Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
 61 
 Gepost op: 24 Juni 2025, 12:25:38 
Gestart door gerard-ns - Laatste bericht door gerard-ns
wat foto's van de baan
gemaakt door een vriend van mij
deel 2

















mvgr. gerard

 62 
 Gepost op: 24 Juni 2025, 11:13:32 
Gestart door 1200blauw - Laatste bericht door 1200blauw
Trein 2242 was een buurlandtrein die reed tussen Hildesheim en Hengelo.



Samengesteld uit plaatjes van mlgtraffic.net. De gegevens komen uit de NS VRM dl.IIc 1974

Trein 2242 werd in Osnabrück samengesteld uit trein 2050 uit Hildesheim en een een tweetal Silberling-rijtuigen van voor mij onbekende herkomst. Hij werd niet in Hengelo overgenomen door een NS eloc, maar had Hengelo als eindbestemming. Reizigers met een bestemming elders in Nederland moesten dus overstappen op een binnenlandse trein. De trein reed dus enkel op Nederlands grondgebied achter een Duitse dieselloc, hoogstwaarschijnlijk een Br.220.
Het DB-bagagerijtuig is een verhaal apart. Dat was er doorgaans eentje zonder kansel (het uitzichttorentje bovenop het rijtuig tbv de conducteur dat in die tijd nog veel voorkwam bij mn oudere Duitse bagagerijtuigen). Ik heb daarover met diverse forumleden van gedachten gewisseld en veel foto's bekeken. Daaruit blijkt dat het niet eenduidig is vast te stellen welk bagagerijtuig daarvoor nu werd gebruikt. Eigenlijk blijkt uit het fotomateriaal dat ik gezien heb dat er niet één specifiek rijtuig werd gebruikt, maar dat er in de pool D's van verschillende pluimage werden gebruikt, alle zonder kansel. Op een enkele foto is ook een bagagerijtuig te zien mèt, maar dat lijkt niet de regel. Voor een realistische samenstelling op onze modelbaan zouden we dus redelijk vrij kunnen opereren zou je zeggen. In aanmerking komen ten minste een Dye 937 (Roco 44593), Düe 938 (Liliput L328901), Düe 941 (mèt kansel gemaakt door Fleischmann: 867508). Voor alle genoemde modellen blijkt dat deze nieuw niet meer verkrijgbaar zijn en als occasion zeer zelden worden aangeboden.


 63 
 Gepost op: 24 Juni 2025, 09:43:32 
Gestart door Anton - Laatste bericht door Jakop de Bruin
Fantastisch Anton  Duim omhoog

Prachtige grote hobbyruimte en slimme oplossingen voor doorgang en veldspoor.
Je werkt heel netjes moet ik zeggen…complimenten!

 64 
 Gepost op: 23 Juni 2025, 22:35:16 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door Noordwaarts
O? Mag dat niet van de reisleidster?    Cheesy

mvg,
Gert

 65 
 Gepost op: 23 Juni 2025, 22:06:07 
Gestart door Viktor - Laatste bericht door GerardvV
Maar wel om nieuwe raadplaten te schieten? 

mvg,
Gert
Zelfs dat is niet helemaal zeker Cry Cry

 66 
 Gepost op: 23 Juni 2025, 22:01:25 
Gestart door Anton - Laatste bericht door Anton
Voor de laatste module, een keerlus, had ik eerder het idee om daar een heidelandschap aan te leggen waaronder het spoor kan verdwijnen. Nu kocht ik echter op marktplaats een smalspoor diesellokje en vervolgens enkele rijtuigen zodat het geheel een turftreintje vormt dat op een veldspoortje een plek moet krijgen op één van de modules...(heb in het verleden onderzoek gedaan in veengebieden vandaar).

Nu is er alleen nog ruimte beschikbaar op de laatste module. Het landschap wordt dus een hoogveengebied. Omdat het hoog moet liggen is de ondergrond een stuwwal. Het verhaal achter de module moet immers kloppen. Die stuwwallen zijn opgebouwd uit keileem dat slecht waterdoorlatend is. Dus de vorming van een hoogveengebied is mogelijk.

Om een stevig, licht en afneembaar element te bouwen heb ik vier lagen XPS op elkaar gelijmd en aan de onderzijde voorzien van triplex en bovenzijde 12 mm multiplex. Deze zijn met lange schroeven met elkaar verbonden. Bovenop met dunne lagen isolatieschuim het landschap enig reliëf gegeven. Vervolgens het gebied met lichtgewicht tegellijm gemoduleerd en bruin geschilderd.

Deze module sluit aan op de riviermodule. Daardoor ontstaat er een situatie als bij Wageningen waar de Nederrijn langs de stuwwal loopt. Er liggen al wat losse veldspoor rails op de stuwwal wat een traject moet worden waar het treintje heen en weer kan rijden. Heb daar nog een heen/terug automaat voor liggen.

 67 
 Gepost op: 23 Juni 2025, 20:58:20 
Gestart door Anton - Laatste bericht door hubertus
Ik wilde net zeggen, je hebt een mooie oplossing gegoocheld.  Grin

 68 
 Gepost op: 23 Juni 2025, 20:54:59 
Gestart door Anton - Laatste bericht door Noordwaarts
De andere hobby beïnvloedt duidelijk de modelspoorhobby met deze truc.    Duim omhoog

mvg,
Gert

 69 
 Gepost op: 23 Juni 2025, 20:03:44 
Gestart door Anton - Laatste bericht door Anton
Een hele periode niet aan het spoor gewerkt wegens een verhuizing nu bijna twee jaar geleden. Afgelopen weken de draad weer opgepakt. Voor beide hobby's (goochelen en modelspoor) heb ik een ruimte van 9,8 meter bij 3 meter. Een deel daarvan is 'garage/werkplaats en een deel hobbyruimte. Dat betekent dat als de modulebaan wordt opgezet deze door de open deur wordt geplaatst. Om daar nog langs te kunnen lopen heb ik een speciale module gebouwd; het Naardermeeer. Door het naar beneden klappen van het meer ontstaat ruimte in de deuropening. De baan wordt daardoor 1,2 meter langer en is nu in totaal 8,8 meter lang.

 70 
 Gepost op: 23 Juni 2025, 19:57:30 
Gestart door Wesley - Laatste bericht door hubertus
Dank.

En Frank, je hebt natuurlijk gelijk, slechts omhooggevallen trams gespot.  Sad  Wink

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10