Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Railware Seminar bij de MSG
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Railware Seminar bij de MSG  (gelezen 6880 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Gepost op: 6 November 2011, 23:55:39 »

Vorig weekend heb ik deelgenomen aan een Seminar over het modelbaan besturingsprogramma Railware.

Dit seminar werd georganiseerd door de één van de bouwgroepen van de MSG in Den Bosch, deze groep gebruikt Railware.

Een aantal van de lezers zullen zich afvragen wat ik, als Raptor gebruiker, op dit seminar te zoeken had, de redenen zijn simpel: ik ben lid van de MSG, daar verbonden aan de Silberberg Strecke die met Raptor bestuurd wordt en ik leer graag van wat er bij anderen, binnen en buiten de MSG gebeurt.

Railware is een computerprogramma, waarbij het baanplan op het scherm opgebouwd wordt, waarna alle benodigde data in submenu’s verder ingevuld moeten worden, bijzonderheid is dat Railware werkt met één melder per blok.

Voor dit één melder principe betekent dat dat de lengte van het blok en de lengte van de trein ingevuld moeten worden, de lok geijkt en dat het programma dan continu uitrekent, hoe snel een trein moet remmen als het sein op rood staat en wanneer de trein in zijn geheel in het blok aangekomen is, de Duitsers noemen de computer niet voor niets een “Rechner”…..

Natuurlijk was het voor mij leuk om de resultaten die te zien zijn op de baan te vergelijken met de resultaten die Raptor mij laat zien, mijn conclusie (na 2 daagjes) is dat er in de uitwerking op de baan niet echt verschillen te vinden zijn, uiteindelijk werd het 1-1, één ding kon Raptor niet en één ding Railware niet.

Natuurlijk zijn er grote verschillen hoe de beide programma’s tot de instructies voor de centrale komen (bij Raptor is dat één apparaat), voor een deel is dat belangwekkend, altijd is dat natuurlijk de invoer, soms is de interne procedure ook van belang voor de hoeveelheid invoer, bijvoorbeeld, om te vermijden dat op een enkelsporig traject twee treinen tegenover elkaar komen te staan moet je bij Railware bij elke trein, die op dat traject mag rijden, wat invullen en bij Raptor alleen wat in de desbetreffende rijwegen en dan geldt het voor alle treinen.

Mijn conclusie is dat ik Railware zo op het eerste gezicht een leuk programma vind waar ik wel mee zou kunnen werken, maar ik ben erg tevreden over wat ik heb, natuurlijk is de invoer bij Raptor puur typewerk, maar daar staat tegenover dat ik me niet hoef druk te maken over de kwaliteit/leeftijd van pc/programma, ip adressen, kabels, serieel-usb, interfaces, baudrates enz.

Overigens heeft Railware twee hele goede referenties, er zijn er meer maar ik ken die banen niet: WiMuLa in Hamburg en de Schwarzwald Modelbahn in Hausach.

Als je meer wil lezen over Railware, ga dan naar www.railware.de , het is in het Duits…

Het seminar werd geleid door een andere Duitse firma met de naam Lokstore Digital,ze zijn de buitendienst partner van Railware, deze firma doet naast praktische ondersteuning van Railware gebruikers ook aan banenbouw (is een markt voor in Duitsland) en ze ontwikkelen digitale apparatuur die speciaal afgestemd is op het digitale door een computer bestuurde bedrijf.

De motivatie hiervoor is de volgende waarheid: als er iets fout gaat op de baan krijgt de computer altijd de schuld, maar dat is nagenoeg nooit waar, weet ik uit eigen ervaring, naast het bekende “lok heeft even geen stroom”), ligt het bijna altijd aan de digitale apparatuur.

Wil je meer over lezen over deze firma, ga dan naar www.lokstoredigital.de , onder service/downloads vind je ook een Railware demoversie.

Wat mij het meeste opviel tijdens het seminar, is dat Railware publiceert welke centrales het meest geschikt zijn voor Railware (en een beetje logisch nadenkend: voor alle programma’s), het gaat dan niet om de kwaliteit van de centrales maar de mate waarin communicatie met een pc wordt toegestaan als gevolg van de prioriteiten lijst in de centrale.

Natuurlijk doet de kwaliteit, of liever gezegd de leeftijd van het interne ontwerp, er wel toe, maar dat begint pas te spelen als er meerdere treinen constant aan het rijden, of beter gezegd, hun snelheid aan het veranderen zijn.

Deze lijst is wat moeilijk te vinden, het probleem van websites met veel info, hier is de link: http://www.railware.de/doku/tiki-index.php?page=Treiberpflege+f%C3%BCr+Digitalzentralen

Groet, Anne W
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Railware Seminar bij de MSG
« vorige volgende »
Ga naar: