Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: London Post Office Railway
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: London Post Office Railway  (gelezen 3543 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Gepost op: 24 September 2023, 11:13:28 »

Maar weinigen weten dat er naast de bekende London Underground nog een ondergrondse spoorlijn onder de stad ligt, specifiek voor het vervoer van post: de London Post Office Railway of kortweg Mail Rail.
De smalspoorlijn loopt van Paddington in het westen naar Whitechapel in het oosten en verbond een aantal postkantoren met elkaar.
Na 76 jaar gebruik werd de lijn in 2003 gesloten, maar is tot nu nu toe nog wel bewaard en volgens berichten nog altijd in goede conditie.

De treinen reden onbemand en werden van stroom voorzien via een derde rail.
Ongeveer halverwege bevindt zich het grootste station, Mount Pleasant, en daar was ook het depot.
Sinds 2017 maakt dat depot deel uit van het Postal Museum en vertrekken er treintjes voor een rit over een klein deel van de lijn.
Er bestaan echter ook "tunnel walks". Die gaan over hetzelfde deel van de lijn, maar het zelf moeten lopen, is een klein offer om alles veel beter te bekijken.

Het oude depot, nu uitgangspunt van de rondritten met de rode of groene trein.

20230919_SE_2973, London [UK] by hb foto, on Flickr


20230919_SE_2974, London [UK] by hb foto, on Flickr

Omdat een derde rail in een depot niet handig is, werden hier de treinen via een stekkerverbinding van stroom voorzien.
De toeristentreinen die nu gebruikt worden, zijn overigens accutreinen.

20230919_SE_3009, London [UK] by hb foto, on Flickr

De tunnel die het depot met het station van Mount Pleasant verbindt. Zo ruim als hier, is het niet overal. De verplichte helmen zijn bij de wandeling geen overbodige luxe.

20230919_SE_2975, London [UK] by hb foto, on Flickr

Helemaal links is nog net een stukje tunnel van de vorige foto te zien. In het midden de toegang tot de noordelijke keerlus en rechts de tunnel waar de treinen uit Whitechapel vandaan kwamen.

20230919_SE_2979, London [UK] by hb foto, on Flickr

Hetzelfde punt, maar dan de andere kant op, het oostelijke perron van station Mount Pleasant.

20230919_SE_2977, London [UK] by hb foto, on Flickr

Een overzicht van het deel dat nu nog voor toeristen in gebruik is. De vorige twee foto's zijn zo'n beetje bij de pijl gemaakt, de rode lus is de dubbelsporige tunnel van de 4e foto.

20230919_SE_2980, London [UK] by hb foto, on Flickr

Een van de treinen die voor het postvervoer werden gebruikt, 1980 stock.

20230919_SE_2981, London [UK] by hb foto, on Flickr

Niet helemaal duidelijk wat dit is, ik vermoed 1962 stock, maar ik laat me graag corrigeren.

20230919_SE_2986, London [UK] by hb foto, on Flickr

Het oostelijk perron van station Mount Pleasant. Hier werd vroeger 22 uur per dag post gelost en geladen.

20230919_SE_2983, London [UK] by hb foto, on Flickr


20230919_SE_2987, London [UK] by hb foto, on Flickr


20230919_SE_2988, London [UK] by hb foto, on Flickr

The "graveyard', vermoedelijk staat het hier voor de eeuwigheid c.q. tot het is weggeroest. Maar wie weet wat de toekomst brengt.

20230919_SE_2989, London [UK] by hb foto, on Flickr


20230919_SE_2990, London [UK] by hb foto, on Flickr

Zoals in veel tunnels is ook hier een vloeddeur aanwezig (waar het cijfer 4 op staat). Met een hendel kon die theoretisch gezien op afstand ontgrendeld worden en viel dan uit zichzelf dicht. Of het in de praktijk ook zo werkte, is onbekend. Het schijnt zelfs nooit getest te zijn.

20230919_SE_2992, London [UK] by hb foto, on Flickr


20230919_SE_2993, London [UK] by hb foto, on Flickr

Het westelijk perron van station Mount Pleasant.

20230919_SE_2994, London [UK] by hb foto, on Flickr


20230919_SE_2996, London [UK] by hb foto, on Flickr

Een van de drie rangeer/werklocomotieven. Ze bestaan alle drie nog.

20230919_SE_2999, London [UK] by hb foto, on Flickr

Links de tunnel naar Paddington, rechts de noordelijke keerlus waar een paar plaatjes terug de andere ingang van te zien was.

20230919_SE_3005, London [UK] by hb foto, on Flickr

In een van de tunnels is een klein depot aangelegd voor het onderhoud van de accutreinen.

20230919_SE_3007, London [UK] by hb foto, on Flickr


20230919_SE_3008, London [UK] by hb foto, on Flickr

Mail Rail komt in een film met Bruce Willis voor, Hudson Hawk.
Het schijnt een enorm slechte film te zijn, maar er is dus toch een goede reden om die film eens te bekijken.

Nog wat linkjes met wat meer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Post_Office_Railway
https://www.postalmuseum.org/blog/10-facts-mail-rail/
http://happysnapper.com/unseenlondon/mailrail.html
http://mailrail.co.uk/ (waar ook het sporenplan is te vinden: http://mailrail.co.uk/track_plan.html)

Als je een keer in Londen bent, een aanrader om dit te doen, ondanks de forse prijs.

groet, Huub
« Laatste verandering: 24 September 2023, 14:31:36 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2614

Oude meuk in h0


« Antwoord #1 Gepost op: 24 September 2023, 13:36:40 »

Mooi verslag Huub  Duim omhoog
Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8894


268*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 24 September 2023, 14:03:58 »

Interessant verhaal  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17384


315*


« Antwoord #3 Gepost op: 24 September 2023, 14:37:53 »

Waarom werd het buiten gebruik gesteld? Juist in een stad als London zit je toch niet te wachten op nog meer bestelbusje met postpakjes?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1690


HCC!m-IG


« Antwoord #4 Gepost op: 24 September 2023, 15:21:33 »

 Duim omhoog
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 24 September 2023, 15:25:44 »

Vanwege de kosten, in ieder geval officieel. Hoe die zijn berekend, is alleen bij insiders bekend, maar je kunt bij een kostenberekening altijd naar een gewenste uitkomst toerekenen.
En zelfs als dat niet (bewust) wordt gedaan, speelt nog een rol dat kosten en opbrengsten bij dit soort zaken niet altijd op dezelfde plek liggen.
Zo zullen de maatschappelijke kosten van extra verkeer op de weg om dit systeem te vervangen, vast niet zijn meegerekend.
Maar het kan ook zijn dat het gewoon echt te duur was geworden om dit overeind te houden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1767


Benoemd snoodaard


« Antwoord #6 Gepost op: 24 September 2023, 16:42:08 »

Dank voor de info. Super interessant! Hoewel ik vaker in Londen geweest ben had ik hier nog nooit van gehoord.
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 25 September 2023, 03:19:55 »

Videootje: https://www.youtube.com/watch?v=j3wnbqghcCA
Gelogd

Ik zie sterren!
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1813


Enge buur bij de buren


« Antwoord #8 Gepost op: 25 September 2023, 10:15:44 »

Bedankt voor het verslag.
Meermaals over gehoord, ooit een plaatje van gezien en nu een uitgebreide verslag van je bezoek. Duim omhoog
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8737


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 30 September 2023, 19:52:19 »

Mijn expeditiegenoot naar de onderwereld van London kreeg nog drie films voorgeschoteld toen het geheel nog in gebruik was:

1979
1993
1996

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: London Post Office Railway
« vorige volgende »
Ga naar: