Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
 21 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 21:02:00 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door Nederduitsemeester
Schijnbaar is Gerard zo onder de indruk van hoe snel deze geraden is, dat helemaal vergeet het goed te keuren. Grin

 22 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 20:39:28 
Gestart door Jakop de Bruin - Laatste bericht door Jakop de Bruin
Omdat het te warm is onderhand op zolder, maar even het verslag verslaan hoe ver ik onderhand ben.
Het hierboven genoemde geel is het niet geworden.
Kort daarna hoorde ik van een nieuwe verfserie van MIG: ATOM
Deze zou enorm mooi te spuiten zijn en na bestudering leek de kleur Gold Yellow 20020 mij 'spot on' de kleur.
Een flesje besteld en en daar gingen we...
Maar nadat de drie bakken gespoten waren viel de kleur me toch tegen.
Het viel veel lichter geel uit dan de kleur in het potje uitstraalde.
Daarom ATOM 20020 (13 cl.) gemengt met 60 druppels Vallejo oranje.
Eerst 20, daarna nog eens 20 en uiteindelijk dus die 60 en achteraf had ik wellicht nog eens 20 druppels moeten doen...
Anyway... de bakken kregen nog een laagje van bovenstaande en zijn nu nog iets lichter geel dan de Fleischmann kleur, maar wel duidelijk 'warmer' dan de kale 20020.
Hieronder het resultaat. Het grijs was hier inmiddels ook al gespoten.

A

Daarna een afplaksessie voor de reclamebanen die ik spuit, maar deze keer ga combineren met KleiNSpoor blokkenbanen.



Ondertussen wordt er ook gewerkt aan de technische verbouwing van het stel.
Het is de bedoeling dat dit stel samen kan rijden met het tweetje 2024.
Maar hoe realistisch is dat te koppelen?
Schaal 1:1



Schaal 1:87



Zo goed mogelijk berekend uit de grootspoorfoto moet de afstand in model tussen de 10 en 11 mm worden.
Bij de foto hierboven is de test-afstand 9 mm en was bij testen al voldoende.
Dat geeft dus perspectieven  Duim omhoog



Ook in radius 360 mm (schaduwstation) geen problemen én de afstand mag dus nog iets groter.

Ook aan het onderstel van de middenbak werd gewerkt.
Het kortkoppelmechanisme zoals ook bij de 2024 wordt toegepast
Ik leen even de foto van de 2024 uit bericht 72



Dat zit nogal verdiept of eigenlijk verhoogt in de bak.
Om de koppeling in de middenbak op hetzelfde niveau te krijgen moet er een 'koppelingskast' worden gecreëerd.



De koppeling wordt erin gemonteerd gelijk aan de kopbakken.



Ter plaatse van de NEM-schacht moet nog de rand van de bodem worden weggevijld net zoals bij de kopbakken daar ruimte gemaakt moet worden.

De eerder genoemde Thijs Bezemer had destijds interieurs gegoten voor de middenbakken en ook eentje voor mij.
Hij zat me niet naar de zin. Om de banken wat beter verdeeld te krijgen heb ik het gietstuk in tweeën gesneden en beter gepositioneerd.
Aan de einden moet die sowieso aangepast worden door de aanwezigheid van de koppelingskasten.



En nu maar wacht to het wat koeler wordt  Wink

 23 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 19:12:45 
Gestart door niels b - Laatste bericht door hubertus
Mooie vorderingen, Niels  Duim omhoog

 24 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 18:15:35 
Gestart door niels b - Laatste bericht door 1200blauw
Roestte die reclame ook zo snel? Kan ik me eigenlijk niets meer van herinneren...  Grin

 25 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 17:53:28 
Gestart door niels b - Laatste bericht door Jakop de Bruin
Euh… nee  Cheesy

 26 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 16:34:29 
Gestart door niels b - Laatste bericht door niels b
Twix en CIF waren inderdaad degene die er niet bijhoren. Die van All weet ik niet, ga ik checken. Ik had ook begrepen dat de Belinda ouder zou zijn. Nu ja, het komt niet op een jaartje maar CIF gaat er in ieder geval vanaf. De Raider - Twix is hier in huis de running gag dus neig er naar die gewoon lekker te gebruiken. Zo noemen mijn vrouw en ik Twix nog steeds Raider en worden we voor boomers uitgemaakt...

Die Renault reclame is ook mooi he.  Grin

Grt,
Niels

 27 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 15:55:32 
Gestart door niels b - Laatste bericht door Spoorzeven
Cif is van 2001.

 28 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 14:30:55 
Gestart door niels b - Laatste bericht door Noordwaarts
Cif heette in de jaren ‘80 nog Jif, denk ik.

mvg,
Gert

 29 
 Gepost op: 23 Juni 2026, 09:19:48 
Gestart door niels b - Laatste bericht door Jakop de Bruin
Mooie resultaten en dat printen krijg je nog wel onder de knie  Duim omhoog

Welke reclames niet?

All want die is vóór de jaren 80?
Raider/Twix want die wissel was volgens mij in de jaren 90 (de enige chocolade reep/ding die ik incidenteel nog wel eens neem)

 30 
 Gepost op: 22 Juni 2026, 21:05:10 
Gestart door niels b - Laatste bericht door niels b
Hoi allemaal,

Hier weer een update uit Arnhem.

De laatste weken ben ik met veel verschillende dingen bezig geweest.

Zo is de paradestrecke van de niet Arnhemse zijde op 2 cm hardschuim gelegd. Waarom? Twee redenen:
1. Ik wilde graag een afwateringssloot maken naast het spoor en dat gaat hier een stuk eenvoudiger mee en
2. Belangrijker, ik moet nog best wat hoogte overwinnen met het dieselspoor dat hier gaat starten. Dit scheelt weer twee cm.

Toen de rails lag ben ik meteen eens begonnen met ballasten. Niet een klusje waar ik heel erg naar uitkijk maar het werd tijd om wat te gaan oefenen.



Ook ben ik verder gegaan met de resinprinter en heb ik het perrondak voor perron 3 ontworpen. Hoewel het ontwerp goed is gelukt, lukt het nog niet om het goed uit de resinprinter te krijgen:



Ik denk dat ik alles maar net iets dikker maak en de supports wat lichter maak. Ik heb nog geen zin gehad om het nog een keer te proberen.

Naast de resinprinter heb ik ook een lasercutter. Die leverde helaas niet al te jofele resultaten meer op. Hoeken waren niet recht en simpele vormen versprongen. Blijkbaar had het steeds verslepen van het apparaat nogal wat sporen achtergelaten. Goed, dat hele ding maar eens gedemonteerd en opnieuw in elkaar gezet en nu werk hij weer zoals het hoort.

Afgelopen weekend een volgend deel van Stationsplein West geprint en dat is eindelijk goed gelukt. Het sluit mooi aan op de trottoirs. Meteen even in de grondverf gezet om van de brandlucht af te komen:





Het plotten duurde een zes uur, tijd zat dus om naar mijnkarretjes te zoeken op het internet....

Aankomend weekend hoop ik het volgende deel te kunnen plotten. Een nieuw Raadplaatje doodt de tijd.  Duim omhoog

Ander projectje is de bekende keermuur. Ik heb deze maar eens op kleur gebracht. Het woord 'ARNHEM' moet nog geplaatst worden evenals de reclames:



En die reclames zijn mooi via Pinterest te vinden. Binnen no time had ik een hele serie. Achteraf blijken er in ieder geval twee niet te gebruiken voor mijn muur. Aan jullie de vraag welke dat zijn:



En verder ben ik veel aan het proefrijden. Ik kom elke keer weer wat puntjes tegen die beter kunnen. Het goede nieuws is dat het steeds kleinere dingen worden en dat bepaalde trajecten probleemloos rijden inmiddels.

Grtz,
Niels

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10