Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Amsterdam - Berlijn sneller via Arnhem?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Amsterdam - Berlijn sneller via Arnhem?  (gelezen 2215 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11831


225*


« Gepost op: 9 Juni 2020, 12:31:11 »

https://nos.nl/artikel/2336683-provincies-eisen-meer-en-snellere-treinen-naar-duitsland.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6258


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 9 Juni 2020, 13:26:32 »

Het is een al wat langer rondzingend verhaal, dat helaas vrij ver van de realiteit staat.
Op basis van de huidige dienstregeling (die wellicht iets langere reistijden oplevert dan normaal), is de snelst verbinding via Osnabrück zo'n 6:20 uur. Van Amsterdam naar Duisburg is iets minder dan 2 uur en Duisburg-Berlijn zo'n 4 uur. Bij een snelle overstap zou je dus op zo'n 6 uur komen. met een upgrade van Amsterdam - Duisburg kan er misschien nog een half uurtje vanaf. Dus hoe Floor aan die "uren winnen" komt?
Er is ook een piepklein probleempje. Voor een snelle overstap is een cross-platform overstap een must en van een noord-zuid-verbinding op een zuid-oost-verbinding v.v. is dat in Duisburg alleen mogelijk na een forse verbouwing van het station, waarbij een flink deel van de binnenlandse overstappen zal verslechteren. Hoe waarschijnlijk is het dat Duitsland daaraan zal meewerken...?

Rechtstreeks dan maar? Dan krijg je een trein die buiten alle patroontijden ligt, lijkt me voor die Duitsers ook niet echt interessant.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11831


225*


« Antwoord #2 Gepost op: 9 Juni 2020, 14:28:10 »

Ja, dat vermoeden had ik al. Ik snap dat men graag een snellere verbinding per trein naar Berlijn wil. Zeker nu de wereld veranderd is en vliegen over korte afstanden veel minder vanzelfsprekend wordt, moet er gekeken worden naar goede spoorverbindingen. Jammer dat het met de magneetzweeftreinen in Europa tot nu toe - ondanks alle technische know how in Duitsland - niets is geworden. Maar wie weet, in de toekomst?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 5763


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 9 Juni 2020, 14:38:02 »

Met magneetzweeftreinen wordt het wel nog decennia lang niks... want die kunnen niet op bestaande lijnen verder rijden aan het einde van de nieuwe infrastructuur, en dus moet die nieuwe infrastructuur helemaal tot midden in het centrum van grote steden gebouwd worden als je reizigers geen twee keer overstappen in de pampa wilt aandoen. En nieuwe infra bouwen in het hart van grote steden - dat kost nu eenmaal heel veel geld, als er al plaats is.
Gelogd

Ik zie sterren!
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 577


« Antwoord #4 Gepost op: 9 Juni 2020, 14:52:49 »

Op lange termijn zit er wel iets in, omdat er in Duitsland langzaam maar zeker wordt toegewerkt naar een NBS/ABS tussen Hannover en Dortmund. Dan kan die reistijd tussen Duisburg en Berlijn een stuk naar beneden. Nu gaan infra-verbeteringen (en vooral besluitvorming hierover) in Duitsland zo mogelijk nog langzamer dan in Nederland, dus wanneer ze dat eindelijk gerealiseerd hebben, zullen we moeten afwachten.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6258


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 9 Juni 2020, 14:56:27 »

Misschien dat ik er wat te simpel tegenaan kijk, maar als je in iets meer dan 6 uur van Amsterdam naar Berlijn kunt, dan is dat toch al een goede verbinding? Met de auto haal je dat niet, als je tenminste de rusttijden een beetje in acht neemt en je aan de (advies)snelheid houdt.
Sprokkel gewoon in Nederland en Duitsland wat minuten bij elkaar, zover dat tenminste zinvol is, en je zit onder de 6 uur. Waarom zou je voor zo'n verbinding miljoenen uitgeven om het pakweg nog een uur te versnellen? Om de toeristen twee uur extra in Berlijn of Amsterdam te geven?
Gelogd
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 5763


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 9 Juni 2020, 16:50:20 »

Nee, omdat mensen niet doorhebben dat ze met het vliegtuig óók zes uur onderweg zijn...
Gelogd

Ik zie sterren!
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1625

Oude meuk in h0


« Antwoord #7 Gepost op: 9 Juni 2020, 23:17:01 »

Gelukkig ligt er al een deel van de nieuwe verbinding in mijn 'achtertuin'  Cheesy
https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/brandbrief-provincies-en-noordrijn-westfalen-betere-en-snellere-trein-tussen-arnhem-en-berlijn~addca873/
Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6258


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Augustus 2020, 09:59:51 »

https://nieuws.ns.nl/ns-in-2024-nieuwe-treinen-en-flink-sneller-naar-berlijn-en-brussel/

Wel kunstig staaltje window dressing trouwens.
Aan de versnelling naar Berlijn voegt NS helemaal niets toe, althans niks wat ze eerst zelf verslechterd hebben, en op de verbinding naar Brussel gaan we in Amsterdam ineens vanuit een ander station vertrekken: Amsterdam Zuid, zo'n station waar niemand wil zijn, behalve als je er vlakbij werkt.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11831


225*


« Antwoord #9 Gepost op: 27 Augustus 2020, 11:47:08 »

Nog even hier op terugkomen:

Met magneetzweeftreinen wordt het wel nog decennia lang niks... want die kunnen niet op bestaande lijnen verder rijden aan het einde van de nieuwe infrastructuur, en dus moet die nieuwe infrastructuur helemaal tot midden in het centrum van grote steden gebouwd worden als je reizigers geen twee keer overstappen in de pampa wilt aandoen. En nieuwe infra bouwen in het hart van grote steden - dat kost nu eenmaal heel veel geld, als er al plaats is.


Dat is ondertussen niet helemaal meer waar. Er wordt aan een systeem gewerkt waarbij dat wel kan. Meer daar over in een komend najaar te verschijnen boek.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 5763


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Augustus 2020, 11:48:45 »

Eerst zien, dan geloven...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 11831


225*


« Antwoord #11 Gepost op: 27 Augustus 2020, 11:57:41 »

Boek is er voor het einde van het jaar, don't worry.  Cool

Boeiende materie trouwens. Ik ben ooit nog eens in Lathen wezen kijken. Een paar weken na mijn bezoek ging het daar op gruwelijke wijze mis.
Willen we écht snel naar Berlijn, dan lijkt het mij dat je niet om een speciale spoorlijn (HSL of magneetzweeftrein) heen kunt. Met de bestaande infrastructuur zie ik niet veel mogelijkheden meer tot verkorting van de reisduur. Zelfs al maken ze het traject Utrecht - Arnhem geheel viersporig.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 5763


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Augustus 2020, 12:04:31 »

Boek is er voor het einde van het jaar, don't worry.  Cool

Dàt geloof ik ook wel direct ja Cheesy.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6258


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 27 Augustus 2020, 18:07:18 »

Willen we écht snel naar Berlijn,

Als we die vraag nu eerst eens gaan beantwoorden. Willen we dat, waarom willen we dat en tegen welke prijs willen we dat?
Ik kan me bijvoorbeeld nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat het geld dat in de HSL is gestopt, heel wat meer nut had kunnen opleveren als het in andere OV-zaken was geïnvesteerd.
Maar ja, met gewoon goed OV scoor je niet als politicus...

groet, Huub
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Amsterdam - Berlijn sneller via Arnhem?
« vorige volgende »
Ga naar: