Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fly like an Eagle  (gelezen 36052 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Gepost op: 6 Augustus 2018, 16:47:22 »

Begin 2018 had ik gekozen om dit jaar een 'Winterse A4 Diorama' te bouwen.
Toen wist ik echter nog niet dat het een zeer warme zomer zou gaan worden, met als gevolg dat het Diorama nu al meer dan 6 weken in de koelkast staat!  Angry
Dus even pas op de plaats .... wordt vervolgd.

gr. Paul
Gelogd
p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #1 Gepost op: 22 Augustus 2018, 19:31:46 »

Hoi Paul,

Ben benieuwd hoe je sneeuw gaat maken, ik heb ook nog een winters diorama op de lijst staan.
Staat gepland voor 2019 of 2020 (hopen dat Jeffrey door blijft gaan!!!  Grin )

gr. Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #2 Gepost op: 25 Augustus 2018, 10:27:53 »

We gaan voorlopig nog even door Pascal, tot 2020 heb ik de plankjes al klaarliggen.

De zomer is op z’n retour dus we pakken de draad weer op.

De diorama:  (is het nu ‘het’ of ‘de’?)
De diorama toont een winters landschap. Over een bevroren riviertje ligt een kleine spoorbrug waarover een trein rijdt. Aan de oever van de rivier staat een blokhut die ‘uitkijkt’ op een gedeeltelijk bevroren waterval. Een adelaar is op zoek naar een prooi.
Een otter kruipt op de oever van de rivier, op weg naar z’n schuilplaats.

Scenery:

Als je denkt even een paar boompjes en andere scenery neer te zetten en daaroverheen wat sneeuw, dan kom je bedrogen uit. Blijkt toch nog vrij bewerkelijk te zijn. Sneeuw moet gedoseerd aangebracht worden, gedeelten moeten worden afgedekt of later worden aangebracht, meerdere dunne lagen sneeuw zijn vaak nodig etc.
Verder is het soort ‘sneeuw’ wat je gaat gebruiken belangrijk want je wilt niet dat je in november met een “gele” sneeuw diorama staat.

De basis van de diorama is gemaakt van polystyreen en daarover klei.

De aanwezige bomen zijn gemaakt van kleine stukje ‘kokos” mat (van de hanging basket) welke aan een (saté) stokje zijn geregen. De basis is bruin gespoten, daaroverheen groene strooisel en tenslotte haarlak waar de sneeuw over heen gestrooid wordt.

Zijkanten van de diorama zijn gedeeltelijk voorzien van ‘ruwe planken’, gemaakt van droge twijgen, die over de lengte doormidden zijn gesneden. (oops, … pleister !)

Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #3 Gepost op: 25 Augustus 2018, 11:40:07 »

Benieuwd naar de verdere voortgang!
Gelogd

mvg,
 Sander
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Augustus 2018, 14:46:21 »

De 'A4 diorama' borg is overgemaakt dus wordt het nu wel tijd om de laatste hand te leggen aan de diorama.
Eerst nog even een terugblik wat al gereed is...."de rivier".

De bevroren rivier is gemaakt van een “ice sheet’, een kunststof plaatje wat eerst een nachtje in de vriezer moet. Daardoor wordt het materiaal harder en dan is het wat makkelijker te bewerken voor het maken van ‘ijs wakken’, ‘barsten in het ijs’ etc.
De open plekken in het ijs en aan de rivier oever worden weer opgevuld met ‘water’.
Verder kun je er wat gaatjes in boren voor het aanbrengen van ‘bevroren’ takken langs de oever van de rivier.

Nog wat verdere details:
De locomotief en wagon zijn bewerkt met “natte sneeuw”, wat na opdrogen een dun laagje sneeuw achterlaat.

Onder de brug is een spiegeltje aangebracht om de rivier wat meer diepte te geven.

De otter is gemaakt van een houten kaas prikker, met afgeknipte verfkwast haren als snor, zover je dat nog kunt zien.
De adelaar is komen aanvliegen.

Nu nog de gedeeltelijk bevroren waterval....... gelukkig hebben we nog een aantal weken... Smiley

Hieronder een kleine collage van genoemde details.

Groeten Paul

Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #5 Gepost op: 30 Augustus 2018, 15:23:26 »

Leuk, Paul. Ik kijk ernaar uit!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #6 Gepost op: 31 Augustus 2018, 16:23:22 »

Lekker fris concept Grin ik ben erg nieuwsgierig naar het geheel. Tot nu toe erg leuk!
Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #7 Gepost op: 26 September 2018, 13:08:19 »

De laatste hand gelegd aan de diorama. Wat sneeuw en smeltwater aangebracht, waterval voorzien van ijspegels en tenslotte de "Eagle" losgelaten. Klaar om weer naar Utrecht af te reizen.

Ter illustratie nog een extra diorama (buiten de wedstrijd om), om het 'A4 diorama lustrum' extra glans te geven.

Succes met de voorbereiding !
gr. Paul



Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 26 September 2018, 13:21:06 »

 Duim omhoog Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #9 Gepost op: 26 September 2018, 13:31:24 »

geweldig Paul.... Duim omhoog

Het extra A4 Diorama neem je toch wel mee naar Eurospoor??? Zorg ik voor een mooi plekje  Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #10 Gepost op: 26 September 2018, 20:03:48 »

Leuk gedaan man!!

Ik ben benieuwd naar je winter A4tje.

Gr. Dick
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2018Topic: Fly like an Eagle
« vorige volgende »
Ga naar: