Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?  (gelezen 4505 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen_V
Full Member

Offline Offline

Berichten: 100


« Antwoord #15 Gepost op: 3 Mei 2017, 17:37:54 »

Je hebt altijd baas boven baas. Arjen V rijdt gewoon door de losinstallatie heen.  Grin
https://www.youtube.com/watch?v=UcWkeF-kGXg vanaf 47 minuten ongeveer
Mooie vondst! Dankjewel.   Duim omhoog

En als kers op de taart wat extra info.

De video die je ziet is slechts de aankomst van een kolentrein.
Na aankomst wordt de loc om de trein gereden.
Na het omrijden wordt de extra luchtleiding in de trein gevuld met 10 bar van het hoofdreservoir.
Als deze vol is wordt de trein langzaam vooruitgereden met een schokkende snelheid van 0,3km per uur.
Daarna worden handmatig de wagens 1 voor 1 gelost door de kleppen te openen met speciale knoppen welke zich in het midden van de wagens bevinden, hierdoor de de 2 of 4 kleppen tegelijkertijd geopend en stort de wagen legen in een ondergrondse bunker welke met een lopende band in verbinding staat met een grote opslag dichterbij de centrale.

Het lossen van een trein van 38 tot 44 wagens neemt zo'n 2 uur in beslag.

Mvg uw meester, Arjen V  Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5087


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 3 Mei 2017, 18:17:26 »

Ik hou van kersen.  Grin

Weet jij waar die muurtjes direkt na de losinstallatie voor dienen?
Op het eerste staat "Achtung Verbrennungsgefahr" dus ik zou gokken op verwarmingselementen om in de winter wat meer zekerheid te hebben dat de kolen ook daadwerkelijk gelost worden.

groet, Huub

Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5362


You might think that; I couldn't possibly comment.


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 3 Mei 2017, 19:34:33 »

Als deze vol is wordt de trein langzaam vooruitgereden met een schokkende snelheid van 0,3km per uur.

Ik wilde al zeggen dat het mij wel erg snel leek te gaan allemaal - maar dat klopt dus, omdat er op dat moment in de video nog niets gelost werd Smiley.
Gelogd

Ik zie sterren!
Arjen_V
Full Member

Offline Offline

Berichten: 100


« Antwoord #18 Gepost op: 3 Mei 2017, 19:41:42 »

Ik hou van kersen.  Grin

Weet jij waar die muurtjes direkt na de losinstallatie voor dienen?
Op het eerste staat "Achtung Verbrennungsgefahr" dus ik zou gokken op verwarmingselementen om in de winter wat meer zekerheid te hebben dat de kolen ook daadwerkelijk gelost worden.
Dat zijn inderdaad gasbranders die er voor zorgen dat de eventueel bevroren lading wordt ontdooid en gelost kan worden.
Tegenwoordig spuit men al bij het laden een laagje glycol over de kolen heen om te voorkomen dat de boel bevriest, maar dat kan je nooit helemaal 100% voorkomen.

Mvg Arjen
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1196


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 3 Mei 2017, 23:19:29 »

Zeg 'ns, Arjen, in welke volgorde los je nadat je achteraan hebt aangekoppeld? Ik bedoel, er zijn reeds 9 wagen door de losgang heengetrokken. Kan je wat meer vertellen?
Is het normaal dat de machinist van de linehaul de trein zelf lost?
Volgens mij kan je Maasvlakte - Oberhausen - Möllen en terug niet halen in één dienst, wel?
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 179* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Arjen_V
Full Member

Offline Offline

Berichten: 100


« Antwoord #20 Gepost op: 4 Mei 2017, 08:31:49 »

Zeg 'ns, Arjen, in welke volgorde los je nadat je achteraan hebt aangekoppeld? Ik bedoel, er zijn reeds 9 wagen door de losgang heengetrokken. Kan je wat meer vertellen?
Is het normaal dat de machinist van de linehaul de trein zelf lost?
Volgens mij kan je Maasvlakte - Oberhausen - Möllen en terug niet halen in één dienst, wel?

Zal vooraan beginnen:
het lossen was een aparte dienst. Beginnen in Oberhausen trein naar Möllen rijden, daar lossen en weer terug naar Oberhausen.
Nadat de loc is omgereden wordt de trein in zijn geheel naar achteren geduwd tot de eerste wagen boven de losbunker staat, wat niet in mijn video te zien is. daarna wordt er naar voren gereden en de wagens 1 voor 1 gelost.
Gelogd
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1196


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 4 Mei 2017, 09:35:17 »

Bedankt voor de toelichting.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 179* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Hoe worden kolentreinen bij een kolencentrale gelost?
« vorige volgende »
Ga naar: