Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Three Bridges, London  (gelezen 47533 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Gepost op: 7 November 2022, 13:49:49 »

Tijdens de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk op 14 en 15 januari 2023 wordt er weer een A5 diorama wedstrijd georganiseerd en ik hoop dat er weer mooie diorama’s te bewonderen zijn.

Three Bridges, London
De titel van mijn A5 diorama verwijst naar een ‘drie-niveau’ overgang van bruggen in de buurt van Southall / Hanwell - West London.

Geschiedenis:
In 1856 werd door de Great Western & Brentford Railway maatschappij aan hun hoofdingenieur Isambard Kingdom Brunel de opdracht gegeven om de nieuw aan te leggen spoorlijn naar Brentford, ter hoogte van het nabijgelegen Osterleypark, verdiept aan te leggen zodat het uitzicht over het landschap niet zou worden geschonden.
Brunel koos voor een unieke constructie waarbij de spoorlijn op het zelfde punt zowel het Grand-Junction kanaal alsmede de daar bovengelegen weg (Windmill Lane) onderlangs kruist.

Er is 3 jaar gebouwd aan de brug. (1856 - 1859) Tijdens de bouw moest het kanaalverkeer zo veel mogelijk doorgang vinden. Werd het (tijdelijk) gestopt, dan kwam dat te staan op een boete van 10 pond per uur.
De spoorlijn bestond oorspronkelijk uit twee sporen, daarvan is er nu nog ėėn over. Dit spoor wordt alleen nog gebruikt voor goederen- en bulk transport.
De brug valt onder beschermd Brits Nationaal Erfgoed (Scheduled Monument)
Al doet de naam ‘Three Bridges’ anders vermoeden, feitelijk zijn er maar 2 bruggen.
De officiële naam van de brug is Windmill Bridge.

De Diorama:
De spoorlijn ligt 34ft onder weg niveau en het aquaduct is 8ft hoog. Verdere gegevens ontbreken dus dat wordt ‘googelen’ naar foto’s en tekst.
Hieronder een collage van enkele foto’s en studies. We zien een bovenaanzicht van de ‘kruizing’ en een berekening van de afmetingen (Google Earth). Verder een doorkijk van de constructie en de eerste studie van de diorama ……. het moet wel op een A5 passen.

gr. Paul



Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8946


271*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 7 November 2022, 14:29:58 »

Prachtig onderwerp!!  Duim omhoog Kunnen alleen die Engelsen bedenken  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1700


HCC!m-IG


« Antwoord #2 Gepost op: 7 November 2022, 20:02:56 »

 Duim omhoog Dit gaan we volgen, in 1:1 is dit ook leuk om gezien te hebben
Gelogd

NI
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #3 Gepost op: 13 November 2022, 10:56:22 »

Alvorens met de A5 diorama te beginnen heb ik de bouwkundige details van de constructie bekeken. (voor zover ik daar kennis van heb)

De brug constructie
Tussen de beide sporen staat een stenen brugpijler die het gietijzeren aquaduct (140 ton) in het midden ondersteunt.
Op deze centrale brugpijler rusten ook de stalen balken die op hun beurt de rijweg weer opvangen.
Aan weerszijde van de twee sporen staan bakstenen keerwanden, gedeeltelijk voorzien van ‘blinden bogen’.
Deze wanden zijn door twee dubbele muren (met spoor doorgang) haaks aan elkaar gekoppeld.
Het aquaduct is aan één zijde voorzien van een looppad.

De diorama
Voor de A5 diorama zal vanwege de beperkte ruimte wat aanpassingen aan de constructie layout gemaakt moeten worden.
Zo zullen de dubbele muren, die haaks over het spoor staan, meer naar het aquaduct opgeschoven worden en zal de hoek, waaronder het kanaal de spoorlijn kruist, iets vergroot worden ivm de zichtlijnen in de diorama.

Hieronder zien we enkele constructie details alsmede het portret van Ingenieur Brunel.




gr. Paul
Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #4 Gepost op: 18 November 2022, 10:26:18 »

Nu de constructie in kaart gebracht is, kunnen we met de bouw beginnen.
Op onderstaande foto zien we enkele onderdelen die gemaakt zijn van papier, karton en styreen.
Ook zijn er gedeelte van papiermodellen gebruikt, bv de zijkanten van het aquaduct, de bovenliggende brug/weg en de muren welke over de beide sporen staan.
Na veel passen en meten kunnen we de constructie vastlijmen.
De A5 diorama begint vorm te krijgen.




gr.Paul
Gelogd
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #5 Gepost op: 19 November 2022, 16:08:03 »

Hey Paul

Ziet er goed uit,
Wel een uitdaging 3 niveaus op A5.

Gr. Dick
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #6 Gepost op: 24 November 2022, 11:05:47 »

Het blijft inderdaad ‘schipperen’ met de beschikbare ruimte maar toch ook opmerkelijk om te zien wat er nog mogelijk is op een A5 formaat.

De beide sporen zijn voorzien van ballast materiaal, het aquaduct rust op z’n pijler en de bovenliggende brug wordt nu ondersteund door de stalen balken.
Het kanaal is verder ‘uitgegraven’ en vol gelopen met water.
Vervolgens verdere scenery aangebracht, zo is het eerste gras gezaaid, hekjes geplaatst etc…
We kunnen ons nu ook richten op de 3 vervoersmiddelen, want daar is dit project uiteindelijk voor bedoeld.



gr.Paul
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8946


271*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 24 November 2022, 11:21:13 »

Fantastisch!!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #8 Gepost op: 4 December 2022, 15:00:26 »

Gezeten op een bankje zie ik een onder stoom aangedreven narrowboat voorbij varen.
Boven de aquaduct rijdt een stoomvrachtwagen, gevolgd door een paard en wagen.
Beneden het kanaal zien we de rook van de stoomlocomotief die de producten vervoerd van de (voormalige) Lyons tea fabrieken (1921) in het nabijgelegen Greenford.

De bouw van de diorama is voltooid en we kunnen ons opmaken voor de A5 diorama presentatie in Rijswijk.

gr.Paul

Gelogd
MiHe
Newbie

Offline Offline

Berichten: 26


« Antwoord #9 Gepost op: 4 December 2022, 17:36:54 »

Weer een meesterwerk Paul  Duim omhoog

Groet, Michel
Gelogd
4Uonly
Newbie

Offline Offline

Berichten: 48


« Antwoord #10 Gepost op: 20 Januari 2023, 11:59:42 »

Dacht ik alles goed uitgezocht te hebben, blijkt de trein rechts in plaats van links te rijden. Shocked We zitten wel in Engeland.....oops, foutje.
Toch maar even gecorrigeerd (revisie 1), met dank aan de oplettende kijker.

Het waren weer prachtige diorama's in Rijswijk en mooi gepresenteerd.
We kijken uit naar de volgende editie.

Gelogd
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1700


HCC!m-IG


« Antwoord #11 Gepost op: 20 Januari 2023, 16:06:06 »

Helaas Rijswijk gemist door omstandigheden. Is jouw diorama nog op een ander beurs (Ontraxs?) te bewonderen?
Gelogd

NI
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A5 Diorama wedstrijd2022-2023Topic: Three Bridges, London
« vorige volgende »
Ga naar: