Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Nieuw treinenboek WBooks
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nieuw treinenboek WBooks  (gelezen 77663 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 6 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4201


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 12 April 2018, 15:54:49 »

Inmiddels heb ik het boek ook in huis en gelezen.
Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij.
Het had wat mij betreft een wat steviger verhaal mogen zijn, maar commercieel begrijp ik de keuze wel om er in de eerste plaats een fotoboek van te maken.
Wat ik dan niet begrijp, dat vervolgens een flink deel van die foto's wordt vernaggeld door er bijschriften in te plaatsen (die daardoor deels ook slecht leesbaar worden voor iemand die nog in de ontkenningsfase van de leesbril zit), maar vooral door ze over de vouw van het boek te plaatsen. Die foto's (en hun fotografen) verdienen beter. Het wekt nu bij mij de indruk dat een tijdschrift-vormgever zich ook eens op een boek heeft mogen uitleven.
De overgebleven foto's maken het alles bij elkaar voor mij wel de moeite waard, maar het blijft toch eeuwig zonde van bijvoorbeeld zo'n plaat als die in Haanrade (p. 70-71). Stuur bij een volgend boek dus alsjeblieft de huidige vormgever met verlof.  Wink

groet, Huub
Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 13 April 2018, 10:39:52 »

Dank voor je feedback Duim omhoog

Tsja, die foto's over de vouw... Het zijn de liggende foto's waar dat bij speelt. Een staande foto kun je op een enkele pagina kwijt zonder gevolgen voor de foto, met een liggende foto is dat anders. Als je die niet over twee pagina's wil doen, wordt het al snel een foto op een halve pagina omdat deze er anders af valt. Dan zou je een boek krijgen met alleen kleine(re) liggende foto's en alleen staande foto's groter afgedrukt.

Als je naar het boek van Hans van Poll kijkt (Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen, 1944 - 1958) dan is dat eigenlijk een soort fotoalbum. Netjes twee foto's per pagina en een klein beetje afwisseling door een paar staande foto's wat groter te maken. Qua opmaak levert dat een saai boek op. Nu zal dat treinenliefhebbers worst wezen, maar als je een breder publiek aan wil spreken (en dat doet WBooks) dan wil je ook een beetje een spannende opmaak. En dan ontkom je eigenlijk niet aan foto's over de vouw.

Laat ik zeggen dat ik er mee kan leven. En bij een volgend boek voor WBooks zal het vermoedelijk weer gebeuren. Maar aangezien mijn tweede boek specifiek op spoorwegliefhebbers is gericht, zal het daar vermoedelijk niet gebeuren  Wink

En ja, WBooks maakt vooral "coffee table" boeken. Dus mooie plaatjes met hier en daar wat tekst. Een diepgravender verhaal over de ontstoming in de jaren vijftig begint eigenlijk al in de jaren twintig. En daarmee ga je al ver over de onderwerpgrens als je de laatste jaren stoom wil tonen. Ik heb het daar met Hans van Poll over gehad. Een boek met het volledige verhaal van de ontstoming bij NS wordt veel meer een geschiedschrijving dan een fotoboek. En is eigenlijk alleen interessant voor de geinteresseerden in spoorwegen. Wie weet heeft Uquilair interesse in het uitgeven van een dergelijk boek.

Eelco

« Laatste verandering: 13 April 2018, 10:50:37 door Eelco » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4201


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 13 April 2018, 14:24:39 »

Tsja, die foto's over de vouw... Het zijn de liggende foto's waar dat bij speelt. Een staande foto kun je op een enkele pagina kwijt zonder gevolgen voor de foto, met een liggende foto is dat anders. Als je die niet over twee pagina's wil doen, wordt het al snel een foto op een halve pagina omdat deze er anders af valt. Dan zou je een boek krijgen met alleen kleine(re) liggende foto's en alleen staande foto's groter afgedrukt.
Daarvoor is het liggend formaat bedacht.  Wink
Wil je het perse op deze manier doen, zorg dan in elk geval voor een bindtechniek die het mogelijk maakt het boek (vrijwel) plat open te slaan. Dat lukt bij dit boek niet, alleen bij het midden van de katernen kun je de foto's over de vouw volledig bekijken. Bij de andere mis je gewoon delen van de foto, vaak dwars door het hoofdonderwerp heen. Je hoeft geen spoorwegliefhebber te zijn om daarover te vallen en het zijn ook niet de minste foto's waar dat mee gebeurt.
De verwijzing naar het boek van Hans van Poll vind ik nogal slap. Net of de boekenwereld alleen uit deze uitersten qua opmaak bestaat.

groet, Huub


Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 13 April 2018, 15:02:55 »

En liggend formaat voor een boek stelt weer beperkingen aan staande foto's. Maar goed, WBooks en diens opmaker hebben een keuze gemaakt voor deze vorm en ik ben daar in meegegaan.

Overigens maakte ik de verwijzing naar het boek van Van Poll omdat dat het zelfde onderwerp behandelt als het mijne om zo een vergelijking tussen zijn boek en het mijne te maken qua opmaak. Niet om het als voorbeeld voor de hele boekenwereld te gebruiken.

Eelco
« Laatste verandering: 13 April 2018, 15:05:06 door Eelco » Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 25 April 2018, 17:49:01 »

In het digitale "NVBS actueel" werd mijn boek kort aangestipt bij de nieuwe aanwinsten van de NVBS bibliotheek:

"Dit onlangs uitgekomen prachtig uitgevoerde boek heeft een beetje misleidende titel, want op de voorkant staat de 3737, dus denk je: ‘alweer een boek over de 3737’. Niets van dat al: het behandelt de uitfasering van stoomtractie bij NS tussen 1945 en 1958. De foto’s zijn over het algemeen – voor mij althans – nieuw en dat maakt het boek echt interessant. De begeleidende teksten vormen een verdere informatiebron. Ook de belangstellenden die via nummers en standplaatsen hun spoorhobby bedrijven komen aan hun trekken. Tenslotte worden de 3737 en collega­museumloks toch nog even voor het voetlicht gehaald. Kortom een boek om snel te komen lenen."

Dat is voorwaar geen slechte beoordeling, benieuwd naar de 'officiële' recensie in Op de Rails  Duim omhoog
Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 3 Mei 2018, 18:11:05 »

Voor degene die niet mijn boek wil kopen, maar wel geinteresseerd is: tot 20.00 uur vanavond heeft Op de Rails een deel en like actie waarbij twee exemplaren van mijn boek verloot worden  Wink
Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 9 Mei 2018, 14:05:01 »

En ook hier de eerste recensie binnen  Duim omhoog



Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 647



« Antwoord #37 Gepost op: 9 Mei 2018, 21:54:30 »

hoi eelco

het is een mooi boek 'de laaste stoomlocomotief'

gerard
Gelogd

lid van DBTHG
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 10 Mei 2018, 10:00:08 »

Hoi Gerard,

Dankje  Duim omhoog goede recensies zijn leuk maar reacties van tevreden lezers zijn nog leuker  Smiley

Eelco
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4201


WWW
« Antwoord #39 Gepost op: 6 Juni 2018, 21:16:45 »

Dat is voorwaar geen slechte beoordeling, benieuwd naar de 'officiële' recensie in Op de Rails  Duim omhoog
Die recensie is er inmiddels al een tijdje. Aangezien je er hier geen melding van maakt, neem ik aan dat je die nog niet hebt gelezen.
Indien gewenst kan ik er wel een scan van maken en naar je toesturen.

groet, Huub
Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 6 Juni 2018, 22:25:17 »

Ik heb 'm gekregen, ik denk dat ik de recensent ooit vreselijk beledigd heb. Die was zo zuur dat een citroen er zoet bij is  Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4201


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 6 Juni 2018, 22:48:25 »

Een beetje flauw dat je er dan geen melding van maakt en nog flauwer om het in het persoonlijke te trekken omdat de recensie je blijkbaar niet welgevallig is. Ik ben het zeker niet overal met hem eens, maar citroenzuur zie ik niet en op het gebied van de vormgeving kan ik hem grosso modo niet anders dan gelijk geven.
Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 6 Juni 2018, 23:20:28 »

Ik zal 'm morgen even plaatsen. Het citroenzuur zkt in De eerste helft van de recensie en laat blijken dat de recensent de opzet, doelgroep en het uitgangspunt van het boek niet begrepen heeft.

Daarna benoemt hij inderdaad een paar zwakke punten, zoals enkele foto's die beter bewerkt hadden kunnen worden om tot slot nog wat taalfoutjes aan te stippen. En qua vormgeving, tsja, ik vind 'm prima. En getuige de verkoopcijfers (85% verkocht) neemt het publiek er ook weinig aanstoot aan. Wat veel mensen vergeten is dat ik niet voor het selecte gezelschap spoorwegliefhebbers heb geschreven. Het is een koffietafelboek, geen spoors naslagwerk.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4201


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 7 Juni 2018, 07:10:08 »

De Lima-hondekop verkocht ook heel goed...  Grin

Bij gebrek aan een koffietafel heb ik mijn exemplaar uit de boekenkast gepakt en eens gekeken of ik iets kan vinden dat wijst op de doelgroep. Ik kijk er vast overheen.
De website van WBOOKS dan? "WBOOKS is dé uitgever van geschiedenis- en kunstboeken. Met passie maakt het WBOOKS-team kwalitatief mooie en bijzondere cultuurboeken." Klinkt ook niet erg als koffietafelwerk.
Ik snap ook niet dat je uitkijkt naar de recensie in de 'Op de rails' (en er naar ik aanneem ook een recensie-exemplaar aan is verstuurd) als de lezers daarvan niet tot de doelgroep behoren.  Huh?
Maar eerlijk gezegd denk ik dat die doelgroep een verzinsel van je is om onwelgevallige kritiek te pareren. Ik zie in elk geval niet wat een niet-spoorwegliefhebber met dit boek zou moeten.

Wat ik in de recensie vooral proef, is teleurstelling. Maar misschien lees ik wat ik wil lezen, omdat ik zelf ook teleurgesteld was. Eindelijk eens een boek met Nederlandse stoom in kleur, is dit het resultaat.  Undecided
De markt voor dit soort boeken is beperkt. Ik hoop niet dat we net als bij de Hondekop ruim 40 jaar moeten wachten tot er een boek in "Artitec-kwaliteit" verschijnt, omdat dit boek de markt al heeft afgeroomd.
Een ander aspect is dat het aantal fotografen uit wiens archieven geput kan worden, beperkt is, zeker in Nederland. Voor de na-oorlogse jaren kom je al snel bij Albers, Ankersmit en van der Meene uit. Ik hoop dat zij tevredener zijn met het resultaat, want als het mijn foto's waren geweest waar zo mee werd omgesprongen, zou ik me een volgende keer nog wel twee keer bedenken voor ik toestemming gaf voor gebruik.
Gelogd
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 7 Juni 2018, 09:27:16 »

Tjsa. Jammer dat je teleurgesteld bent maar ik kan natuurlijk niet iedereen tevreden stellen. Je bent serieus de eerste (op de betreffende recensent na dan) die aangeeft zo teleurgesteld te zijn. Ik heb alleen maar positieve reacties gekregen.

Er zijn, wellicht verrassend te weten, meer mensen dan spoorwegliefhebbers die dit boek kopen. Mensen die misschien een opa of vader hebben gehad die in de jaren vijftig spoorman was, mensen die het uit een vorm van nostalgie kopen, mensen die zich interesseren voor oude vervoersmiddelen of fotografie. Als ik me zuiver had willen richten op spoorwegliefhebbers, was ik met mijn idee wel naar Uquilair gegaan. Dan was het een boek geworden voor het "bedaagde" lezerspubliek waar OdR van denkt dat het mijn doelgroep was.



En maak je geen zorgen over Albers, Ankersmit en Van de Meene. Die stelden als eis voor gebruik van hun foto's dat zij de drukproef ter inzage kregen voor publicatie. Ze hebben die drukproeven gezien en getuige de uitgave van het boek, ook groen licht gegeven.

Nogmaals, ik vind het jammer dat je zo teleurgesteld bent, je hebt je punt gemaakt. Ik kijk uit naar je reactie op mijn volgende boek.

Ohja, deze was er ook nog. Niet zozeer een recensie als een korte bespreking. Merk op dat de schrijver het over een "kijkboek" heeft, een passende omschrijving:



Eelco
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Nieuw treinenboek WBooks
« vorige volgende »
Ga naar: