Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Vragen m.b.t. elektrostatisch begrassen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Vragen m.b.t. elektrostatisch begrassen  (gelezen 14102 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 9 Mei 2021, 10:28:31 »

Zoals bekend ben ik al een tijdje bezig met gras op Waldijk d.m.v. de Grassmaster 35kV.
Nu ben ik redelijk tevreden over het resultaat wat gras betreft.
Dat bestaat nu nog alleen maar uit het weiland en inmiddels bermen en spoordijken.

Waar ik minder tevreden over ben is de lijm of wel de mix van ingrediënten.
Bij het weiland en de eerste bermen gebruikte ik een mix van houtlijm, acryl verf en voorstrijk, zodanig gemengd dat het qua dikte was à la karnemelk.
Ik had dan niet al te grote stukken ingesmeerd en hier en daar hechte het gras dan niet.
Lijm al te droog?

Huub gebruikt in zijn mengsel ook latex en dus vanmorgen een nieuwe mix gecreëerd.
latex, houtlijm, acryl verf en voorstrijk. Wellicht iets dikker dan voorgaande mengsels, maar de kwast er diep ik gedoopt geeft een druppende kwast, dus dik is het echt niet te noemen.

Vanmorgen een smalle strook berm ingesmeerd ca. 1 meter lang, lopend van 5 cm. breedte tot 0 cm.
Tijd tussen aanvang lijm smeren en aanvang grassen ca. 5 minuten en toch plekken waar de vezels niet hechten.
Sterker nog het blijft kaal...het lijkt wel of ze er weg gehouden worden.



Zie hierboven wat ik bedoel.
Wat doe ik fout?

Dit herstel ik wel weer met de transparant opdrogende versie van mijn mengsel en opnieuw grasjes er overheen, maar het zou zonder die herstelwerkzaamheden moeten kunnen.


Een andere vraag is over de roosters op de Grassmaster.
Bij mijn set zitten 4 rooster met respectievelijk afmetingen van de gaten van ca. 1/2, 1, 2 en 5 mm.
Op mijn proefplankje en 2 mm vezels heb ik de 1/2 mm versie gebruikt en dat gaf mooi resultaat.
Bij de 4,5 en 6,5 mm vezels werkte dat niet, maar de 1 mm versie wel.
Resultaat is dat ik nu eigenlijk standaard die 1 mm gebruik.
Nu zal RTS niet voor niks meerdere maten leveren, maar een uitleg welke waarvoor het beste is en waarom vind ik nergens.
Kan iemand daar wat licht op schijnen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Mei 2021, 10:59:55 »

Zuigt de ondergrond misschien te veel?

Mijn werkwijze is globaal:
- basislaag 50% bruine latex, 25% houtlijm, 25% geconcentreerde voorstrijk
- "vlekken" turf (zowel fijn als wat grover)
- eerste laag vezels (die dus niet blijft zitten waar de turf al zit)
- laten drogen
- los materiaal wegzuigen
- tamponeren met mengsel 50% houtlijm, 50% geconcentreerde voorstrijk
- tweede laag vezels
- de laatste twee stappen herhalen tot het naar tevredenheid is, waarbij wel steeds minder getamponeerd wordt

Wat de roosters betreft, als je het 5 mm rooster voor 2 mm vezels gebruikt, ben je lekker snel klaar.  Grin
Uiteindelijk bepaalt de grootte van het rooster, hoeveel vezels eruit komen. Gewoon pakken wat je prettig vindt werken.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 9 Mei 2021, 11:05:35 »

Zuigt de ondergrond misschien ?


Geen idee....is multiplex waar al een laag bruine acryl verf op zit  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 9 Mei 2021, 11:07:34 »

Hoe dik is jou lijmmengsel?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 9 Mei 2021, 11:26:52 »

Lastig te zeggen. Dik genoeg dat het niet alle kanten op stroomt, want ik heb liever niet dat het doorsijpelt naar onder de baan.

Overigens komt het ook in het echie wel voor dat het gras niet overal blijft plakken.  Cheesy



groet, Huub
« Laatste verandering: 9 Mei 2021, 12:03:29 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 9 Mei 2021, 17:25:39 »

Overigens komt het ook in het echie wel voor dat het gras niet overal blijft plakken.  Cheesy

Ja, ja, zeker een drag-proef gedaan met je Hondahok?   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #6 Gepost op: 9 Mei 2021, 20:49:50 »

Houtlijm vormt vrij snel een vlies. Droogt van buiten naar binnen. Je kan Dan denk ik beter een andere lijm gebruiken. Ik lees over Mod Podge Mat. Of acryl binder van Amsterdam. Ikzelf maakte juist wat dikkere lijmmengsel omdat je dan beter pollen kan maken. Ook heb ik het gevoel dat de lijm beter blijft staan.

Ik schilder overigens de ondergrond eerst. En breng na droge pas de lijm aan. Maar goed, ook ik blijf zoeken  Tongue
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Vragen m.b.t. elektrostatisch begrassen
« vorige volgende »
Ga naar: