Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Draaischijf, maar dan anders...
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Draaischijf, maar dan anders...  (gelezen 5563 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11902


226*


« Gepost op: 21 April 2020, 20:54:08 »

Draaischijven zijn alleen voor locomotieven? Yeah, right!   Cool

https://www.youtube.com/watch?v=hwA0Zr0aV8Q

https://www.youtube.com/watch?v=3ck7xeyGYFM

https://www.youtube.com/watch?v=tg18d8QQC0o

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1052


HCC!m-IG


« Antwoord #1 Gepost op: 21 April 2020, 21:31:51 »

Leuk voor Faller CarSystem  Grin
https://goo.gl/maps/x2R1ByvJ6rE8HUfT7
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 6332


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 21 April 2020, 21:35:25 »

In Solingen Burg ligt er ook een, maar dan voor trolleybussen.
Een paar jaar geleden is die voor reguliere bussen buiten dienst gegaan. De lijn ging over op gelede bussen en die pasten niet op de draaischijf. Maar voor museumbussen dacht ik nog steeds bruikbaar. Ik zal van de week eens wat plaatjes opzoeken toen die nog in bedrijf was.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 6332


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 22 April 2020, 10:08:13 »

De beloofde plaatjes.


20090411OLYMP0010, Burg [DE] by hb foto, on Flickr


20090411OLYMP0011, Burg [DE] by hb foto, on Flickr


20090411OLYMP0014, Burg [DE] by hb foto, on Flickr


20090411OLYMP0015, Burg [DE] by hb foto, on Flickr


20090411OLYMP0016, Burg [DE] by hb foto, on Flickr

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2247



« Antwoord #4 Gepost op: 22 April 2020, 12:43:18 »

In nijmegen is er ook een maar dan binnen, bij Doornroosje, aardig te zien vanaf het perron van spoor 1a.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1142

Jeroen


« Antwoord #5 Gepost op: 22 April 2020, 13:01:53 »

Ze zijn er ook voor de auto en de vrachtauto.

https://hugtech.ch/drehscheiben/

https://www.woehr.de/assets/images/6/woehr-drehplatte505-autoparksystem-carparkingsystem-60b40446.jpg
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 267


« Antwoord #6 Gepost op: 22 April 2020, 13:56:13 »

Cool, leuk onderwerp voor een diorama Duim omhoog
Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1052


HCC!m-IG


« Antwoord #7 Gepost op: 22 April 2020, 17:00:51 »

In de MIBA van April staat een stukje 'Car Systemen und TrainController' (p.34-40) met op pagina 37 een foto van een garage met draaischijf. Toch wel leuk om te integreren...
Gelogd

NI
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1142

Jeroen


« Antwoord #8 Gepost op: 24 April 2020, 13:12:19 »

Tja...



van de Flickr pagina van Il provinciale
« Laatste verandering: 24 April 2020, 13:14:02 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11902


226*


« Antwoord #9 Gepost op: 28 April 2020, 10:41:46 »

Is de functie van deze curiositeit ook bekend, Jeroen?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5816


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 28 April 2020, 11:05:41 »

Ik ga ervan uit dat dat stootjuk daar niet altijd heeft gestaan en dat er links of rechts in een grijs verleden een spooraansluiting was. Dit soort kleine draaischijfjes werd vaak gebruikt voor de korte goederenwagens van weleer, die zo 90 graden gedraaid konden worden en met man- of paardenkracht de fabriek in en uit konden worden gebracht. In de loop der tijd is dan de draaischijf overbodig geworden maar nooit verwijderd, en heeft men er een stootjuk bovenop gezet om het einde van de lijn beter te beveiligen.

Een andere functie van die kleine draaischijfjes was het zijdelings verplaatsen van rijtuigen en post- en bagagewagens naar een parallel spoor (90 graden draaien, naar het volgende spoor rollen en weer 90 graden draaien), maar dat was eerder op grote stations in de steden - en ook dat vond alleen plaats in de begintijd van de spoorwegen, toen die vehikels nog kort genoeg waren om op zo'n draaischijf te passen.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1142

Jeroen


« Antwoord #11 Gepost op: 28 April 2020, 15:16:46 »

Is de functie van deze curiositeit ook bekend, Jeroen?

mvg,
Gert

Vroeger was dit een draaischijf voor stoomlocs. Dit was de lijn Palazolo- Paternico (https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Palazzolo%E2%80%93Paratico) Dit station ligt aan het Iseomeer en het spoor liep nog door naar de haven waar goederenwagons op duwbootjes werden gezet en zo naar Lovere gingen, naar de staalfabriek aldaar. Hier staat een beschrijving daarvan: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6702520

En dat is alles wat ik weet, na dit opzoeken. Vermoedelijk nadat de goederendienst gestaakt is, is dit stootblok er neer gezet.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5816


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 28 April 2020, 15:31:22 »

Vroeger was dit een draaischijf voor stoomlocs.

Dat betwijfel ik ten zeerste. Die draaischijf is nooit groot genoeg voor een loc met losse tender, en tenderlocs (ook daarvoor is de draaischijf voor de allermeeste modellen te kort, en bovendien lijkt-ie mij te licht uitgevoerd) hebben nu juist het voordeel dat je geen draaischijf nodig hebt aan het eindpunt.

Maar dat het juk pas geplaatst is na het opheffen van de veerdienst over het meer, da's natuurlijk compleet plausibel.
Gelogd

Ik zie sterren!
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 584


« Antwoord #13 Gepost op: 29 April 2020, 11:39:31 »

Met 4,5 m doorsnede inderdaad wat krap voor een lok. Het oogt als een typische wagondraaischijf, hoewel de schijf zelfs daarvoor wat krap is. En dan natuurlijk niet om de de wagens te draaien, maar om haaks een aansluiting in te kunnen steken. Alleen is er geen logische aansluiting op die plek.

Een andere mogelijkheid is nog dat ze die schijf gebruikten om een draisine mee in het spoor te zetten. Als ik moet gokken, zou ik daarvoor gaan.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 6332


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 29 April 2020, 11:55:15 »

Het ding schijnt uit de jaren 70 van de 19e eeuw te stammen, toen was het materieel wat korter.
De Italiaanse wiki geeft wel aan dat het voor het draaien van locs is, maar lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk.
Misschien dat de aanlegsteiger voor het spoorveer vroeger meer naar het station lag en via die schijf bereikbaar was..?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Draaischijf, maar dan anders...
« vorige volgende »
Ga naar: