Bij deze heb ik maar een apart draadje aangemaakt zodat het wat makkelijker opzoeken is voor de mede modelbouwers onder ons,
Zoals het onderwerp al aangeeft, dit draadje gaat over het radiografisch besturen van voertuigen/ micromodellen in 1:87/H0.
Er zijn twee soorten van rc besturing namelijk infra rood (waarmee Faller car system ook mee werkt en Siku control) en 2.4 GHz.
Ik ga voor de 2.4 GHz omdat het bereik stukken beter is en er veel meer mogelijk is.
Infra rood kan storing veroorzaken bij wisselstroom modelbanen door de zend frequentie op dezelfde golflengte zit.
Daarom zal je bij het (digitale) fcs ook een ontstorings module nodig hebben als je drierail hebt.
In een ander draadje van mij heb ik al eens aangegeven dat ik hiermee wilde beginnen en nu is het dan zover. Na er veel info over gelezen te hebben en op youtube gezien wat er allemaal mogelijk is, ben ik om.
In Duitsland is het tegenwoordig een echte rage geworden om een rc model te hebben, het is toch leuker om een voertuig zelf te besturen dan dan het elke keer het bekende rondje om de kerk rijdt met het fcs.
Qua prijzen is het mits je het zelf bouwt redelijk te doen zodat iedere modelbouwer met een kleine tot een ruime beurs.
Er zijn wel kant en klare modellen te krijgen van vrachtwagens/trucks maar dan zal je alsnog een zender moeten aanschaffen.
Let op, de ontvangers in de rc modelbouw voor 1:87 modellen werken volgens het DSM2 protocol,
dit houd in dat je zender dit protocol ook moet ondersteunen anders krijg je geen beweging in je voertuig!
De zenders van Spektrum zijn hierin vertegenwoordigt en zijn leuk geprijsd, mocht je er ook een willen kopen, koop 'm dan zonder ontvanger. Dit scheelt in de prijs en je hebt er in feite weinig aan omdat je het niet in een model krijgt gebouwd ivm de omvang.
Er zijn ook startsets te krijgen waarmee je zelf een vrachtwagen radio grafisch bestuurbaar kunt maken inclusief zender met vijf kanalen. Dis is in principe ruim voldoende als je begint met de rc hobby.
Aangezien ik in de toekomst ook graafmachines en een (herpa) hijskraan rc wil gaan bouwen is mijn keuze gevallen op een zender met zes kanalen. Ik koop dus geen startset maar alles los zodat ik zelf kan bepalen welke onderdelen met z'n eigen specifieke functies ik nodig heb per soort voertuig.
Later vandaag, (zondag) ga ik de eerste onderdelen bestellen zoals een stuurservo, stuurmechanisme voor de vooras, ontvanger met ingebouwde rijregelaar en verlichtings module, smd ledjes, schakelaars en een lipo accu.
Ik begin (simpel) met een truck met stekker voor de verlichting van een eventuele trailer.
In vergelijking met een fcs model zitten bij een rc model meerdere onderdelen in maar omdat deze onderdelen behoorlijk klein zijn kun je ze redelijk eenvoudig weg werken in je model.
Als ik met de verbouwing ga beginnen post ik wel een aantal foto's van het model.
In feite zijn alle H0 voertuigen rc bestuurbaar te maken, zelfs een smart of een fiat 500.
In spoor N zijn er ook al rc modellen gebouwd en kwam pas nog een auto tegen in schaal 1:450 die ook rc bestuurbaar gemaakt is dus eigenlijk is alles mogelijk!
En dat maakt de hobby nou zo leuk en uitdagend
Mochten jullie vragen hebben en/of ook willen beginnen met de rc in H0 modellen, stel gerust je vraag, we zijn er tenslotte om elkaar te helpen.
Met vriendelijke groet Sam