Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
 41 
 Gepost op: 27 Maart 2024, 10:53:54 
Gestart door Noordwaarts - Laatste bericht door Spoorzeven
Ik vooral uit de boeken als het om de V200'en gaat... maar voor ander materieel raadpleeg ik deze site idd vaak. De revisiedata van de omschilderbeurten van rood naar blauw-beige van 220'ers weet ik uit mijn hoofd...           
Daar moet je mee oppassen: locs werden ook tussendoor omgeschilderd. De info op revisionsdaten zegt niets meer of minder dan in welke kleur ze na een onderhoudsbeurt werden afgeleverd. Je weet dan weliswaar wanneer ze zeker in de andere kleur reden, maar nog niet zeker wanneer ze waren omgeschilderd.

 42 
 Gepost op: 27 Maart 2024, 10:32:24 
Gestart door 1200blauw - Laatste bericht door 1200blauw
Ik denk dat ooit de rubriek "Mijn trein" was bedoeld voor het plaatsen van treinsamenstellingen. Het is echter meer een bouwrubriek geworden. Is het wellicht een goed idee de rubriek te splitsen in "Mijn treinverbouwingen" (weet zo geen betere titel) en "Treinsamenstellingen"? Op die manier trek je theorie en praktijk als het ware uit elkaar en nodig je uit tot het plaatsen van research-resultaten en vragen en antwoorden mbt het grootbedrijf. Ik ervaar dat wel als een gemis. Nu staat er bijvoorbeeld in het draadje over ESU-nieuws voor mij waardevolle info die ik over een poosje niet meer kan terugvinden. Het zou fijn zijn als dergelijke info in een eigen rubriek werd geplaatst.

 43 
 Gepost op: 27 Maart 2024, 10:27:04 
Gestart door Noordwaarts - Laatste bericht door 1200blauw
Dat is een wel heel uitgebreid antwoord, dankjewel! Duim omhoog

 44 
 Gepost op: 27 Maart 2024, 09:10:16 
Gestart door bollen neus - Laatste bericht door Den Eric
De sierslangen zijn geschilderd en vandaag er eens opzetten, dan is deze loc klaar. Ga proberen dan ook ineens eens een groepsfoto te maken van de Deense vloot hier.
Den Eric.

 45 
 Gepost op: 26 Maart 2024, 23:18:47 
Gestart door Noordwaarts - Laatste bericht door Mispoes
Citaat
Kennelijk is het lijstje een eigen leven gaan leiden... Grin
Bij jou wel ja... Grin Ik vond het het al zo vreemd, de 060 vergeten. Nu ben ik niet onfeilbaar, zie boven, maar de 060 niet noteren als Oldenburger... dan had ik moeten aftreden.

Citaat
Dus de locs van dat lijstje moeten <6-'76 juist Bw Braunschweig hebben om naar Hengelo te kunnen zijn gereden?
Klopt!

Citaat
En de Oldenburgers reden <6-'76 met andere treinen dan de Hildesheim Silberlinge naar Hengelo? Welke dan zoal?
De Oldenburgers reden treinen die van/naar het noorden van Duitsland kwamen, (Hamburg en Scandinavië) en op het traject Osnabrück - Hengelo v.v. met diesel gereden moesten worden in de periode 01-06-1975 t/m 29-05-1976. Enkele locs, de 032, 055 en 081, kwamen al eerder voor opleidingsdoeleinden, mogelijk dat ze dat ok eerder in Hgl deed belanden. Niet alleen moest in Osnabrück van tractie gewisseld worden (Hamburg-Bremen-Osnabrück kon al jaren eerder elektrische bereden worden), er moest ook van rijrichting veranderd worden: de oost-westsporen liggen haaks onder die van de noord-zuidsporen. De reizigerstreinen waar Oldenburgers voor gezien konden worden waren o.a. Nord-West, Scandinavië-Holland en de Noordzee. De locs uit Bw Braunschweig-1 en Hannover konden bovengenoemde treinen ook rijden, dat deden ze in elk geval voor 1 juni 1975, maar ook daarna konden de Braunschweigers en Hannoveraner voor die treinen gezien worden.  

Om het verhaal helemaal compleet te maken: de 22 Braunschweigers waren in de herfst van 1975 vanuit het Bw Hannover gekomen. Dit had niets met een Fahrplanwechsel te maken, dit was ter compensatie vanwege het wegvallen van het werk van het AW Braunschweig die de grote stomers groot onderhoud gaven.
Omdat je teruggaat tot 1968 met je thema ook nog maar even dit: Hannover werd vanaf medio 1968 V200 (220-Bw). Hannover kreeg in 1968 en 1969 veel 220'ers uit het depot Hamm P. Door de voltooiing van grote elektrificatiewerken werden ze daar overbodig. Hengelo kreeg Hammer 220'ers (toen nog vaak met de oude V200-aanduiding) op bezoek voordat Hannover 220-depot werd. Zie bijvoorbeeld blz. 29 van het teruggevonden grenslandboekje Hengelo - Bentheim. Daar zie je o.a. de V 200 083 uit Hamm. Toen de loc verhuisde naar Hannover, bleef de machine regelmatig Hengelo bezoeken. De 083 reed zelfs de laatste Plan D-trein uit Bad Harzburg (zie blz. 48). Vanuit Hamm werden tot in 1966 V200'en naar Anrhem gestuurd. In dezelfde boekjesreeks bestaat ook een deel Arnhem - Emmerich. Op blz. 29 van dat boekje staat een foto van loc V200 083 te Arnhem in mei 1966. De V200 083/220 083-0 was dus een notoire Nederlandbezoeker. Eerst vanuit Hamm, daarna Hannover en tot slot Braunschweig. Toen de loc verhuisde naar Oldenburg, waren de bezoekjes aan NL afgelopen. Veel V200'en zijn telkens door elektrificaties verder noordwaarts gedreven. De 083 werd in 1959 rechtstreeks vanuit de fabriek aan Hamm geleverd, in Oldenburg werd de machine ruim 21 jaar terzijde gesteld en afgevoerd met ruim 4 miljoen km op de teller. In het voorjaar van 1986 werd de loc gesloopt. Tussentijds is de 083 nog wel voor kortere periodes uitgeleend aan andere depots: Kempten (1964) en Lübeck (1972-1973).

De 076 die ESU nu uitbrengt heeft een vergelijkbare levensloop maar dan zonder de uitstapjes naar Kempten en Lübeck. Van de 076 heb ik foto's dat hij zowel voor de Plan D-trein uit Bad Harzburg staat als de Hildesheimer met Silberlinge. Ik heb eens ingezoomd op de catalogus en wat blijkt? Op de 076 staat Bw Oldenburg, op de 060 staat Bw Lübeck. Het is echt een complot... Tegen ESU zeg ik: ie mait ze hoalen! 

 
            

 46 
 Gepost op: 26 Maart 2024, 22:52:36 
Gestart door Noordwaarts - Laatste bericht door Mispoes
De machine is op 27 22 april 1975 afgeleverd in blauw-beige  

Even een tikfout corrigeren...

 47 
 Gepost op: 26 Maart 2024, 22:39:00 
Gestart door Noordwaarts - Laatste bericht door 1200blauw

Geenszins. Ik heb een foto gemaakt van een pagina uit een boek uit jouw collectie met daarin een lijstje van 22 locs die in 1975-'76 standplaats Bw Oldenburg hadden. Er staat boven: "22 Lok waren in Braunschweig eingesetzt:" en daarna volgt het lijstje, met per loc de vermelding Bw Oldenburg.  Volgens jou waren dat de locs die in Hengelo konden komen. Daar staat 060 niet bij. Het spijt me...

Grapjas! Dat is het lijstje van Braunschweigers dat na de elektrificatie van Oldenzaal-Lehrte (30 mei 1976) umbeheimatet (is dat goed Duits?) werden naar Oldenburg. Niet het complete lijstje van Oldenburgers. Oldenburg verwelkomde al een jaar eerder V200'en door de overplaatsing van machines van Villingen en Würzburg naar Oldenburg. Onder die laatste groep vielen de blauw-beige 060 en de vijf voorserielocs (001-005). En dat lijstje van die 22 kwam naar Hgl toen ze nog onder Bw Braunschwig-1 vielen. Toen Oldenburg deze 22 locs kreeg, kwamen ze juist niet meer naar Hgl, vanwege die elektrificatie. Ik heb jou op die pagina gewezen omdat je dan een overzicht had van 220'ers die allemaal zeker naar Hgl kwamen: met o.a. Plan D-treinen en de beroemde Hildesheim Silberlingenslag.

Kennelijk is het lijstje een eigen leven gaan leiden... Grin
Dus de locs van dat lijstje moeten <6-'76 juist Bw Braunschweig hebben om naar Hengelo te kunnen zijn gereden? Of begrijp ik het verkeerd?
En de Oldenburgers reden <6-'76 met andere treinen dan de Hildesheim Silberlinge naar Hengelo? Welke dan zoal?

 48 
 Gepost op: 26 Maart 2024, 22:34:39 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door dneijenhuis
Hirtenbusch zoals Huub het bedoeld is in het verkeerde land (zoek maar eens op), Bielefeld is het verkeerde Bundesland  Grin

 49 
 Gepost op: 26 Maart 2024, 21:58:51 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door Arjen52
Bielefeld Hbf

 50 
 Gepost op: 26 Maart 2024, 21:54:10 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door Noordwaarts
Verkeerde land  Grin


Verkeerde natie of verkeerde Bundesland?

mvg,
Gert

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10