Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Rond het spoor - ideeën voor de modelbaan
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Rond het spoor - ideeën voor de modelbaan  (gelezen 37573 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 3 April 2016, 08:03:54 »

In 1992 was een dienstmededeling aan een machinist al best bijzonder, even afgezien van de verlate machinisten die zich bij hun trein moesten melden, omdat die klaar stond voor vertrek.  Grin
Telerail was toe al een paar jaar in gebruik.
Voor reizigers die ze begrepen waren de dienstmededelingen overigens wel een uitkomst. De melding was meestal tijdig en correct, iets wat je vaak niet kon zeggen van de communicatie die voor de reizigers was bedoeld. In dat opzicht is de informatievoorziening voor de (regelmatige) reiziger er in de loop der jaren flink op achteruit gegaan, alle moderne middelen ten spijt.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 3 April 2016, 18:41:38 »

In Nederland ken ik ook nog twee andere uitvoeringen voor de communicatie rond het spoor.
Helaas lijk ik daarvan alleen twee zeer matige foto's te hebben.

De witte palen die je vooral op goederensporen zag. Ik weet of hiermee ook over en weer gepraat kon worden of dat ze alleen als luidspreker bedoeld waren.


Op stations zag je ook nog de exemplaren zoals hier uiterst rechts te zien. Hier zat ook een bel op en kon dus blijkbaar ook naar toe worden gebeld.


Nog wat uitvergroot


Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1814


Enge buur bij de buren


« Antwoord #17 Gepost op: 3 April 2016, 22:25:37 »

Op perrons weegschalen, waarvoor die dingen daar stonden weet ik niet(wachten op de trein tot je een ons weegt?), telefooncellen en routeborden zodat je weet welke tussenliggende stations je kan verwachten voor het bij het eindstation bent.
750405 16-03 Den Haag by Gerard van Vliet, on Flickr
Plan V 835,
Den Haag ZHESM,
05 april 1975.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 4 April 2016, 19:27:38 »

wachten op de trein tot je een ons weegt?

 Grin

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 24 April 2016, 11:16:53 »

Op station Waldijk heeft men het probleem dat treeplanken van materieel een dwergsein raken.
De voorgestelde oplossing om het te verplaatsen, is niet de enige. Als je het kantelt, wordt het een stuk lager.
In Groningen deed NS dat ook. Opvallend dat het dan ook nog eens links van het spoor werd geplaatst, wat het kantelen weer tamelijk zinloos maakte.
Hoewel logica en NS niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, heb ik toch het vermoeden dat dit een tijdelijke situatie was i.v.m. de perronvernieuwing, en dat het sein normaal gesproken wel rechts van het spoor tegen de perronwand staat.


19851212, Groningen [NL] by hb foto, on Flickr

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #20 Gepost op: 24 April 2016, 11:51:29 »

Ik weet dat ik CH enkele dwergseinen aan de verkeerde kant staan, zelfs op Blausee-Mitholz. De vorm is dan zelfs in spiegelbeeld. Is wel een ausnahme maar komt dus niet alleen in Nl voor.

Mvg, Johan
Gelogd
Dirk J
Newbie

Offline Offline

Berichten: 43


« Antwoord #21 Gepost op: 25 April 2016, 07:20:18 »

Huub, ik kan me voorstellen dat eerst het besluit genomen is het dwergsein naar links te verplaatsen, en dat vervolgens is besloten het daar te kantelen. Zo is de afwijkende lichtindeling een waarschuwing dat er wat aan de hand is, namelijk dat het dwergsein aan de verkeerde kant staat. Just my 2 cents...
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #22 Gepost op: 25 April 2016, 09:13:15 »

Zo is de afwijkende lichtindeling een waarschuwing dat er wat aan de hand is, namelijk dat het dwergsein aan de verkeerde kant staat. Just my 2 cents...

De pijl geeft aan dat het sein voor linker spoor geld en niet het afwijkend seinbeeld.

Mvg, Johan
Gelogd
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 540


« Antwoord #23 Gepost op: 2 Mei 2016, 14:44:34 »

De witte palen die je vooral op goederensporen zag. Ik weet of hiermee ook over en weer gepraat kon worden of dat ze alleen als luidspreker bedoeld waren.
Hiermee kan heen en weer worden gepraat maar alleen als de ene spreker de spreekknop heeft losgelaten. Zeg maar zoals met een portofoon van tegenwoordig. Deze verbinding wordt ook wel Simplex-verbinding genoemd. Bij de SHM wordt deze manier van communicatie nog gebruikt, heb ik ooit van dicht bij gezien, en gehoord natuurlijk Grin

Op stations zag je ook nog de exemplaren zoals hier uiterst rechts te zien. Hier zat ook een bel op en kon dus blijkbaar ook naar toe worden gebeld.
Op deze wijze kan inderdaad zoals met een telefoon worden gesproken, je hebt een constante verbinding met elkaar, en je kan elkaar in de rede vallen bij wijze van spreken (bij een professioneel bedrijf als NS gebeurde dat natuurlijk nooit, men liet elkaar altijd netjes uitspreken.......ligt in een deuk van het lachen). Deze verbinding wordt een duplex-verbinding genoemd.
Gelogd

Groeten, Erwin
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1849



« Antwoord #24 Gepost op: 15 Mei 2016, 11:05:35 »

Een apparaat dat je vroeger heel veel zag en inmiddels wat minder ziet op Duitse stations, de gele praatpalen.
Door een hendel naar beneden te drukken, kun je contact krijgen met bijvoorbeeld iemand op een seinhuis.
Vaak waren meedere hendels aangebracht voor even zoveel verschillende ontvangers.
Hoe ze officieel heten, weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed Sprechsäule, maar als iemand het beter weet, hoor ik het graag.

Een heel eenvoudige in Altenbeken, vermoedelijk om je te melden als je wat lang voor de overweg staat te wachten.

19861179 by hb foto, on Flickr

Wat apart dat draaihekje; kon je dan langs de bomen, als die gesloten waren ? Kijk vooral naar het hekje aan de andere kant.

Groet, Frank

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 15 Mei 2016, 11:24:03 »

Gezien de aanwezigheid van de praatpaal, vermoed ik dat deze overweg vaak langdurig of zelfs standaard dicht is.
Je kunt er alleen maar op het eilandperron komen waar ook het station staat en is verboden voor onbevoegden.
Door zo'n draaihekje hoef je dan niet voor elke medewerker die er langs wil, de bomen te openen.

 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1849



« Antwoord #26 Gepost op: 15 Mei 2016, 15:30:36 »

Dat klinkt heel logisch.

Gr Frank.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #27 Gepost op: 15 Mei 2016, 16:25:12 »

In de spoorlijn tussen Rheine en Leschede (Emstlandstrecke) zijn nu nog steeds enkele overwegen in het buitengebied die normaal gesloten zijn te vinden. De wegen leiden naar boerderijen e.d.
Wil je passeren met een voertuig dan dien je te melden via een praatpaal. Dan wordt de overweg (indien er geen trein aankomt) de overweg voor je geopend.

Zal elders in Duitsland ook nog wel te vinden zijn denk ik.

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 15 Mei 2016, 18:20:07 »

Deze "Anrufschranken" kom je inderdaad nog wel eens tegen.
Maar in combinatie met het draaihekje is het toch wel bijzonder.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 8 Oktober 2017, 10:37:03 »

Op het station van Martigny kwam ik onlangs een verloren goederenwagen tegen.
Omdat het een wagen is van een type dat buiten Zwitserland nauwelijks te zien is en ik het in combinatie met de fabriek toch wel een leuk geheel vond, ondanks de versieringen toch maar een foto aan gespendeerd.

20170906_D7000_2290, Martigny [CH] by hb foto, on Flickr

Toen viel me pas op dat het helemaal geen verloren wagen is, maar deze gewoon lading aan het lossen was voor de fabriek. Gezien de teksten op de fabriek, neem ik aan dat het rijst is.

20170906_D7000_2289, Martigny [CH] by hb foto, on Flickr

Veel meer dan een luik tussen de rails is het niet, ideaal voor de modelbaan.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Rond het spoor - ideeën voor de modelbaan
« vorige volgende »
Ga naar: