Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures  (gelezen 20273 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Gepost op: 5 Oktober 2021, 23:15:34 »

Naar aanleiding van filmpjes van onder andere Luke Towan wilde ik zelf eens Woodland Scenics Tree Armatures gaan proberen. Dus bij de n-spoorstore een zak van de middenmaat besteld en die heeft m'n moeder vandaag los getrokken. Mijn bedoeling is om hiermee 3 technieken te gaan proberen om er bomen van te maken en die ga ik in dit topic alle 3 laten zien. De proefbomen komen allemaal op bierviltjes en van iedere techniek die ik gebruik gaat er 1 boom naar de n-spoorstore als voorbeeld zodat je ook in de winkel zelf kan zien wat je met de "tree armatures" kunt voor je besluit of je ze koopt.

Ik ben eerst met de simpelste begonnen. Ik heb de skeletten van de bomen in de voeten gedrukt en in model gebogen. Daarna heb ik ze gedrybrusht met een lichte geel/grijze kleur, groen en een bruin/grijze roest kleur.


Daarna heb ik er Foliage Clusters FC59 Dark Green van Woodland opgeprikt en met secondelijm vast gelijmd en vol laten zuigen. Door de chemische reactie tijdens het drogen word de kleur veel lichter en krijgt de boom verschillende tinten groen. Zoals al vaker opgemerkt gaat het tijdens het drogen flink roken en word het heel heet. Hier en daar bogen de takken wat van de hitte de boom dan even op de kop houden was de oplossing. Zet ook ramen open en/of de afzuiger aan. Ik heb op 3 bomen 3,5 flesje is bijna 25 tubetjes secondelijm gebruikt. Gezien mijn eerder ervaringen is dat niks bijzonders.










Ik ga zoals gezegd nu nog 2 technieken proberen, de eerste is dat ik grasvezels ga gebruiken voor de kleine takjes en dan gaat er fine turf van woodland over. Als alternatief zou je zelf gemaakt strooisel op basis van oasis kunnen gebruiken. Bij de 2e gebruik ik geen grasvezels maar poli fiber van woodland. Het enige waar ik even tegen opzie is het gebruik van spuitlijm en haarlak, maar daar moet ik me morgen maar even toe zetten.


Later wil ik met tree armatures en poli fiber nog wat moerasbomen gaan maken met veel hangend mos.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 6 Oktober 2021, 06:05:54 »

Interessant Michiel! Ik ga dit volgen, in Waldijk moeten ook nog de nodige bomen komen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #2 Gepost op: 6 Oktober 2021, 17:12:35 »

Vandaag ben ik met de andere bomen bezig. Hierbij kwast ik de grote takken beetje bij beetje deels in met tacky glue. Daarna heb ik er bij 3 bomen lange grasvezels in gestrooid. Bij de andere 3 gaat er poli fiber overheen wat ik nu bij 1 boom gedaan heb.








De bomen met grasvezels krijgen fine turf voor de bladeren die met poli fiber krijgen groen/geel oasis strooisel.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #3 Gepost op: 6 Oktober 2021, 22:35:41 »

De eerste boom met poli fiber bleek erg zwak te worden en uit te willen zakken onder het gewicht van de haarlak en strooisel. De andere 2 heb ik eerst met vernis bespoten en dat scheelde een stuk. Het bleef wel instabiel maar door de vernis had het meer stevigheid en kon de haarlak minder inwerken op de tacky glue. Ik heb ze nu allemaal op bierviltjes staan en die heb ik ingestrooid met weide mix en zand. Alles staat nu te drogen, dus nu alleen even een overzichtsfoto met slechte belichting en morgen foto's van het eind resultaat.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #4 Gepost op: 7 Oktober 2021, 14:34:20 »

Hier volgens foto van alle 3 de versies + nog een 4e van dat oranje koord wat onder m'n werkblad hangt.

Versie 1, tree armatures met foliage clusters:


Versie 2, tree armatures met 6mm grasvezel en daarover fine turf:




Versie 3, tree armatures met poli fiber en daarover geelgroen oasis strooisel:




En alles bij elkaar:


Mijn mening:
Versie 1; bevalt mij het best, ik vind het uiterlijk zeer geslaagd en ze zijn ook nog eens heel stevig.

Versie 2; Ik vind het volume te klein, het zou misschien goed ogen voor kleine boompjes maar niet voor deze grote. Ik zou ze nog eens kunnen proberen met 12mm wildgras ipv 6mm wat ik nu heb gebruikt.

Versie 3; vind ik wat structuur en volume betreft het mooiste maar ze zijn wel erg kwetsbaar en vraagd veel tijd en aandacht om het stevig genoeg te krijgen zodat het niet tijdens de bouw uit elkaar zakt.

Dan nog versie 4, het skelet van koord met daarover poli fiber en daarover fine turf:


En nu?, mij bevallen de tree armatures wel, ik hoef in tegenstelling tot uitgebloeide bloemen niet bang te zijn dat er wat afbreekt. Aangezien ik zelf geen koperdraad kan vlechten is dit voor mij een zeer goed alternatief. Het is natuurlijk veel duurder als gedroogde planten maar daar krijg je ook wat voor. Je kan ze ook altijd nog bij buigen als ze niet helemaal passen waar je ze hebben wilt. Een zak van 28 Medium tree armatures van 7,6 tot 12,7cm kost €19,80( bij de n-spoorstore). Ze zijn er ook nog in kleiner en groter formaat. Ik klim zo even in de mail om die andere 2 formaten ook te bestellen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #5 Gepost op: 24 Oktober 2021, 00:18:01 »

Vanmiddag heb ik van ieder type 1 boom bij de n-spoorstore afgeleverd, vanaf kan je ze daar dus ook in het echt zien. Onder tussen van was ook de eerste helft van mijn vervolg bestelling binnen:


Ik ga verder niet uitgebreid het gebruik van iedere boom hier melden of laten zien maar ik zal wel van ieder formaat boom een voorbeeld hier posten als ik er wat mee gedaan heb.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #6 Gepost op: 26 Oktober 2021, 00:13:35 »

Hier een nieuw filmpje van Geek Gaming Scenics met tree armatures van Woodland.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Bomen van Woodland Scenics Tree Armatures
« vorige volgende »
Ga naar: