Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Zoals gevraagd kom ik me even netjes voorstellen.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Zoals gevraagd kom ik me even netjes voorstellen.  (gelezen 7907 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Gepost op: 1 Februari 2020, 14:04:07 »

Goedemorgen,

Ik ben geen zij-intreder of herintreder, maar gewoon nieuw. Op zoek naar een invulling van mijn schaarse vrije tijd. Dit heb ik een halfjaar gedaan op een collega-forum, maar soms komen er zaken op je pad, dat je op zoek gaat naar wat anders. Als u het niet erg vindt, wil ik dit graag achter me laten en er verder niet over uitweiden. Mocht u het wel erg vinden, doe dan geen moeite om er vragen over te stellen. Sommige zaken doen er beter aan voltooid verleden tijd te zijn.

Waarom dan modelspoor zult u zich afvragen? Er is zoveel anders. Dat is waar en er is ook zoveel anders. Het is een achterneef van mij geweest, die mij een inkijkje heeft gegeven in de modelspoorwereld. Oa. heeft hij mij meegesleept naar het Leeraner Miniaturland. Daar heb ik mogen zien, dat modelspoor meer kan zijn dan treintjes, die rondjes rijden. Het is een hele wereld op zich.

Ik ben mij wat gaan verdiepen en heb de diverse fora regelmatig bezocht als gast en gekeken naar hetgeen de fora te bieden had. Ook heb ik mij verdiept in de diverse systemen, die er in de omloop zijn. Ik heb het volgende mogen leren: 'de keuze is reuze'. Zoveel verschillende schalen, stijlen, enz. Het lijkt wel of de mogelijkheden onbegrensd zijn. In ieder geval intrigeert het mij.

In eerste instantie zag ik wel wat in spoor I. Heb ook even rondgeneusd op het Spoor 0 forum, maar daar mogen leren, dat het verschrikkelijk mooi is, maar zowel een grote ruimte vraagt als een grote portemonnee en beide heb ik maar gedeeltelijk.

Ook gekeken wat ik wil en daar ben ik al wel mee bezig geweest. Tijdens mijn rondgang kwam ik tegen, dat er zelfs software verkrijgbaar is om een baan te ontwerpen. Ik ben nogal grondig en wil graag het naadje van de kous weten en heb uiteindelijk gekozen voor Anyrail.

Aangezien ik bijna op weg ben naar de pensioen speculatieve leeftijd (60, dus aspirant bejaarde), ben ik ook wel geïnteresseerd in een stukje geschiedenis en zo heb ik de gedachte opgevat om het spooremplacement van Zoutkamp te gaan bouwen, zoals het er heeft gelegen van 1921 tot 1942. Dit had ik eerst nagetekend in Anyrail Spoor 1, maar leerde mij, dat ik dan een oppervlak nodig had van 30 bij 3 m en dat heb ik helaas niet. Ook het verkrijgbaar zijn van rijdend materieel uit die periode was nihil. Dus terug aan de tekentafel en het ontwerp getransformeerd naar H0. Geeft nog een tafel van 11 bij 1,4 m, maar op de diverse fora kwam ik het systeem tegen van het bouwen van tafels in segmenten, wat men modulebakken noemt. Dat gaat het dus worden. Op dit moment is het invoeren voor 85% klaar.

Vervolgens moet je nog een keuze maken of je drie-rail gaat gebruiken of twee-rail. Dit vond ik echt een verschrikkelijk lastige keuze. Het is een zoektocht tussen zaken als bedrijfszekerheid, natuurgetrouw, prijs, enz. Uiteindelijk na heel veel plussen en minnen, natuurgetrouw de hoogste prioriteit gegeven en dus gaat het twee-rail worden.

Dan de zoektocht naar welke merk. Ik ben daar wel een paar maanden over aan het dubben geweest, maar mijn keuze was gevallen op PECO Streamline 75, maar nu ga ik voor Tillig Elite code 83. Dit is de status quo.

Ik weet verder verschrikkelijk weinig van het digitaliseren, aansturen, rijdend materieel, enz. van modelspoor en hoop, dat u mijn wil bijstaan in het beantwoorden van mijn vragen, onbevooroordeeld van advies wil zijn en mij niet over de balk gooit, omdat ik doorvraag. Ik heb een aandoening in het autistisch spectrum en kan daarin erg doordraven in mijn vraag; 'Waarom?'
Ik wil dingen erg graag begrijpen, anders kan ik er weinig mee.

Voorafgaand aan mijn aanmelding hier, heb ik al diverse archieven bezocht, zoals van de gemeente Het Hogeland, het spoorarchief in Utrecht en de diverse historische verenigingen aangeschreven om beeldmateriaal. Ook ben ik in het bezit van een tweetal luchtfoto's (76 x 60 cm) van het gebied uit het tweede meningsverschil met onze oosterburen.

Mijn werkwijze om mijzelf te beschermen is het gebruik van fictieve piketten. Voor deze hobby heb ik er twee en als een piket is bereikt, dan mag ik het verplaatsen naar een ander punt. De piketten staan op dit moment bij een bezoek aan de Groninger archieven en het afmaken van de tekening in Anyrail. In de nabije toekomst wil ik nog een piket kunnen verplaatsen naar het Nationaal archief in Den Haag en dan het plan vanuit Anyrail 1:1 printen. Daarmee wil ik kijken, waar ik het plan kan inkrimpen om toch nog een reëel beeld weer te kunnen geven in combinatie met een acceptable formaat. En dan kunnen beide piketten naast elkaar staan om te beslissen of de bouw een 'Go' of 'No-Go' krijgt.
 
Dit is even zover mijn plannen zijn. Aangezien Zoutkamp vroeger aan zee lag, heb ik de nickname Zilte gekozen. Ik hoop, dat u het kunt respecteren, dat ik het hier even bij laat. Ik weet namelijk niet, wat mogelijke gevolgen kunnen zijn, als ik mijn naam hier zou gaan gebruiken, aangezien ik een kwetsbaar beroep heb.

Met vriendelijke groet,

Zilte
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Februari 2020, 17:17:14 »

Welkom op Modelspoorwijzer!

Je gaat grondig te werk merk ik op uit je betoog. Je gaat zeker niet over 1 nacht ijs.
Dat kan leiden naar een mooi resultaat, maar ook zorgen voor een heel lang traject.

Volgens mij zullen je plannen op een bepaald punt gaan afwijken van de schaal 1:1 situatie en dat is door de wissels.
Een modelwissel is korter, ook al gebruik je de langere slanke versies, ze zijn korter dan in werkelijkheid.
Daar gaat het omzetten van 1:1 naar 1:87 al een beetje mank.
Ik zou in dat geval het geheel inkorten. Als bijvoorbeeld de wissels 30% korter zijn dan in werkelijkheid, het geheel 30% korter maken.
Dan is de lengteschaal wel niet helemaal correct, maar de verhoudingen wel.
Anyway...dat is mijn idee dus.
Nu bouw ik wel Nederlands, maar aan een niet bestaande situatie, dus ik ben daar sowieso vrijer in.

We gaan je volgen! en een vaste kreet is; foto's...het volk wil foto's!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #2 Gepost op: 1 Februari 2020, 18:31:22 »

Goedenavond meneer de Bruin,

Dank voor uw woorden. Of het een lang traject gaat worden, weet ik niet. Ik bezit niet de gave in de toekomst te kijken (gelukkig maar).
Ten eerste, wat ik wel weet, is wie ik ben en ook ben ik op de hoogte van de vele valkuilen, die op mijn pad liggen. Teveel is een grote en diepe en daarom ook de piketten.
Ten tweede is het een hobby en die hoeft van mij niet tijdgebonden te zijn. Ik heb nauwelijks ambities en het afkrijgen van de baan is er zeker geen.
Voor mij is de kern ermee bezig zijn.

Het plan gaat zeker afwijken door de wissels. Dit is voor mij ook de belangrijkste reden geweest om te kiezen voor Tillig. De wissels van Tillig komen het dichtst bij de realiteit en kennen ook nog ruimte voor persoonlijke aanpassingen.
Het overzetten van de 1:1 naar de 1:87 in Anyrail legde ook al genoeg uitdagingen neer voor niet alleen de wissels maar ook voor de boogstralen, enz.
Maar voor zover ik het nu klaar heb ben ik er tevreden over. Ik heb de tekening in Anyrail op een A-3 geprint en een tekening van het ontwerpplan ook. Deze op elkaar gelegd op een lichtbak en wat ik zag, stemde mij tevreden.

Maar de defintieve uitdraai zal het uitwijzen en uw adviezen zullen gewogen worden, waarvoor dank. Ik zal een ander draadje starten met een tijdspad, zoals ik hem heb bewandeld.
« Laatste verandering: 1 Februari 2020, 18:32:54 door Zilte » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 1 Februari 2020, 19:14:12 »

Welkom!
Stomtoevallig heb ik vandaag een boek aangeschaft (Atlas van verdwenen spoorlijnen in Nederland) waar station Zoutkamp ook wordt beschreven.
Ik ben heel benieuwd naar je plannen en bouw.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #4 Gepost op: 1 Februari 2020, 19:45:17 »

Dank u. Wellicht staan dan ook de stationsgebouwen van Ulrum en Leens erin. Dergelijke stations stonden ook nog in Wehe den Hoorn en Eenrum. Het stationsgebouw in Zoutkamp wijkt in zijn huidige vorm af, vanwege een brand in de jaren 70.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 1 Februari 2020, 20:57:46 »

Citaat
Goedenavond meneer de Bruin,

Hier wordt ik eng van hoor...zeg (schrijf) maar gewoon je en Jakop  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #6 Gepost op: 1 Februari 2020, 23:41:24 »

Citaat
Goedenavond meneer de Bruin,

Hier wordt ik eng van hoor...zeg (schrijf) maar gewoon je en Jakop  Wink


https://www.youtube.com/watch?v=Z8RI8MRVK0Q

(Ik heb nog getennist tegen mevrouw de McDonalds-verkoopster)

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #7 Gepost op: 2 Februari 2020, 09:51:53 »

Heren,

Mijn excuus voor mijn - in uw ogen - formele toon. Ik ben niet zo ervaren in het werken op het internet in fora. Niet dat ik een digibeet ben, maar ik heb nagenoeg alle sociale media van mij gehouden, omdat voor mij er totaal geen toegevoegde waarde zit in het 'alles maar op straat gooien' en het aanmeten van een opgeblazen ego. Let wel, dit is mijn gevoel en daar wil ik niemand mee tekort doen, die het allemaal wel doet. Leven en laten leven.
Dus de omgangsvormen op fora zijn mij onbekend en mijn opvoeding uit de tijd, dat de dinosauriërs nog rondliepen op deze aardkloot, achterna gezeten door de Neandertalers, heeft mij geleerd om 'vreemden' pas dan te tutoyeren na wederzijds goedvinden.
Voor u gaat het dus 'Jakop' en 'Gert' worden.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #8 Gepost op: 2 Februari 2020, 11:06:11 »

 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 2 Februari 2020, 11:47:31 »

 Duim omhoog gaat helemaal goed komen
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #10 Gepost op: 6 Februari 2020, 18:56:36 »

Ik ben wat aan het 'rommelen' geweest in mijn profiel. Ik heb een vinkje geplaatst in het vakje achter: E-mail verbergen voor anderen?. Toch zie ik onder mijn avatar nog het symbool van de e-mail. Wat doe ik niet goed?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 6 Februari 2020, 19:01:12 »

Zelf zie je het nog wel, maar anderen niet meer.



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #12 Gepost op: 6 Februari 2020, 19:14:32 »

Ahah. weer een forummysterie opgelost. Thx. Zo zie je maar, een plaatje kan soms meer zeggen dan woorden.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Zoals gevraagd kom ik me even netjes voorstellen.
« vorige volgende »
Ga naar: