Titel: Bezetmelder maken van een c-rail met de diode-truc Bericht door: Zilte op 22 December 2020, 17:55:59 In mijn leercurve kwam ik op een gegeven moment de bezetmelder met diode-truc tegen. Het maken van geïsoleerde rails was mij wel helder, maar dan een diode tussen de spoorstaven plaatsen, die de stroom naar de geïsoleerde spoorstaaf doorliet, maakte het voor mij acuut onhelder. Wat is dan het nut van isoleren?
Dit heb ik heel lang niet begrepen en niet kunnen plaatsen tot ik een artikel tegenkwam van Friedel Weber, de eveneens ontdekker van deze truc. Aan de hand van deze informatie ben ik mij eens gaan verdiepen in de diverse uitvoeringen van de diode-truc. Aangezien ik nog niet kan beginnen met een definitieve opstelling, moet ik werken onder demontabele omstandigheden. Kroonsteentjes vind ik niks, dus nadenken over wat wel kan. De conclusie was, dat het werken met schuifstekkers op de contacttongen onder de rails mijn grootste voorkeur had. Probleem was echter, dat de meest gebruikte methode (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Diodetruc3.jpg) mij de mogelijkheid ontnam om met schuifstekkers te werken. Maar ik heb een oplossing voor mezelf bedacht, zodat ik wel gebruik kan maken van schuifstekkers. Hieronder wil ik met ondersteuning van foto's beschrijving wat ik heb bedacht. Allereerst even de introductie van de techniek van de c-rail. Hieronder een foto van de onderkant van de uiteinde van een railsegment. (https://myalbum.com/photo/rHxZwURZravJ/1k0.jpg) Met geel aangegeven de verbinding tussen beide spoorstaven. (https://myalbum.com/photo/bVKHM67dF9MN/1k0.jpg) De rode pijl geeft aan, waar de verbinding verbroken kan worden. Zelf gebruik ik daar een Wiha electronic micro zijsnijder (https://www.amazon.com/Wiha-56818-Precision-Electronic-Diagonal/dp/B002S0O7SQ/ref=pd_day0_1?pd_rd_w=KzsXE&pf_rd_p=ecf748b5-e796-4a0d-9a46-406a973ba8da&pf_rd_r=C66MZP3X7KPSYACPD28D&pd_rd_r=65acbbc7-8ef0-4503-a5fb-59e13b4ad49c&pd_rd_wg=ieQhp&pd_rd_i=B002S0O7SQ&psc=1) (max. 1,3 mm) voor. Je kunt het ook doorslijpen met een dremel. (https://myalbum.com/photo/sbiXvrRXWF9Q/1k0.jpg) Als eerste knip ik de lip haaks door. (https://myalbum.com/photo/SAEwR8HNq26o/1k0.jpg) Dan vanaf de strip van de puntcontacten nog eens en schuin naar beneden. Je kunt de lip na de vorige foto ook ombuigen, maar zelf ben ik daar geen liefhebber van en wel om twee redenen: 1. Te ver buigen en je maakt sluiting tegen de strip van de puntcontacten. 2. Er is altijd een risico van terug buigen (bv. door rails op elkaar te stapelen), waardoor de isolatie teniet wordt gedaan. (https://myalbum.com/photo/AQFVYD2mnjYd/1k0.jpg) Na deze handelingen heb je dus een geknipte rail. Het zelfde moet je ook aan de andere kant doen, want de spoorstaven zijn aan beide zijden met elkaar verbonden. Het geknipte railsegment. (https://myalbum.com/photo/o6tp2QjvmPs4/1k0.jpg) Om van het railsegment een melder te maken, moet de aansluiting van de geïsoleerde spoorstaaf nog een isolator krijgen op de aansluiting naar een ander railsegment. Ik gebruik hiervoor de middengeleider-isolatie (Märklin 74030 (https://www.marklin.nl/producten/details/article/74030/1843/?tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=1843&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=3&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=36&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=2&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=3&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bfilter%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bpagesort%5D=artnrasc&tx_torrpdb_pi1%5BbrandId%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5BnoPaging%5D=)), maar dan niet op de binnenste aansluiting (deze is voor de puntcontacten) maar op de geïsoleerde buitenste. Wat ik ook doe, is deze isolator ondersteboven op de verbinding schuiven. De isolator heeft een lipje, die dan mooi omhoog tussen de beddingen zit en deze een kleine opening geeft, waardoor de railstaven niet tegen elkaar aankomen en daardoor de melder kortsluiten. Je kunt in plaats van de 74030 ook een stukje krimpkous gebruiken. Zelf heb ik het geprobeerd, maar werd er niet erg enthousiast van. Het is nogal dik en ik vond het lastig om het wat spits te maken, zodat het in een ander railsegment wilde schuiven. In mijn ogen teveel 'stress' in de verbinding. (https://myalbum.com/photo/SGcFY9hpn4fG/1k0.jpg) Nu is de melder gereed. Op naar de diode-truc. Hiervoor moet een diode aangebracht worden, die de stroom van de railstaaf met spanning naar de geïsoleerde railstaaf laat gaan en andersom de stroom spert. Op advies van Friedel Weber gekozen voor een wat zwaardere diode: (https://myalbum.com/photo/vcu3hzjtnfNh/1k0.jpg) Deze kan een stroomsterkte van 3A hebben en ik verwacht daar geen problemen mee. Om het railsegment voor te bereiden voor de diode buig ik het restant van de doorgeknipte lip plat (rode pijl). (https://myalbum.com/photo/5FixRdEJnkBK/1k0.jpg) Vervolgens breng ik een druppeltje tin aan op de lip. (https://myalbum.com/photo/BwLowDEav5Pp/1k0.jpg) Dan de diode in de juiste vorm buigen en even 'droog' passen. Let goed op de sperrichting. In al mijn enthousiasme deed ik de eerste verkeerd. ;D (https://myalbum.com/photo/Fvb8Gjo8Ht39/1k0.jpg) De onderkant van de draad van de diode ook even een laagje tin aanbrengen en dan deze draad eerst aan de plat gebogen lip solderen en vervolgens aan de contacttong van de spoorstaaf. (https://myalbum.com/photo/CUJtCjuejMBx/1k0.jpg) Door op deze manier de diode te monteren hou ik aan de andere kant van het railsegment een contacttong over, waar ik een schuifstekker met aansluitdraad naar de terugmelder kan aansluiten. (https://myalbum.com/photo/GoKuV6pAatm5/1k0.jpg) Voor mijzelf is dit topic een documentatie. Maar voel je vrij om alles te gebruiken. Mocht je de vrije vertaling van het document van Friedel Weber willen hebben, stuur mij dan even een pb met je e-mailadres. |