Hierbij het verslag van de eerste 1/87 rc modelbouw workshop in Nederland.
Vandaag, zaterdag 30 september hebben wij Johan, Heinz en ik de eerste workshop 1/87 rc modelbouwen in Tilburg, gegeven.
Vanmorgen vroeg nadat iedereen een plekje had gevonden, zich had voorgesteld en we de intro van de workshop hadden doorgenomen, begonnen maarliefst 9 cursisten aan het bouwen van hun eerste werkende rc vrachtwagen.
Als basis model hadden we een standaard Herpa model genomen van een 4x2 bakwagen uit de Herpa extrashop.
De cursisten konden zelf een cabine kiezen dus de ene had een Scania de ander een Daf of een Volvo cabine.
Om het bouwen overzichtelijk te houden hebben we alle rc componenten in de huif gebouwd; Ontvanger, servo, lipo, laadstekker en schakelaar. De aandrijving zit in het chassis gemonteerd omdat we hiervoor een rechte aandrijving hadden. Voor het stuurmechanisme hebben we het stuursetje van Herpa gebruikt, 052559.
Tijdens het bouwen van de stuurinrichting kwamen we erachter dat de servo arm voor het mooie net iets te kort was maar dit hebben we netjes opgelost door er een messing plaatje op te monteren.
Aan het begin van de middag had bijna iedereen de aandrijving en stuurinrichting met servo in het model gebouwd en konden we even genieten van een heerlijk broodje en een kopje koffie, thee of frisdrank.
Na de lunch gingen we verder met het bouwen van de rc vrachtwagen, de bodemplaat van de bakopbouw was aan de beurt. Eerst de uitsparing voor de servo uit de bodemplaat gezaagd en na wat passen en meten konden we daarna de uitsparingen maken voor de laadstekker en schakelaar.
Toen was het tijd om de soldeerbout erbij te pakken en alles elektrisch aan te gaan sluiten, eerst de laadstekker en schakelaar van draad voorzien en daarna de lipo op de contactpunten solderen. De draden van de motor en de draad van de servo op de ontvanger volgde daarna al was de workshop officieel op z'n einde. Een aantal cursisten waren nog even gebleven en hebben uiteindelijk toch hun rijdende rc vrachtwagen mee naar huis kunnen nemen.
Voor de eerste rc workshop in Nederland vond ik het een zeer geslaagde dag waar we met z'n alle veel hebben kunnen leren, zelfs ik
We laten deze dag even bezinken en gaan daarna bespreken welke workshop we hierna gaan geven.
In de planning staan sowieso de volgende workshops;
- Basisvaardigheden, hoe bouw je een rc model (dezelfde als 30 september maar voor diegene die toen niet konden of het niet wisten)
- Verlichting in een rc model, het monteren en aansluiten op de ontvanger en het aansturen met de zender
- Het inregelen van je rc model en je zender
Mocht je ook aan een workshop mee willen doen, neem dan even contact met me op
En houd de rc pagina in de gaten voor de volgende workshop.
Vriendelijke groet,
Sam