee voor een boek, maar helaas
gaf hij toen aan daarvoor geen tijd te hebben.

Frank is natuurlijk niet alleen liefhebber van spoorwegen, maar ook actief modelspoorder en was het met me eens dat zo'n boek er
moet komen. Dus benaderde Frank op zijn beurt ook Martijn, het was immers alweer enkele jaren geleden dat ik dat deed. Opnieuw
wees Martijn het idee wegens tijdgebrek af. Frank was en is echter niet voor één gat gevangen en stelde vervolgens voor dat hij aan
de slag zou gaan. Uiteraard met instemming van Martijn.

Het doet me daarom genoegen aan te kondigen:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/Voorkant De rijtuigen voorbij JPG_1755725562.jpg)

Nederland is, grofweg vanaf de elektrificatie van het zogeheten Middennet in 1938, steeds meer een land van treinstellen geworden.
Het klassieke beeld van een personentrein, een locomotief met rijtuigen, is anno 2025 zelfs bijna verdwenen. Internationaal is de
combinatie loc en rijtuigen nog slechts op een enkele verbinding aanwezig en wordt daarbij ‘bedreigd’ door de instroom van nieuwe,
snelle treinstellen. NSR bezit zelf al geen locomotieven meer en, als binnenkort alle ICR-materieel uit dienst is, ook geen getrokken
rijtuigen. Reden te meer aandacht te besteden aan de al bijna geheel verdwenen rijtuigen, die al lang van staal zijn. Rond 1930 werd
begonnen de houten rijtuigen aan te vullen en te vervangen door stalen rijtuigen, een proces dat in 1956 was afgerond. Over de stalen
rijtuigen van NS is niet heel veel gepubliceerd, maar twee publicaties springen er wel uit: de website van Martijn Haman en het boekje
De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen van de hand van wijlen N.J. van Wijck Jurriaanse. Als een poging de vele
informatie door hen verzameld (ook) op een andere wijze voor de toekomst te behouden, is dit boekwerk ontstaan, dat zich beperkt tot
materieel dat bij NS was geïmmatriculeerd. Een aantal tabellen geeft gedetailleerde informatie tot op het niveau van het individuele rijtuig.
Uiteraard is de tekst aangevuld met een groot aantal foto’s. Veel werk dat aan deze publicatie ten grondslag ligt, is dus het werk van
Martijn Haman en van wijlen Van Wijck Jurriaanse. Enkele deskundigen, waaronder Martijn Haman hebben meegelezen en leverden
waardevolle aanvullingen, correcties en suggesties. Omdat veel belangstellenden in het grootbedrijf ook modelspoorder zijn, is per type
rijtuig in een korte alinea onder de kop Modelspoor aangegeven of van het betreffende rijtuigtype een NS-model op de markt is gebracht en,
zo ja, door welk(e) merk(en) en in welke schaal.



De verschijningsdatum staat nog niet vast, maar hoop ik in de loop van de herfst te kunnen melden.

mvg,
Gert