Kennelijk is het lijstje een eigen leven gaan leiden...
Bij jou wel ja...
Ik vond het het al zo vreemd, de 060 vergeten. Nu ben ik niet onfeilbaar, zie boven, maar de 060 niet noteren als Oldenburger... dan had ik moeten aftreden.
Dus de locs van dat lijstje moeten <6-'76 juist Bw Braunschweig hebben om naar Hengelo te kunnen zijn gereden?
Klopt!
En de Oldenburgers reden <6-'76 met andere treinen dan de Hildesheim Silberlinge naar Hengelo? Welke dan zoal?
De Oldenburgers reden treinen die van/naar het noorden van Duitsland kwamen, (Hamburg en Scandinavië) en op het traject Osnabrück - Hengelo v.v. met diesel gereden moesten worden in de periode 01-06-1975 t/m 29-05-1976. Enkele locs, de 032, 055 en 081, kwamen al eerder voor opleidingsdoeleinden, mogelijk dat ze dat ok eerder in Hgl deed belanden. Niet alleen moest in Osnabrück van tractie gewisseld worden (Hamburg-Bremen-Osnabrück kon al jaren eerder elektrische bereden worden), er moest ook van rijrichting veranderd worden: de oost-westsporen liggen haaks onder die van de noord-zuidsporen. De reizigerstreinen waar Oldenburgers voor gezien konden worden waren o.a. Nord-West, Scandinavië-Holland en de Noordzee. De locs uit Bw Braunschweig-1 en Hannover konden bovengenoemde treinen ook rijden, dat deden ze in elk geval voor 1 juni 1975, maar ook daarna konden de Braunschweigers en Hannoveraner voor die treinen gezien worden.
Om het verhaal helemaal compleet te maken: de 22 Braunschweigers waren in de herfst van 1975 vanuit het Bw Hannover gekomen. Dit had niets met een Fahrplanwechsel te maken, dit was ter compensatie vanwege het wegvallen van het werk van het AW Braunschweig die de grote stomers groot onderhoud gaven.
Omdat je teruggaat tot 1968 met je thema ook nog maar even dit: Hannover werd vanaf medio 1968 V200 (220-Bw). Hannover kreeg in 1968 en 1969 veel 220'ers uit het depot Hamm P. Door de voltooiing van grote elektrificatiewerken werden ze daar overbodig. Hengelo kreeg Hammer 220'ers (toen nog vaak met de oude V200-aanduiding) op bezoek voordat Hannover 220-depot werd. Zie bijvoorbeeld blz. 29 van het teruggevonden grenslandboekje Hengelo - Bentheim. Daar zie je o.a. de V 200 083 uit Hamm. Toen de loc verhuisde naar Hannover, bleef de machine regelmatig Hengelo bezoeken. De 083 reed zelfs de laatste Plan D-trein uit Bad Harzburg (zie blz. 48). Vanuit Hamm werden tot in 1966 V200'en naar Anrhem gestuurd. In dezelfde boekjesreeks bestaat ook een deel Arnhem - Emmerich. Op blz. 29 van dat boekje staat een foto van loc V200 083 te Arnhem in mei 1966. De V200 083/220 083-0 was dus een notoire Nederlandbezoeker. Eerst vanuit Hamm, daarna Hannover en tot slot Braunschweig. Toen de loc verhuisde naar Oldenburg, waren de bezoekjes aan NL afgelopen. Veel V200'en zijn telkens door elektrificaties verder noordwaarts gedreven. De 083 werd in 1959 rechtstreeks vanuit de fabriek aan Hamm geleverd, in Oldenburg werd de machine ruim 21 jaar terzijde gesteld en afgevoerd met ruim 4 miljoen km op de teller. In het voorjaar van 1986 werd de loc gesloopt. Tussentijds is de 083 nog wel voor kortere periodes uitgeleend aan andere depots: Kempten (1964) en Lübeck (1972-1973).
De 076 die ESU nu uitbrengt heeft een vergelijkbare levensloop maar dan zonder de uitstapjes naar Kempten en Lübeck. Van de 076 heb ik foto's dat hij zowel voor de Plan D-trein uit Bad Harzburg staat als de Hildesheimer met Silberlinge. Ik heb eens ingezoomd op de catalogus en wat blijkt? Op de 076 staat Bw Oldenburg, op de 060 staat Bw Lübeck. Het is echt een complot... Tegen ESU zeg ik: ie mait ze hoalen!