Sinds een paar dagen hier maar mee begonnen, hoop zo weer een beetje inspiratie op te doen om andere projecten op te pakken... wil nog niet erg lukken daar zin voor te maken....
Goed, dit draadje gaat dus over een zwaartransport combinatie, en dan wel een van de firma van der Vlist. Het zal een 5 assige Scania met dito dieplader gaan worden.
Veel onderdelen zullen uit gefreesd styreen of resin als bouwset aangeleverd worden, maar er zal ook veel zelf (ver)bouw bij komen kijken.
Hier de eerste stappen:
De cabine is een uit resin gegoten exemplaar, de cabine heeft een speciaal verlaagd dak zodat gieken en masten vrij over de cabine 'gelegd' kunnen worden voor transport van kranen, boor- en hei- stellingen en nog meer van dat soort zooi.
Scania P cabine met laag dak by
Romar Keijser, on Flickr
De cabine hoort natuurlijk ook ergens op te staan, en dat zal een 5 assig chassis worden.
Het chassis is een bouwpakket uit gefreesd styreen wat je nog even in elkaar dient te zetten.
5 assig scania chassis by
Romar Keijser, on Flickr
Door het overschot aan wielen onder deze wagen is er geen plek meer voor dieseltanks en diverse luchtketels voor de sturing en het liften van assen...
Dus dat zal achter de cabine komen te staan. Ook zit er een rol beugel achter de cabine.
zwaartransport unit by
Romar Keijser, on Flickr
Hier de onderdelen uit gefreesd styreen die samen de dieplader moeten gaan vormen.
5 assige dieplader by
Romar Keijser, on Flickr
Verder dienen er bij herpa nog de nodige assen/wielen en cabine besteld te worden om de sets af te maken. Toevallig had ik nog een sloop truck liggen waar ik de accubak, luchttanks en schotel en diverse kan hergebruiken.
We gaan maar eens met de bouw beginnen:
De cabine dien je van de nodige vliezen en dergelijken te ontdoen en deze verder aan te vullen met herpa onderdelen van uit cabine set 080248 (scania 124).
Het 5 assige chassis is een simpel in elkaar te zetten kitje, maar je dient wel even op te letten bij het in elkaar zetten dat je alles goed heb zitten.
De twee lange chassis delen worden met elkaar verbonden middels enkele stukjes styreen en een plaatje. Vervolgen kunnen door 4 sleuven de spatbord houder gemonteerd worden.
Let wel dat je deze goed monteert, er zijn namelijk smalle en brede spatborden. De houders zijn ook afgeschuind, dus let er op dat je deze naar beneden gericht houd.
5 assig scania chassis by
Romar Keijser, on Flickr
Ik doet het hier op de foto dus verkeerd, de smalle spatborden komen aan de cabine kant.
Na droging van de lijm dienen van de spotbordhouders de delen die tussen de twee lange chassis delen zitten weg gesneden te worden.
5 assig scania chassis by
Romar Keijser, on Flickr
De spatborden zelf dienen ook enige nabewerking in de vorm van schuren. En een enkeling heb ik deels de verbreding los gehaald en opnieuw vast gezet alvorens het schuren.
Het zijn namelijk allemaal smalle spatborden welke verbreed zijn met een strip, deze overgang dient nog wel glad geschuurd te worden.
Spotborden by
Romar Keijser, on Flickr
Zo ziet het chassis er dan uit, de tanks en rolbeugel dienen op een mee geleverd plaatje styreen gelijmd te worden en kunnen zo op het chassis geplaatst worden. De rol beugel moet nog wel even schoon gemaakt worden voor je hem op zijn plek zet. Hier zie je ook de schoon gemaakte cabine op een bumper uit de herpa cabine set staan.
Donor wielen by
Romar Keijser, on Flickr
Dieplader:De bodem en bovenkant van het bed worden op elkaar gelijmd:
Bed by
Romar Keijser, on Flickr
Het rechter deel is aan de uiteinde aan de boven en onder kant iets afgeschuind.
Het bed is schuiven uitgevoerd:
Bed by
Romar Keijser, on Flickr
Hier de bouw van de achterkant, het deel waar de wielen onder komen te zitten.
achterkant by
Romar Keijser, on Flickr
Hier van de onderkant gezien, hier zijn ook al de zijkanten en de as houders er onder/op gelijmd.
achterkant by
Romar Keijser, on Flickr
Hier het begin van de zwanenhals, het deel wat de kingpin bevat.
zwanenhals by
Romar Keijser, on Flickr
Bovenkant er op gelijmd. De kingpin is het deel wat in de schotel koppelt met de trekker.
zwanenhals by
Romar Keijser, on Flickr
Even snel aan een kant wielen er onder gezet voor het beeld.
voor het idee by
Romar Keijser, on Flickr
Plamuren en schuren, hier en daar nog niet helemaal strak, maar of dat aan mij lag of de kit?
Achterkant 5 assige dieplader by
Romar Keijser, on Flickr
Achterkant 5 assige dieplader by
Romar Keijser, on Flickr
En na droging schuren...
Achterkant 5 assige dieplader by
Romar Keijser, on Flickr
Achterkant 5 assige dieplader by
Romar Keijser, on Flickr
Dit moet het gaan worden:
Even vergelijken by
Romar Keijser, on Flickr
Bumper aanpassenDe bumper in het herpa setje is een gesloten exemplaar, ten minste, er zitten geen opstap treden in verwerk. En dat hoort wel, dus die gaan we er ook even in fabrieken.
Dicht? by
Romar Keijser, on Flickr
We beginnen met gaatjes boren, vier op een rij, ik win!
Open maken die handel by
Romar Keijser, on Flickr
Daarna met een mest uitruimen.
Meer... by
Romar Keijser, on Flickr
En verder ruimen... een vijl kan ook handig zijn.
nog meer... by
Romar Keijser, on Flickr
Daarna rijtje gaatjes geboord in het onderste deel en de zijkanten ingezaagd.
Lekker zagen by
Romar Keijser, on Flickr
Om vervolgens het deel er uit te snijden en dan het gat verder op maat snijden en vijlen.
En vijlen by
Romar Keijser, on Flickr
Daarna de gaten aan de achterkant opvullen met styreen, en een opstap trede aan de onderkant maken.
Styreen plakken by
Romar Keijser, on Flickr
Met de rest van de bumper en de cabine er op ziet dat er dan zo uit.
Al een hele verbetering dacht ik zo, dacht eerst dit niet te doen, maar ben blij het wel gedaan te hebben.
Ja! dat oogt al beter. by
Romar Keijser, on Flickr
Dat was het wel voor nu...
Mvg,
Romar