Zou zomaar kunnen bij Germberg zaten ook 3 andere spotters.
De uiteindelijk spotplekken waren:
1;De voetgangersbrug bij het Mediapark tussen Köln West en Köln Hansaring. Lekker afwisselend treinverkeer veel cargo en reizigers.
2; station Köln Hansaring, alleen reizigers maar wel zich t de werkplaatsen in en je ziet alles het Hbf in en uit rijden. En door de drukte heb je dan soms wel 6 treinen tegelijk in het zicht/voor je langs rijden.
3; U-bahn halte Schönhauserstraße net ten zuiden van de Südbrücke, relaxte plek waarbij je de treinen wel mooi over de Südbrücke ziet rijden maar er geen goede foto's van kan maken. U-bahn fotograferen lukt daar wel mooi al moet je het alleen met de U16 doen daar. Het is daar bij mooi weer wel een goed rust punt om even een tijdje te zitten en uit te rusten wat wij gister ook hebben gedaan.
4; op de Südbrücke aan de zuid zijde ivm de zon. We hebben daar veel leuke dingen in een korte tijd voorbij zien komen. Al gouw de helft van het trein verkeer daar gaat niet v/n Gremberg maar v/n Köln Kalk. Uit die richting kan je als je op de aanbruggen gaat staan ze ook ruim van te voren tussen de bomen door aan zien komen. Wat ik persoonlijk aan deze spotplek zeer aantrekkelijk vind is je een stad daar mooi in beweging kan zien. Naast het cargo verkeer op de brug zie je ook het scheepvaart verkeer, diverse U-bahnlijnen( op de rijn over en op 2 andere bruggen) en ook het auto verkeer op diverse plekken. Daarnaast heb je een vrij mooi overzicht over Köln.
5; Gremberg, heel veel cargo en lekker dicht bij maar geen zit of hang mogelijkheden. Het is echt een plek voor de cargo liefhebbers, ik persoonlijk had het na een uurtje daar wel gezien.
6; Voetgangersbrug bij Duisburg Entenfang. Mooie plek over de doorgaande cargo lijn van Oberhausen naar Köln, sommige momenten stil even later komen de cargo's weer op blok afstand langs. Zo zagen wij gister een tijd niks maar net voor we er waren minimaal 2 treinen gemist en toen we net weg gingen weer 3 treinen gemist. Er zit ook een werkplaats van DB Gleisbau waar veel leuk spul stond en waar we mooi zicht op hadden.
Ik persoonlijk spot het liefst 15min tot 1,5uur per spotplek afhankelijk van wat er rijd. Een drukke U-bahn halte of bijvoorbeeld Köln Hansaring kan je in 15 tot 30min aardig zien wat er rijd en foto's maken. Veel spotplekken langs spoorlijnen heb je toch wat meer tijd voor nodig maar dan heb ik het ook wel gezien na een uur a 1,5uur, daarna ga ik me vervelen en ben ik toe aan iets nieuws.
In Köln hebben we veel plezier gehad van de TagesTicket 5 preistufe 1b. Een dagkaart voor heel Köln voor 5 personen voor €11,60 te koop in de kaartautomaat op het perron en in de U-bahn en bij een KVB loket. Daarmee kan je gaan en staan waar je wil ben je vrij snel en makkelijk van A naar B. Het helpt zoals altijd wel heel erg als je weet hoe de stad in elkaar zit, wat waar ongeveer ligt en hoe het met elkaar in verbinding staat. Dat geldt zowel voor de U-bahn om van A naar B te komen als voor het spotten om de rijwegen te begrijpen zodat je weet waar je wat kan verwachten.
Foto's heb ik wel gemaakt maar niet met mijn camera want de accu zat nog thuis in de oplader :
Oohja wat kosten betreft, vanuit Enschede met Sander waren we nu per persoon voor de reiskosten zo'n €25,- per persoon kwijt, daar komt dan nog bij wat je aan eten en drinken koopt.( ging bij mij vrij snel met een rond streußelstreifen( Duitse kruimel koeken) want als ik niet iets van streußelkuche koop ben ik voor m'n gevoel niet in Duitsland geweest
Aan eten en drinken kan je onderweg zoveel en zo weinig uitgeven als je wil alleen moet je je wel dan met de groep even kort sluiten wat de rest aan plannen heeft. Daarnaast komen er evt. nog kosten bij om v/n de verzamelplek te komen. Daarbij goed overleggen wie op welke manier en via welke reist kan heel nuttig zijn.
Voorbeeldje met leer moment van dit weekend:
Ik trof op de heenweg naar Enschede Raymond in Deventer en we zijn samen naar Enschede gegaan. Terug ben ik met hem mee gereden tot Utrecht. Hij had helaas niet begrepen dat hij met korting met mij mee had gekunt en ik had niet in de gaten dat hij vol tarief reisde. Resultaat Raymond was een kleine 15 euro duurder uit als nodig was geweest, leer momentje voor een volgende keer dus.
Groetjes Michiel