Afgelopen dagen was ik in het Lahndal, vlakbij het station van Nievern.
Zo op het oog geen heel bijzonder station. Strikt genomen een halte langs aan een dubbelsporige hoofdlijn.
DB Regio rijdt er met Talenten.
De machinist kijkt er nog uit het raam.
Ik vermoed dat daarbij ook in de spiegel wordt gekeken.
En er is een overpad met een kettinkje.
Toch is er wel iets bijzonders.
Niet dat er hier ook Linten rijden, zoals in de spiegel al te zien was. Wel dat er iemand is die dat kettinkje weer vastmaakt.
Zodat het tweede perron is afgesloten tot de komst van de volgende trein
Op deze lijn (Koblenz - Limburg) is vorig jaar de laatste mechanische beveiliging verdwenen en zijn de stations gemoderniseerd.
Daarbij is het personeel op bijna alle stations verdwenen. Her is toch op zijn minst opvallend dat dan uitgerekend op zo'n onbeduidend station als Nievern nog wel iemand rondloopt.
s' Avonds na terugkomst maar eens aan de dienstdoende medewerker gevraagd hoe dat zat.
Het blijkt dat het de DB (nog) niet is gelukt het station van Nievern op zo'n manier te moderniseren dat het overpad kon vervallen.
En het Eisenbahn Bundesamt (EBA, zeg maar de IVW van Duitsland) eist dat zo'n overpad op enige wijze wordt beveiligd.
In dit geval dus met een kettinkje. Maar als je zo'n kettinkje hebt, moet er ook personeel zijn, om dat los en vast te maken.
De bedachte oplossing is toch wel bijzonder. In plaats van de geplande concentratie van de bediening van de lijn door twee mensen in Diez, wordt nu een deel vanuit Diez bediend en het andere deel vanuit Nievern. Zodat de dienstdoende treindienstleider ook het kettinkje kan bedienen.
De man die ik sprak was er wel blij mee, want hij woonde vlakbij en spaarde daarmee een dagelijks ritje naar Diez uit. De DB is er minder blij mee. Hoelang deze situatie blijft bestaan, wist hij me niet te vertellen.
Groet, Huub