Op de Spoorparade ter gelegenheid van het 175 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland in Amersfoort van 16 t/m 21 oktober 2014 (
www.spoorparade.nl) zal naast diverse grootspoor- en modelspoorzaken, ook een demo op schaal (H0) te zien zijn hoe in de toekomst een deel van het grootspoorbedrijf zou kunnen gaan werken.
Eén van de Partners van de Spoorparade is BersCo Consultancy, achter deze naam verbergt zich een werkgroep die bestudeert of en hoe een volledig geautomatiseerd transport van containers over de rails kan plaats vinden.
Deze vraagstelling is ontstaan uit het simpele feit dat het huidige vervoer over de rails, en ook het water, uitstekend geschikt is voor grote aantallen containers die naar hetzelfde adres moeten, maar voor containers met zeer verschillende adressen veel minder geschikt is.
Het is dan ook geen wonder dat bijna 40% van alle containers die in Rotterdam overgeslagen worden, over de weg getransporteerd worden, dat is al een grote belasting op de wegen rond en van/naar Rotterdam, de Tweede Maasvlakte is in ontwikkeling en als die volledig in gebruik is dan zal het aantal containers verdubbelen met alle gevolgen van dien voor de drukte op de wegen.
Op de diverse containerterminals in Rotterdam wordt al lang gebruik gemaakt van volledig geautomatiseerd containervervoer met “Wheel Automatic Guided Vehicles”, dus waarom niet op de rails, echter zo simpel is dat natuurlijk niet.
Er is echter een sector die het volledig geautomatiseerd rijden van treinen reeds langer onder de knie heeft en dat is onze hobby: modelspoor.
Op de Spoorparade zal een demo te zien zijn van dit geautomatiseerde treinverkeer, er is een treintafel van 9 meter lang met daarop een ovaal, een schaduwstation, een containerterminal en een aantal spooraansluitingen (afleveradressen)
Er zijn 13 “Rail Automatic Guided Vehicles” die tussen het normale treinverkeer door rijden tussen de terminal en de diverse afleveradressen.
De werkgroep is nog niet zo lang aan het werk, dus er is ook nog niet zo veel bekend, op de Spoorparade zal de eerste informatie op schrift beschikbaar zijn.
Zoals gebruikelijk in onze hobby hebben de Nederlandse ontwikkelaars van de modelspoor software een tweede inkomstenbron (anders worden ze broodmager….), zo ook in dit geval, de (professionele) ontwikkelaars van de Raptor maken ook deel uit van deze werkgroep en dus wordt de demo bestuurd door een Raptor.
In het grootbedrijf zal dat natuurlijk niet het geval zijn, daar zal ERTMS t.z.t. een grote rol gaan spelen.
Voor een foto van de “rAGV” zie
http://www.raptor-digital.eu/foto32.html, het is een verbouwde Piko lok, natuurlijk kan het niet perfect zijn, hij is o.a. te hoog (en ik zie nu ook dat één van mijn bovenleidingen los zit….)
Groet, Anne W