Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Opleiding tot Railbusmachinist bij de ZLSM
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Opleiding tot Railbusmachinist bij de ZLSM  (gelezen 14173 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Gepost op: 11 April 2015, 09:36:29 »

Sommigen weten het al, maar ik ga de opleiding tot Railbusmachinist volgen bij de ZLSM. Ik ben daar al Seinhuiswachter en Rangeerder. In mei begint de theorie, maar ik begin vandaag al met de praktijk. Ben erg benieuw hoe het is om een 60 jaar oude niet-gesynchroniseerde handgeschakelde diesel te besturen Smiley
Ik zal hier de vorderingen en foto's plaatsen, mits daar interesse voor is.
Vandaag is mijn eerste praktijkdag, dus daar ga ik nu naartoe Duim omhoog
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 977



« Antwoord #1 Gepost op: 11 April 2015, 09:40:33 »

hoi servé

dat is mooi en veel foto's

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17390


315*


« Antwoord #2 Gepost op: 15 April 2015, 06:45:46 »

Leuk Servé! Succes!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8901


268*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 15 April 2015, 09:04:36 »

Ja, leuk. Kom maar op met die foto's en je verhaal!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #4 Gepost op: 15 April 2015, 10:55:36 »

Helaas geen foto's deze keer Sad, dus jullie zullen het met wat tekst moeten doen.

Afgelopen zaterdag had ik mijn eerste instructie gehad. Het ging vooral om het opstarten van het hele ding. Dit neemt toch wel een kleine 2 uur in beslag. Vooral het voorwarmen van de motor neemt veel tijd in beslag. Tijdens het voorverwarmen ga je alles peilen wat er te peilen valt (ook de diesel, want er zit geen brandstofmeter op). Daarna ga je kijken of alles goed gekoppeld zit, het is immers een 3-delig treinstel. Als de motor dan eindelijk warm genoeg, probeer je hem te starten. Als dit gelukt is, ga je lucht pompen, alle hoofd-, hulp- en stuurreservoirs vullen. Vervolgens ga je een lekproef nemen, om te kijken of er nergens lucht weglekt. Als deze geslaagd ik, ga je een grote remproef doen, kijken of alles remt. Als laatste moet je nog een aantal dingen testen, waaronder de dodeman, seinverlichting en claxon.

En dan: Klaar Grin
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1422

Jeroen


« Antwoord #5 Gepost op: 15 April 2015, 11:05:34 »

Hoe gaat het voorverwarmen in zijn werk?
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #6 Gepost op: 15 April 2015, 12:05:40 »

De railbus is voorzien van 2 motoren. Elke motor heeft een eigen webasto, en die webasto verwarmt het koelwater dat door de motor stroomt. Als dit boven de 45 graden is, zou je al kunnen starten, maar wij starten pas bij 60 graden.

Maar in principe is het die webasto's aanzetten en wachten tot ze afslaan Grin
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8901


268*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 15 April 2015, 12:10:05 »

Hoe verwarmd die Webasto het water dan? Elektrisch of wordt er een vuurtje onder de watertank gestookt?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #8 Gepost op: 15 April 2015, 13:07:30 »

Vuurtje, gestookt op diesel Wink
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8901


268*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 15 April 2015, 13:58:09 »

Ah juist! Duidelijk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3711



« Antwoord #10 Gepost op: 16 April 2015, 09:54:36 »

Daarna ga je kijken of alles goed gekoppeld zit, het is immers een 3-delig treinstel.
Hier moet ik je toch even corigeren, jullie Railbussen zijn geen treinstellen. Een treinstel is een vast eenheid van rijtuigen met eiegen aandrijving die buiten een werkplaats niet te scheiden is. Jullie Railbussen( en alle die de DB heeft gehad), zijn gewoon een motorwagen, een bijwagen en een stuurstandrijtuig dat je overal kan aankoppelen waar je maar wil en wat niet van elkaar afhankelijk is.

Er zijn wel Railbus treinstellen maar op eentje die de Hersfelder Kreisbahn( als ik het goed onthouden heb) ooit had zul je daarvoor richting Spanje moeten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #11 Gepost op: 17 April 2015, 14:24:51 »

Als we dan toch gaan miepen: de VT is in spoors Nederlands een motorrijtuig.  Wink
Gelogd
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #12 Gepost op: 29 Mei 2015, 20:26:52 »

Inmiddels heb er nu 2 echte instructieritten erop zitten. Het gaat beter dan verwacht Smiley Het schakelen en remmen blijft echter toch altijd wel lastig. De kunst is namelijk om precies op de goede plaats stil te komen met maar 1 keer lucht uit de treinleiding te laten. Het zal nog wel even duren voordat dit gaat zoals het moet gaan.

Dit is trouwens wat ik als machinist zie:


(deze foto is gemaakt toen ik stil stond, telefoon gebruiken tijdens het rijden is uiteraard verboden)

Dit is het dashboard:



Daarop zit:
- Rechts het handel waarmee je de motoren kiest (1, 2 of 1&2) en de richting
- Midden zit het handel waarmee je de versnelling kiest
- Links zit het remhandel.
Het gashandel staat niet op de foto, die zit aan de stoel vast.

Voor de rest zitten er nog diverse metertjes op voor de snelheid, toerental en treinleiding.
Overigens is de bovenste foto gemaakt in de motorwagen en de onderste foto in de stuurstandwagen.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17390


315*


« Antwoord #13 Gepost op: 29 Mei 2015, 20:53:09 »

Leuk! Hoe lang duurt je opleiding nog?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #14 Gepost op: 29 Mei 2015, 21:14:32 »

In principe staan er in totaal 25 ritten gepland, maar ik moet nog wachten totdat ik 21 ben, dus ik kan redelijk wat ritten maken om ervaring op te doen.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Opleiding tot Railbusmachinist bij de ZLSM
« vorige volgende »
Ga naar: