Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Volkswagen Golf vandaag 50 jaar oud
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Volkswagen Golf vandaag 50 jaar oud  (gelezen 16186 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8957


271*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 21 December 2024, 14:11:07 »

Met een wachttijd van ca. 10 jaar voor bedrijven om aangesloten te worden op het elektriciteitsnet hier in Noord- en Zuid Holland, zijn we inderdaad helemaal klaar voor de transitie naar EV’s…  Lips Sealed

En salderen? Ik heb een behoorlijk accupakket voor de deur staan dat ik bidirectioneel kan gebruiken. Zo kan ik besparen op mijn energiekosten.

Ja…prachtig…maar je gaat hiermee wel voorbij aan het feit dat we niet allemaal een mobiele batterij van 60k van de baas hebben staan, laat staan die zelf kunnen aanschaffen.
Voor een groot deel van de mobiele bevolking is het allemaal niet zo simpel als jij schetst.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17511


318*


« Antwoord #31 Gepost op: 21 December 2024, 18:17:53 »


Hoe je het ook went of keert, jullie gaan er allemaal aan geloven.



Dat klinkt eerlijk gezegd alsof we gedwongen zullen worden. Iets wat links graag zou willen.
Gelukkig is wat dit betreft de kans dat links een meerderheid in Nederland behaalt niet meer zo groot.

Ojee, heb ik het toch weer over politiek. Moet ik nu strafregels schrijven of wordt het 'zweepslagen en in het meer'?    Cheesy

mvg,
Gert



PS: nog een toetje...
« Laatste verandering: 21 December 2024, 18:44:57 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1616


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #32 Gepost op: 21 December 2024, 19:09:48 »


Ja…prachtig…maar je gaat hiermee wel voorbij aan het feit dat we niet allemaal een mobiele batterij van 60k van de baas hebben staan, laat staan die zelf kunnen aanschaffen.
Voor een groot deel van de mobiele bevolking is het allemaal niet zo simpel als jij schetst.

Ik ga helemaal nergens aan voorbij. Ik reageer enkel op de suggestie van Gert dat het afschaffen van de salderingsregeling elektrisch rijden duurder maakt. Ik snap ook wel dat niet iedereen een eigen oprit heeft en zonnepanelen op het dak heeft liggen, daar ging het ook niet om.

Dat klinkt eerlijk gezegd alsof we gedwongen zullen worden. Iets wat links graag zou willen.
Gelukkig is wat dit betreft de kans dat links een meerderheid in Nederland behaalt niet meer zo groot.


Daar gaan we weer. Nee, je wordt niet gedwongen maar vanaf 2035 kun je in Europa geen nieuwe fossiele brandstofauto meer kopen en ver voor die tijd mag je waarschijnlijk geen centrum meer in. En dat is niet iets dat links heeft besloten want zoals je zegt hebben die al jaren geen meerderheid. Ik vind dat persoonlijk niet heel gelukkig, zie dat liever dan dat zooitje ongeregeld dat er nu zit en de kop in het zand steekt en alle aandacht richt op 40 km snelweg waar je zo weer 130 km uur mag rijden. Echt het grootste probleem in ons land. Maar goed, laten we de politiek er buiten houden inderdaad en het gezellig houden.

PS: het draadje staat in ieder geval in het juiste board.  Grin
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17511


318*


« Antwoord #33 Gepost op: 21 December 2024, 19:32:04 »

Ja, het kan lekker ontsporen hier.  Cheesy

We zullen zien of er over tien jaar geen auto's meer op fossiele brandstof meer te koop zijn. Als dat al het geval is, denk is dat de kans groot is dat je dan synthetische brandstof kunt tanken en dan rijden we dus nog steeds niet allemaal elektrisch.

Misschien ben ik overigens wel meer Libertijn dan Liberaal. Ik heb een broertje dood aan dwang. Of dat nou van GroenLinkse klimaatdrammers komt of van schijnliberale VVD-ers. Uit vrije wil elektrisch gaan rijden: prima. Ik heb ook uit vrije wil zonnepanelen op mijn dak. Maar toevallig juist nu heeft men alhier bedacht dat mijn wijk aardgasvrij moet worden. Dat mijn huis niet geschikt is voor alternatieve verwarming (anders dan het toch wel erg dure overstappen op geheel elektrisch verwarmen), doet er kennelijk niet toe.

Ik heb gisteren een enquete ingevuld en je wilt niet weten hoe sturend de vragen zijn. Als je niet mee wilt doen aan de energietransitie komt het er zo ongeveer op neer dat je een asociaaltje bent. Droevig dat zo'n enquete van mijn belastinggeld wordt betaald. Nogmaals: in vrijheid wil ik van alles. Komt er zachte dwang of erger aan te pas, vergeet het dan maar.

En nee, de huidige regering is zeker niet ideaal. Maar dat die gekozen is, is wel het gevolg van slecht beleid door neoliberalen met gedoogsteun van links. Ik zou me niet teveel verheugen op volgende verkiezingen, want de draai naar partijen die nu in het zadel zitten zou juist nog wel eens versterkt kunnen worden. Zeker door aanslagen zoals recent in Den Haag en Maagdenburg.

Goed, genoeg politieke shit weer. Kom maar door met die stokslagen.  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1616


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #34 Gepost op: 21 December 2024, 19:42:38 »

Jij draagt geen autogordel en negeert het rode verkeerslicht? Je betaalt je belastingen niet en hebt ook geen katalysator in je auto? Zo kan ik nog wel even doorgaan.  Undecided

Ik ben ook geen voorstander van dwang maar realiseer me dat je daar helaas niet altijd naar kunt leven.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17511


318*


« Antwoord #35 Gepost op: 21 December 2024, 19:52:47 »

Natuurlijk draag ik wel een autogordel en stop ik voor rood, zaken voor een ieders veiligheid. Er is namelijk een verschil tussen gek zijn en niet zwichten voor schaamteloze dwingelandij.
Afdwingen dat mensen elektrisch gaan rijden terwijl dit bewezen niet milieuvriendelijker is en ook nog eens tot stand komt door uitbuiting van mensen in Afrika, heeft heel erg weinig te maken met veiligheid.
En wel griezelig veel met de opmaat naar een autocratie... Daar zal ik me tot mijn laatste snik tegen verzetten. Gelukkig is het tij aan het keren en wordt de kans dat WEF-adepten de democratie onomkeerbaar uithollen steeds kleiner.


Ik ben ook geen voorstander van dwang maar realiseer me dat je daar helaas niet altijd naar kunt leven.

Die opmerking laat ik voor wat het is, anders gaat het hier echt ontsporen en daarvoor mag ik jou en ons forum te graag.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8799


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 21 December 2024, 20:10:51 »

Ik heb geen glazen bol, dus geen idee hoe de wereld er over 10-20-30 jaar uitziet.

Wat ik wel zie, is dat we, terwijl we met de energietransitie (waar de elektrificatie van het wagenpark slechts een onderdeel van is) nog met laaghangend fruit bezig zijn, er al behoorlijke uitdagingen ontstaan bij zowel congestie op het stroomnet als leveringszekerheid.

Een aardig voorbeeld daarvan. Een klant van het bedrijf waar ik werk, heeft dit jaar een elektrische vrachtwagen aangeschaft. Circa twee keer zo duur als de dieselvariant en door de benodigde laadtijden beperkter inzetbaar. Met de nodige subsidieregelingen en strakke planningen bij het toekomstig gebruik, durfde men het risico wel te nemen. Slechts één probleem, het bedrijf kan geen aansluiting krijgen voor de benodigde laadvoorziening, want het stroomnet zit vol. Minor detail natuurlijk  Wink, maar wel de reden dat een tweede exemplaar is afbesteld en de eerste vermoedelijk weer retour leverancier gaat.

Voor de versterking van het stroomnet tussen Zeeland en Brabant c.q. België heb ik ooit nog eens wat informatie moeten aanleveren, dat is minstens 10 jaar terug. De bouw van de nieuwe hoogspanningsleiding is zeker 7 jaar terug al gestart, maar nog niet afgerond. En dat is dan nog in de relatief lege provincie Zeeland.


En dan moeten voor de energietransitie de echte uitdagingen dus nog komen. Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe dit binnen afzienbare tijd kan worden opgelost.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8957


271*


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 21 December 2024, 20:55:55 »

En dan nog het punt waar die elektriciteit vandaan moet komen.
Afgelopen 12 december was de elektriciteit mega duur en liep de inkoopprijs voor energiemaatschappijen om 5 uur ‘s middags zelfs op naar €1,05 per kWh alleen al omdat er geen zon was en het niet waaide.
Als we allemaal elektrisch moeten/willen rijden moet er heel wat opgewekt worden, maar hoe dan?
Gas, kolen, kern…?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1808


Benoemd snoodaard


« Antwoord #38 Gepost op: 21 December 2024, 21:10:57 »

Heel veel energie gaat verloren doordat we er niet slim mee omgaan. Bij het opladen van batterijen gaat erg veel energie verloren. Alleen al door het feit dat we alles draadloos willen hebben zijn we flink energie aan het verspillen: laptops ipv desktops, draadloze scheerapparaten, draadloze hoofdtelefoons, etc. Al die elektrische fietsen kosten energie (en zijn bovendien minder gezond) en worden bovendien vaak voorzien van dikke banden voor extra wrijvingsweerstand. Elektrische auto's zijn bij voorkeur zo hoog en vierkant mogelijk, waardoor onnodig veel luchtweerstand optreedt. Historische luchtvaart moet aan banden worden gelegd vanwege de uitstoot, maar brommertjes mogen rustig op die smerige tweetaktolie blijven lopen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik zit vol verbazing te kijken welke keuzes de samenleving maakt. Er worden door de overheid immers keuzes gemaakt op basis van draagvlak, maar dat is erg lastig in deze egocentrische samenleving.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17511


318*


« Antwoord #39 Gepost op: 21 December 2024, 22:16:57 »

Al die elektrische fietsen kosten energie (en zijn bovendien minder gezond) en worden bovendien vaak voorzien van dikke banden voor extra wrijvingsweerstand.


Ja, als we dan toch gaan dwingen, laten we dan al die tieners dwingen om weer zelf te trappen en dus fatbikes verbieden.    Cheesy

(O, wat doe ik nou? Nog meer zweepslagen...)

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8799


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 22 December 2024, 11:26:32 »

En dan nog het punt waar die elektriciteit vandaan moet komen.

Dat bedoelde ik met de leveringszekerheid. Op dit moment zijn er in elk geval in Nederland in principe nog genoeg conventionele centrales om de stroombehoefte bij wegval van zon- en windenergie te dekken. En zelfs dan zie je dus op sommige momenten al een gigantische prijspiek, de EPEX ging zelfs tot boven de 350 euro per MWh (tip: rek voor de grafiek de periode eens op vanaf 2019 tot nu). Het is een Europese markt, dus als het zon/wind probleem ook in Duitsland speelde, is dat wel een plausibele verklaring, maar naar mijn mening is het wel een zorgwekkend signaal.
De bestaande centrales komen vroeg of laat aan het einde van de levensduur, welke partij gaat dan nog investeren in nieuwe centrales als er alleen geleverd mag worden als zon en wind (die voorrang hebben op het stroomnet) tekort schieten? De vraag stellen is hem ook beantwoorden.

Maar eerlijk is eerlijk, dit heeft niks meer met de Volkswagen Golf die Abraham ziet, te maken.  Grin 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1864



« Antwoord #41 Gepost op: 24 December 2024, 13:01:32 »



Ja, als we dan toch gaan dwingen, laten we dan al die tieners dwingen om weer zelf te trappen en dus fatbikes verbieden.    Cheesy

(O, wat doe ik nou? Nog meer zweepslagen...)

mvg,
Gert

Nee hoor, integendeel, een schouderklopje dit keer. Maar dat komt waarschijnlijk, omdat wij van een generatie zijn, die door weer en wind naar school fietsten, zelf trappen en zonder versnellingen.Nog steeds trouwens, hoewel soms met behulp van versnellingen.

Overigens, even staatsrechtelijk,  wij kiezen geen regering, maar stemmen op partijen. Na de verkiezingen gaan die met elkaar onderhandelen en dan komen er soms wonderlijke combinaties uit, waarvan je je afvraagt: zou de meerderheid van de kiezers van de deelnemende partijen net zo gestemd hebben, als ze het resultaat van tevoren geweten hadden ?
Maar ja, zo werkt het hier. Gaat het in veel andere landen beter ?
Punt is mijns insziens ook, dat er tegenwoordig, veel meer dan vroeger, op het gevoel (van onvrede) dan op het verstand gewerkt wordt, waardoor mensen makkelijker te manipuleren zijn, en op het benadrukken op wat mensen van elkaar scheidt in plaats van verbindt. En niet alleen in Nederland, kijk maar naar de VS en Duitsland.
Dat de democratie daardoor uitgehold kan worden, ziet helaas niet iedereen.
Ik vergelijk het vaak met gezondheid; als je gezond bent, besef je vaak niet hoe belangrijk dat is, want je bent het gewend; pas als je ziek wordt/bent, realiseer je je de waarde daarvan.
Dat geldt ook voor democratie. Alleen, als die 'ziek' wordt, ben je er niet met een paracetamol en een paar dagen uitzieken...


Gr. Frank
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Volkswagen Golf vandaag 50 jaar oud
« vorige volgende »
Ga naar: