Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Hoe stel je het 'faden' van frontseinen in bij DCC?
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hoe stel je het 'faden' van frontseinen in bij DCC?  (gelezen 45838 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 18 Januari 2015, 22:05:38 »

Eén van mijn Deense locs is door de leverancier van het geluid (een kleine Deense firma) voorzien van een ESU-decoder die niet alleen op fraaie wijze het dieselgeluid van de loc, maar ook de rij-geluiden (kedeng kedeng) weergeeft. Maar dat is nog niet alles: standaard is de decoder zo ingesteld dat als je van rijrichting wissels de witte lampen langzaam doven en de rode juist langzaam gaan branden. Of andersom natuurlijk.
Dit faden ziet er zeer realistisch uit. En ik zou het dan ook graag op meer locs willen zien.

Weet een van de digitaal-experts alhier wellicht of dit eenvoudig is in te stellen?
Zo ja, hoe gaat dit?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #1 Gepost op: 18 Januari 2015, 22:36:26 »

Klinkt als:
Dimmbares Licht “Auf/Abblenden”: Hier wird der Ausgang langsam eingeschaltet und ahmt das langsame Aufglühen von Öllampen oder sehr alter Glühlampen nach. Ist die Dimmfunktion aktiv, wird die Helligkeit auf 50% reduziert.

Pagina 62 van de Loksound Anleitung: http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/

Nou heb ik verder 0.1% verstand van de ESU decoders (welgeteld 1 stuks LokPilot 4 Micro in een trammetje) maar kennelijk zijn er Mode Select CVs die je kunt instellen voor verschillende effecten. Zie pagina 63 en 64 van de handleiding. 6 CVs per uitgang voor alle parameters (leuke uitdaging).

Waarschijnlijk zijn er veel knappere koppen hier die dit beter kunnen uitleggen Grin

m.vr.gr.
Daan
Gelogd

NI
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 18 Januari 2015, 22:40:30 »

Dank voor je reactie. Ik vermoed dat het deze functie wel is.
Beetje vreemd dat ESU het over olielampen en zeer oude gloeilampen heeft, want niet eens zo heel erg oude gloeilampen in de frontseinen van locomotieven deden dit toch ook?

Ik zal eens kijken of ik wijs word uit die handleiding.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 18 Januari 2015, 22:54:55 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 18 Januari 2015, 23:07:02 »

Mmm, dat is nog niet direct appeltje-eitje...
Morgenavond maar eens wat proberen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #4 Gepost op: 18 Januari 2015, 23:33:08 »

Misschien kun je de instellingen uitlezen van de andere decoder en er zo wijs uit worden?
Klinkt als een actie voor een ESU LokProgrammer; nog niet mee gewerkt, maar men zegt dat 't makkelijk gaat.... Cool

Succes!
Gelogd

NI
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 18 Januari 2015, 23:54:55 »

Ik ga er vanuit dat het ook met de Ecos-centrale moet kunnen.
Snap nog niet helemaal hoe men aan bepaalde waardes komt, maar ik ga jouw suggestie volgen: afkijken hoe het bij een andere decoder is ingesteld.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Dirk J
Newbie

Offline Offline

Berichten: 43


« Antwoord #6 Gepost op: 19 Januari 2015, 10:27:59 »

Het wel of niet aanwezig zijn van deze functie, en indien aanwezig de waarden die nodig zijn om het gewenste effect te bereiken, is afhankelijk van het model decoder. Niet elke decoder kan dit. En als de decoder het wel kan, moet je voor dat type nazoeken welke CV's welke waarden moeten krijgen voor de juiste werking.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 19 Januari 2015, 10:32:08 »

Het gaat om een Loksound v4.0.
Volgens mij moet die het wel kunnen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 19 Januari 2015, 22:20:48 »

Nou, het een en ander vergeleken, maar ik kom er helaas nog niet uit.
Het gekke is dat de CV's al hetzelfde zijn ingesteld. Toch heeft de ene loc een prachtig fade-effect en de andere niet.
Dan zou het dus in een CV moeten zitten die ik nog niet heb bekeken. Maar ja, welke?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #9 Gepost op: 19 Januari 2015, 22:57:31 »

Er zit toch niet stiekem wat elektronica bij de lampjes/LEDs die het dimmen veroorzaken?
Gelogd

NI
Dirk J
Newbie

Offline Offline

Berichten: 43


« Antwoord #10 Gepost op: 19 Januari 2015, 22:58:21 »

Heeft die andere lok helemaal geen fade effect, of een minder goed effect dan je wilt?
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 20 Januari 2015, 00:35:25 »

Er zit toch niet stiekem wat elektronica bij de lampjes/LEDs die het dimmen veroorzaken?

Nee, het is echt met de decoder gedaan.

Inderdaad helemaal nog geen fade effect.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 20 Januari 2015, 10:31:15 »

Op een ander forum vind ik dit:
Citaat
Lokpilot V4.0 (bij mij: versie 255 in CV 7)
Controleer of de juiste uitgangen naar het voor- en sluitlicht zijn ingeschakeld: CV 32 moet 2 bevatten! Daarna in CV 330 een 1 zetten: Lv en in CV 346 een 2 zetten: La (of andersom).

Daarna in CV 32 een 0 (nul) zetten! In CV 259 komt 2 te staan tbv aangloeien/doven van Lv; In CV 267 idem La. In CV 262 resp. CV 270 komt de helderheid te staan: 0..31. In CV 263 resp. CV 271 komt (eventueel) het dimlicht te staan: 16. Als er een LED als verlichting in de loc gebruikt is dan moet daar nog 128 bij opgeteld worden: 144.

en voor een NL beschrijving van de LokPilot 4.0 klik hier. Ik ga er tenminste van uit dat het rij- en verlichtingsgedeelte hetzelfde is als bij een Sound-versie.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #13 Gepost op: 20 Januari 2015, 11:29:03 »

Thanks. Ik ga vanavond weer eens puzzelen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 21 Januari 2015, 22:18:55 »

Nou, ik ben weer bezig geweest, maar het enige effect is dat ik de seinverlichting op hol breng.
Zonder geluid functioneert het nog gewoon (maar zonder fade-effect), maar zodra ik het geluid inschakel gaan ineens front- en sluitseinen aan beide kanten allemaal tegelijk branden.
Tja...

Ik las ergens dat dergelijke zaken met een Programmer stukken eenvoudiger zijn te regelen.
Iemand daar ervaring mee?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Hoe stel je het 'faden' van frontseinen in bij DCC?
« vorige volgende »
Ga naar: