Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Nederlandse foto's uit de oude doos
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 34   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nederlandse foto's uit de oude doos  (gelezen 333454 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
joahn93
Newbie

Offline Offline

Berichten: 23


« Antwoord #45 Gepost op: 22 November 2015, 14:44:45 »

.....

Buurlandtrein tussen Apeldoorn en Assel opweg naar Amsterdam. Ik weet niet of deze al van Berlijn kwam.
.....

.....

Of de loc nog rondrijdt, durf ik niet te zeggen, maar de rijtuigen komen in deze kleurstelling niet meer naar Nederland (zover ze überhaupt nog bestaan).
.....

Weet iemand wel typen rijtuigen er op beide foto's staan, en of er ergens samenstellingen te vinden zijn op het wereld wijde web?

Alvast bedankt,
Johan
« Laatste verandering: 19 April 2020, 15:55:14 door Blausee-Mitholz » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #46 Gepost op: 22 November 2015, 16:02:35 »

Op de eerste foto is het eerste rijtuig een Am203, het tweede waarschijnlijk een Bm234 en de rest van de trein zal ook wel zoiets zijn. Rijtuigen bestaan op de juiste lengte van Roco (recent weer aangekondigd). LSM heeft ze ook gehad, maar die behoren naar mijn mening niet tot de best geslaagde modellen van dat merk.

Op de tweede foto zie je rijtuigen Bimz264, achteraan hingen nog een ARkimbz262 en een Aimz261. Ook deze zijn ooit door Roco geleverd. Geen idee of die nog een beetje verkrijgbaar zijn.

Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #47 Gepost op: 22 November 2015, 16:20:34 »

Hallo Johan.

Rijtuig typen ben ik niet zo goed in maar Huub is daar een kei in  Cool

Ik heb nog wel enkele varianten voor jou in petto  Wink









Allen buurtland trein en allen gemaakt te Assel
Bij de laatste foto is de Plan-E een restauratie rijtuig.

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 19 April 2020, 15:59:40 door Blausee-Mitholz » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 22 November 2015, 16:57:01 »

Eerst maar een fout erkennen. In de jaren 90 ben ik bij het fotograferen overgegaan van postieve films (dia's dus) naar (voornamelijk) negatieve films. En hoe overdacht die keuze destijds ook was, vooral dat je foto's makkelijker bekeek dan dia's, is dat achteraf een fout gebleken. Wat een crime is het om scans van negatieven te bewerken. Ieder stofje zie je als een opvallende witte vlek terug, waar dat bij dia's vaak nauwelijks opvalt. En na alle moeite blijft het resultaat vooral qua scherpte toch nog steeds achter bij de diascans, ondanks dat ze inmiddels uit dezelfde scanner komen.

Maar goed, weer genoeg geklaagd, het volk wil tenslotte plaatjes zien.  Grin





De Interregio uit Berlijn 22 september 2000 op weg naar Amsterdam en/of Schiphol, hier kort voor Deventer.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #49 Gepost op: 22 November 2015, 20:22:24 »

het volk wil tenslotte plaatjes zien.  Grin
Aan die wens wil ik graag voldoen  Grin

Een foto die op zeker niet meer gemaakt kan worden is deze:

Al is het alleen maar vanwege het ijsje waarmee de meester zich verkoelt, dat ijsje is er niet meer Grin. Geeft wel de klimatologische omstandigheden aan van de cabine's van de blauwe Engelen..... Grin
DE 183 te Apeldoorn, augustus 1994

Deze kan ook niet meer gemaakt worden:

De DE-3 in het Spoorwegmuseum, voor de verbouwing tot het huidige, juli 1992

Evenals deze:

Treinstel 118 te Nieuweschans, inmiddels ligt er een extra spoor bij. 14 juni 1992
« Laatste verandering: 22 November 2015, 20:31:58 door Nederduitsemeester » Gelogd

Groeten, Erwin
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #50 Gepost op: 22 November 2015, 20:54:56 »


Marienberg


Was speciaal op DE-II jacht maar deze locatie is mijn ontschoten.
Wie het weet mag het zeggen  Wink


Overbrenging van een Dg naar de STAR met een DE-II
Berkum/Zwolle


DE-II wilde in de zomer nog wel eens uitvallen als gevolg van warmte.
Te Maastricht stond vaak een Plan-E met twee 2200 gereed op reserve om in uiterste nood bij te springen. Dit alles natuurlijk voor het miljoenenlijntje.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 19 April 2020, 16:04:37 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #51 Gepost op: 22 November 2015, 23:58:20 »


De Hoek van Holland Express doorkomst Assel


Er waren ook grappenmakers onder de mcn .... hier gooide de mcn de stra's plat toen hij mij zag .............


Zwolle spoor 2 s'nachts rond 01:00 uur. Goederentrein komt van Onnen af. Achterste deel werd gesplitst en ging richting Deventer.

Toen was NS nog echt NS en gebeurde dat gewoon  Cool


Mvg, Johan
« Laatste verandering: 19 April 2020, 16:08:18 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #52 Gepost op: 23 November 2015, 00:42:23 »

Nu we toch met goederen bezig zijn.......


Je had elke werkdag rond 18:00 uur de buurtgoederentrein Zwolle -> Amersfoort. (S'morgens rond 06:00 uur kwam de tegenslag terug in Zwolle).
Zwolle had de diesellijnwerkplaats en het grote deel van de diesellocomotieven kwamen voor ouderhoud naar Zwolle.
Als regel gingen dieselloks die gereed waren met de trein van zes uur zo noemden we dat naar Amersfoort en van daar gingen ze verder het land in. (S'morgens kwamen dieselloks voor onderhoud met de tegenslag mee naar Zwolle)
Hier in principe 1 diesel lok 6445 met 4 diesels in opzending met de trein van zes uur aan de kant in Nunspeet.


Lokken voor de trein van zes uur wordt samengesteld op het werkplaats terrein te Zwolle en gaan naar de tankplaat om te tanken.

Aan het aantal dieselloks in opzending zat natuurlijk een beperking aan. Ik weet niet meer precies hoeveel het dat zijn, kan 4 zijn.
Als er meer dieselloks gereed waren dan gingen die als Fac-lokkenslag een hals uur achter de trein van zes uur aan.

Ene keer reed het wel, andere keer dus niet.


Fac-lokkenslag op de oprit naar de IJsselbrug Zwolle.


Fac-lokkenslag doorkomst Klaterweg aan de Haere.
Ik had een goede vriend bij de werkplaats Zwolle en die moest deze lokkenslag samenstellen. Hij heeft met voorbedachte rade de 2275 voorop gezet met een g/gr 2200 er achter tot ergernis van de mcm Onder etenstijd kwam een telefoontje dat het gereed stond. Onder gemopper van mijn moeder moet je al weer weg, die r*ttreinen ook altijd ..... peerde ik hem weg met camera. Maar goed laten we er nu blij om zijn dat we de foto's uit die tijd nog hebben.

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 19 April 2020, 16:14:04 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #53 Gepost op: 23 November 2015, 15:39:49 »

Ah ja, de 2275. Een anekdote, die hier misschien  niet op zijn plaats is. Ik vertel hem toch.

Deze lok kwam ergens in de jaren 90 naar Assen, samen met de bovenleidingpoetswagen. Ik zag het op spoor 1 staan toen ik uit school kwam. Ik zat toen in Groningen op school. Ik had nog wat foto's op het rolletje staan, dus ik dacht:"Nou mooi, kan ik er mooi nog wat schieten." De teller stond 28 ofzo, en ik had er een rolletje van 36 inzitten. Dus naar weer terug het station gelopen (ze stonden er nog  Duim omhoog), en foto's maken. Na een tijdje foto's te hebben gemaakt, keek ik op de teller, stond deze alweer ruim over de 36 heen Shocked. Dat vond ik wel verdacht. Maar ik durfde niet het filmhuis ter plekke open te maken, om niet het risico te lopen dat de overige foto's hierdoor de mist in gingen. Dus naar huis (ik woonde op 10 minuten lopen), in het donker de camera open, bleek het rolletje losgeschoten te zijn. Ik had hem niet goed bevestigd met de vorige wisseling van het rolletje Embarrassed, (ik kon hem nog wel goed gebruiken gelukkig omdat het rolletje nog aan het begin stond, geluk bij een ongeluk, zal ik maar zeggen Grin). Dus het rolletje nu wel goed, en als een speer weer naar het station. Maar ja, de loc met wagen was inmiddels alweer gevlogen.... Undecided
En doordat het rolletje niet goed zat, waren de foto's die ik gemaakt had van het Mat'54-Bevrijdingsstel ook niet aanwezig, die kwam in dezelfde periode naar Assen.
Ik had hier goed de balen van, sindsdien controleerde ik wel of de rolletjes goed bevestigd waren.

Dat is mijn herinnering aan de 2275 dus... Tongue Grin
Gelogd

Groeten, Erwin
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #54 Gepost op: 23 November 2015, 15:55:25 »

Natuurlijk mogen die verhalen vertelt worden  Cool Duim omhoog

Zal maar niet vertellen dat ik ooit heb lopen fotograferen op Zwolle - Kampen en ik op een gegeven moment ook verdacht vond dat de teller over 36 heen ging .......... bleek er geen rolletje in te zitten  Shocked Shocked Shocked Ik had ook geen rolletje bij me, dan kun je wel door de grond gaan  Cry Cry Cry
Had laatst ook geen Cf-kaart in de cam zitten, kon dat met kunst en vlieg werk oplossen door met een ander apparaat te wisselen wat ik toevallig wel bij mij had ......

Over Zwolle gesproken:

]


NS 6404 met type beproeving te Zwolle. Hier had de 6404 nog geen spoilers op de hoeken van de lange neus.


Ik was apetrots dat de 6404 "Johan" werd genoemd  Cheesy Cheesy Cheesy
..... en ja ik ben altijd gek op draadjes geweest ......  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 19 April 2020, 16:17:33 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #55 Gepost op: 23 November 2015, 16:03:33 »


NS 6407 nog zonder spoilers op de hoeken van de lange neus te Zwolle.


Op de 6408 zag ik voor het eerst de spoilers verschijnen. Foto Mvv 't Harde
Is voor betere luchtstroom naar de roosters i.v.m. koeling problemen.

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 19 April 2020, 16:19:49 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #56 Gepost op: 23 November 2015, 16:27:44 »

Zal maar niet vertellen dat ik ooit heb lopen fotograferen op Zwolle - Kampen en ik op een gegeven moment ook verdacht vond dat de teller over 36 heen ging .......... bleek er geen rolletje in te zitten  Shocked Shocked Shocked Ik had ook geen rolletje bij me,
Dat doe je nu toch  Grin
Gelogd

Groeten, Erwin
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 23 November 2015, 18:53:54 »

Locomotieven achteraan een trein in opzending meesturen is ergens eind jaren 80, begin jaren 90 in Nederland in gebruik gekomen.
De ambtenarentrein van Den Haag naar Groningen nam toen al vanaf Den Haag de loc mee, die de trein vanaf Utrecht verder naar Groningen zou brengen.

Volgens mij voor het eerst in 2000 werd een trek/duwbedrijf geïntroduceerd waarbij zowel voor als achter een loc met de stroomafnemer tegen de draad stond. Of die loc ook tractie leverde of er een andere reden voor was weet ik niet, maar het was in ieder geval bijzonder genoeg om bij een spoors fotodagje mee te nemen in de planning.



Helaas is het locnummer nauwelijks leesbaar, maar het lijkt de 1711 te zijn die bij de Flierderweg in Eefde zo'n trein naar Deventer trekt.




Terwijl een zusje (1751?) dezelfde trein lijkt te duwen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #58 Gepost op: 23 November 2015, 20:29:03 »


..... en ja ik ben altijd gek op draadjes geweest ......  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

En ik ben dol op dit draadje. Ga zo door heren!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #59 Gepost op: 23 November 2015, 21:37:14 »

Annekdotes en foto's, prachtig!
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 34   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Nederlandse foto's uit de oude doos
« vorige volgende »
Ga naar: