Ach ja ik ben begonnen met de Marklin centrale 6020 met bij behoren de componenten. Toen was er nog niet anders.
Elektuur kwam met Edits en dat is op Motorola gebaseerd. Daar was Marklin niet blij mee. Enkele componenten van Edits was combineerbaar met Marklin digitaal maar velen ook niet.
Ik had een S88 van Marklin en de Edits terugmelder was niet compatible (denken ze)
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb beide schema's nauwkeurig na gelopen en uitgeplozen en vergeleken.
De basis is het zelfde. Marklin S88 heeft 16 poorten en Edits 8
8 + 8 = .......... 16
Marklin S88 bus is 6 aderig.
Edits terugmelder bus is 5 aderig.
Verschil zit hem in de reset van de modules. Marklin schakelt die via de zesde lijn.
Twee edits printen met toevoeging van een Transitor en een weerstand krijg je 100% een Marklin S88 terugmelder.
Twee Edits printen samengevoegd met in de midden een tor en weerstand resulteert in een Marklin S88
De rode draad is de bijgekomen zesde draad volgens de Marklin S88 bus. Die schakelt de basis van de tor.
Deze printen heb ik 15 jaar geleden gebouwd en 10 stuks werken nog steeds probleemloos onder mijn modelbaan.
Voor de bus gebruik in oude afgeschermde computer kabel. Lengte van meerdere meters is geen probleem.
Wat dus later gelanceerd werd als S88N met patch kabel welke ongevoelig is voor storing had ik destijds al opgelost met door met afgeschermde kabel te werken.
Kan je verzekeren dan naast de lol van zelfbouw het ook lonend was om dit te maken. Losse componenten bij de elektronica winkel koste toen ook al een fractie van de prijs Marklin S88
Onder de huidige modelbaan zitten naast de 10 Edits modules nog enkele originele S88 en werken via een HSI88 met Koploper.
Ik heb inmiddels een ECoS-I met Loconet adapter.
Bij verdere uitbreiding wordt nu gebruik gemaakt van Loconet terugmelding units.
HSI88 met de terugmeldingen wordt niet vervangen maar blijft gewoon zitten en werken.
Links nog een originele Marklin S88 (gekocht rond 1990?) met de afgeschermde computerkabel. Je ziet dat daar meter gemaakt wordt
Rechts twee Loconet terugmeld units met Loconet bus
Nog een oudere foto met EDits terugmelder en rechts een Edits wisseldecoder. Thans werken alle wissels met servo's
Mvg, Johan