Of ik me beledigd voel is denk ik niet aan de orde. Wat ik zorgelijker vind is dat veel mensen zo pessimistisch zijn geworden. Dit neigt naar oerconservatisme zodat we voordat we het weten weer in de middeleeuwen zitten en dat mijn optimisme (wat ik dan weer als realiteit zie) als van een andere planeet gezien wordt. En ja, dat heeft invloed op de politiek want die mensen kiezen we uiteindelijk zelf.
Pessimisme is natuurlijk fijn, je krijgt of gelijk, of het valt mee. Altijd goed. Maar het is ook wel de gemakkelijke weg is. Als het niks wordt hoeven we ook niets te doen.
10 jaar terug, toen elektrische auto begonnen op te komen en de verhalen begonnen dat we over …? jaar allemaal elektrisch zouden rijden, vroeg ik me al luid op af waar men die elektriciteit vandaan wilde halen en nu zijn op dat punt dat er een tekort is met wachtlijsten van bedrijven en woningen die geen stroom hebben
Gert zoekt het meer aan de politieke kant en dat zal zeker invloed hebben, maar ik denk dat we de komende decennia tegen de technische (on)mogelijkheden aan lopen van de energievoorziening
Zonder technische problemen te willen bagatelliseren (want die zijn er zeker en is denk ik de uitdaging voor een fossielvrije toekomst) denk ik dat we niet zozeer een energieprobleem hebben als wel een energietransport en -opslagprobleem. Dat kun je (deels) oplossen door minder te transporteren en meer lokaal op te slaan. En raad eens wat je daar voor kunt gebruiken?
Ik denk dat je de invloed van de politiek onderschat, Niels. We krijgen hier nu in Nederland een kabinet dat echt behoorlijk anders is dan wat we gewend waren en nogal nationalistisch is ingesteld. In andere EU-landen heeft de ommezwaai al plaatsgevonden of zal die nog gaan plaatsvinden. En vermoedelijk heeft Brussel na de Europese verkiezingen aardig wat minder in de pap te brokkelen. Subsidies voor elektrische auto's zijn al minder dacht ik en zullen onder druk van rechts vermoedelijk snel verdwijnen (net als heel veel andere subsidies ongetwijfeld).
De kiezer is het EU-beleid en dus ook het groene milieubeleid waarbij miljarden belastinggeld dreigen te worden uitgegeven voor 0,000036 graden temperatuurverlaging spuug- en spuugzat. Een minister van milieu die het verschil tussen C02 en stikstof niet kent, de gewone man allerlei regels probeert op te leggen, maar zelf voor de Kerstvakantie doodleuk in een vliegtuig naar Argentinië stapt: het verbaast mij niet echt meer dat rechts in Nederland al gewonnen heeft en dat ook op Europees niveau gaat doen. En dan wordt het een stuk moeilijker om elektrische auto's aan de man te brengen.
Nee dat vlak ik zeker niet uit en is zeker een reëel gevaar voor verduurzaming. Maar je vergeet een paar dingen:
1. Er is voor een groot deel geen sprake meer van keuze. Ik verwacht dat alles wat een afbraak betekent voor het klimaatbeleid wordt aangevochten bij de rechter waarbij getoetst wordt aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de VN. De recente geschiedenis heeft al een paar keer aangetoond dat dit succesvol is.
2. Misschien nog wel belangrijker: de hele automotive industrie is al lang bezig met de transitie naar elektrisch rijden. Dat gaat gepaard met enorme bedragen. Die investeringen worden echt niet overboord gekieperd.
3. Ik zit in mijn bubbel (want ben van andere planeet blijkbaar), Jakop zit in zijn bubbel (want is blijkbaar de huispessimist) maar er zijn nog meer bubbels: de jongere generatie kiest steeds minder voor eigendom. We gaan van bezit naar gebruik. Dat gaat ook zijn invloed hebben op mobiliteit. En voor deelmobiliteit is al sinds jaar en dag elektrisch de standaard.
4. Er komt steeds meer aanbod vanuit de
leasemarkt. Dat gaat de prijs van de 2e hands markt behoorlijk drukken. Een hoop bedrijven, waaronder het bedrijf waar ik werk, hebben elektrisch rijden voor de leasevloot als verplicht gesteld. Dat gaan ze nooit terugdraaien al is het maar uit oogpunt van imagoschade.
Elektrisch rijden zie ik voorlopig nog niet zitten. Verlengsnoeren zijn meestal te kort en openbare laadpalen te duur.
En dat wordt misschien wel de grootste uitdaging voor een elektrische toekomst. Zolang je thuis voor de deur en op het werk kunt opladen, is het vermoedelijk prima te doen. Maar als je bent overgeleverd aan publieke laadpalen of zelfs snelladers, wordt het zelfs bij de huidige brandstofprijzen al snel aantrekkelijk om gewoon fossiel te blijven rijden. Het overgrote deel van de autobezitters heeft nu eenmaal geen laadmogelijkheid aan huis.
Fair punt, maar ook hier komt langzaam verandering in. Ik kon prima laden toen ik bij jou was. Natuurlijk nog veel te weinig capaciteit als iedereen elektrisch rijdt, maar dat gaat meegroeien. En vergeet niet, de meeste mensen rijden helemaal niet zoveel kilometers en hoeven hem maar 1 a 2 keer per week op te laden.
Publieke laadpalen zijn vooral duur als je bij snellaadstations laadt zoals FastNed, net als dat brandstof langs de snelweg duurder is dan gemiddeld.
Gemiddeld betaal je 35 ct voor een kwh. Even rekenen: mijn huidige auto heeft een accu van 60kwh dus dat komt neer op € 21,- voor een volle accu. Daar rijd ik gemiddeld een 350 km mee dus 6 ct per km. Dat zie ik je nog niet doen met een fossiele brandstofauto.
Of we 100% elektrisch gaan rijden? Ik zou het niet weten, we gaan het zien. Het gaat zeker nog een tijdje duren, dat is wel zeker. En wellicht hebben we tegen die tijd wel weer nieuwe technieken bedacht die nog veel beter zijn. Maar dat zal wel positivisme van een andere planeet zijn.
Ik ga hier verder niet meer reageren omdat ik geen zin heb in politieke/maatschappelijke discussies op een modeltreintjesforum. Daarvoor vind ik het hier te leuk voor en dat wil ik niet laten verpesten. Iedereen heeft recht op een eigen mening en wereldbeeld en dat is maar goed ook.
Als ze die ID3 nu gewoon de Golf gaan noemen kunnen we de discussie sluiten.
Grtz,
Niels