Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: The Navvies Pride.  (gelezen 20316 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Gepost op: 27 Augustus 2019, 00:07:36 »

Na een jaar rust heb ik toch weer besloten mee te doen met de A4 diorama wedstrijd. Dit keer een Engels thema dat 'The Navvies Pride' heet. Op mijn diorama is dat de naam van de pub die te zien zal zijn. Waarom 'The Navvies Pride"? De grondslag van de Britse industriële revolutie is gelegd door Navvies. Navvies of Navigators, waren de Ierse en Engelse arbeiders die duizenden kilometers aan kanalen hebben uitgegraven, waardoor grondstoffen bij de industrieën konden komen en eindproducten terug getransporteerd konden worden. Verder hebben de Navvies ook een belangrijke rol gespeeld bij het aanleggen van het Engelse spoorwegennet. Vaak worden de ingenieurs geroemd die deze civiele hoogstandjes hebben ontworpen. Ze hebben ze echter niet zelf gebouwd, dit is door de Navvies gedaan.
De Navvies kregen vaak een deel van hun loon uitgekeerd in drank, waardoor het er in de werkkampen van de Navvies ruw aan toe kon gaan. Ze hadden de naam vechtersbazen te zijn, en Britse kinderen werden vroeger bang gemaakt met de Big Bad Navvie.
Daarom nu een eerbetoon aan deze noeste werkers en grondleggers van de Britse industriële revolutie (en daarmee de mondiale industriële revolutie).

The Navvies Pride beeld een tijdperk uit, net voor de tweede wereldoorlog. Ook in Engeland heerst er armoede. 'The Navvies' heeft naast de pub ook nog de functie van een kleine boerderij, waar men twee varkens heeft, en een koe in de stal. Er is een hooizolder, het hooi wordt net binnen gebracht, dus, er is voldoende werk.
Naast de pub loopt het kanaal. De eerste sluis van een reeks van een flight (een aantal sluizen achter elkaar om een grotere hoogte te overwinnen, ligt naast de pub. Handig, want dan kan tijdens of na het schutten nog even een pint gedronken worden.

Over deze navigation liggen twee bruggen. Een spoorbrug en een oude boogbrug. Op het water drijft een narrowboat en zijn butty (sleepschuit). Deze zijn net geschut, en trekken door naar de volgende sluis.


Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #1 Gepost op: 27 Augustus 2019, 00:28:57 »



Het begint met een schetsje. Een pub in vakwerkstijl, zoals gebruikelijk is in The Midlands. Warwickshire staat er vol mee. Dan alles uittekenen op een A4 tje. Plankje zagen. Verder drie plaatjes foam op A4 formaat uitgesneden. Dit omdat er behoorlijk wat hoogteverschil in het diorama zit. Dit was de ruwbouw voor het diorama.



Daarna werd het foam met een laagje klei bedekt, waarin keitjes werden gemaakt door met een schroevendraaier in de zachte klei te prikken.
Anders dan met het diorama van 2017, probeer ik nu zoveel mogelijk zelf te maken. De straatjes, de bomen, het huis. Een uitdaging voor mij, omdat ik mij deze technieken nog een beetje aan het eigen maken ben.

Direct blijkt al dat het grondplan anders wordt dan in eerste instantie gedacht. Ik heb een setje van Langley via een collega op de modelspoorbeurs gekocht. Wanneer ik sluis en scheepjes tot zijn recht wil laten komen zal ik de sluis diagonaal over het A4tje moeten laten lopen. Dus... de pub komt aan de andere zijde van het kanaal. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de sluis met bootjes ook goed te zien zal zijn. Onderstaande foto geeft weer hoe één zijde van de sluis er uit ziet, nadat de klei gedroogd is, en de keitjes gemaakt zijn.



Zo wordt langzaam het landschap verder uitgebouwd. In het volgende deel zal ik de bouw van de Pub uit de doeken doen...


Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #2 Gepost op: 27 Augustus 2019, 09:38:07 »

Leuk, nog een stukje Engeland! Ik ben benieuwd naar je pub, gelukkig zijn de smalspoordagen nog vóór de brexit Grin
Gelogd
Boekie
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 72


« Antwoord #3 Gepost op: 27 Augustus 2019, 09:38:34 »

Mooi onderwerp, en nog een boel te doen in een maandje! Succes!
Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #4 Gepost op: 27 Augustus 2019, 22:39:59 »

Deel 3. Huizen bouwen is een koud (maar langdurig) kunstje.
The Navvies pride is een pub die gebouwd in een gedeelde vakwerkstijl. Achter de pub is een aangebouwde stal met een traditioneel A frame. De onderbouw is van steen (zoals wel gebruikelijk was in Engeland. Hierop staat de houten bovenbouw in vakwerkstijl. De schoorsteen is van onder naar boven volledig gemetseld, waar de bovenverdieping omheen gebouwd is. Het dak is bekleed met platte rood gebakken dakpannen, die door de jaren heen wat verweerd en verkleurd zijn. Bepaalde pannen zijn ook wat gaan schuiven, en op de stal zijn inmiddels wat pannen verdwenen, waarschijnlijk met een voorjaarsstorm naar beneden gekletterd.

De onderbouw:


De onderbouw bestaat uit een plaatje karton. Hierin zijn gaten gesneden voor de vensters. Deze vensters zijn lasercut raampjes van DM toys/ Modellbahn union. Deze plak ik aan de buitenzijde van het karton (dus niet aan de gebruikelijke binnenzijde!).
Daarna bestrijk ik de muren met een klein laagje klei. In deze natte klei kan je dan ook details krassen, die het allemaal wat echter maakt. Het zijn immers de crisisjaren, en men heeft geen geld gehad om het gebouw wat bij te pleisteren...


De bovenbouw was wat meer werk. Hier heb ik eerst de tekening gemaakt waar het vakwerk komt. Ook de openingen van de ramen weer uitgesneden. Toen lucifers geplakt op de plaats waar het vakwerk komt. Tussen het vakwerk is het opgevuld met zelfdrogende klei.





Daarna alles een kleurtje gegeven.
De stal is een ander verhaal. De basis is wel van karton, maar dit is in zijn geheel bekleed met kleine strookjes fineer (welke mij heel vriendelijk geschonken is door een bevriende interieurbouwer in Oosterhout nb. Binnen het kartonnen gedeelt met lucifers diverse A frames gebouwd. Deze constructie is voor schuren op het britse platteland heel gebruikelijk. De historie hiervan voert terug tot voor de middeleeuwen, en werd gebruikelijk van Green Oak (groene, natte eiken balken) gemaakt.



Het geheel wordt van binnen verlicht door ledstrips. In de stal zijn voldoende details te zien. Op de hooizolder staat een knecht die het hooi verder naar achteren werkt, hooi dat door de boer van de wagen geladen wordt.


Aan de andere zijde zijn ook leuke details te zien, maar die moeten maar door jullie zelf ontdekt worden in Valkenburg...

Dan moet het hele gebouw onder dak komen. Hiervoor heb ik stroken papier voorzien van een kleur, en ingesneden met een scalpel. Deze strook over strook, van de onderkant van het dak naar boven geplakt.



Uiteindelijk komt het er dan ongeveer zo uit te zien. Natuurlijk afgewerkt met de bekende Guinness posters uit de jaren dertig. Verder naast de deur de schilden van mijn favoriete cider, Cashells.



Zo. Nu een late night cidertje, mijn knutselzooi opruimen en naar bed. Want morgen gaat het werk aan het diorama gewoon door. Het huis bouwen is een karwei van ongeveer anderhalve maand geweest. Vooral in het dak is veel werk gaan zitten, maar het resultaat mag er wezen!





« Laatste verandering: 27 Augustus 2019, 22:48:00 door Evert N spoor » Gelogd
Robbert
Newbie

Offline Offline

Berichten: 20


« Antwoord #5 Gepost op: 6 September 2019, 23:17:11 »

Word nog een mooi a4tje, kan de Guinness al proeven Duim omhoog
Gelogd
Evert N spoor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 30


« Antwoord #6 Gepost op: 26 September 2019, 21:44:29 »

Inmiddels is het diorama klaar. Lezers van dit forum krijgen van mij de primeur.... Ik presenteer jullie The Navvies Pride!








Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #7 Gepost op: 26 September 2019, 21:49:58 »

Remarkably English, excellent job sir!  Smiley
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2019Topic: The Navvies Pride.
« vorige volgende »
Ga naar: