De jongeren onder ons zullen zich vast wel eens afvragen waarom de machinistencabines bij de ICM-treinstellen op zo'n vreemde plek zitten.

Wel, heel vroeger dacht NS nog wel eens aan de reiziger. En voor die reiziger is het vooral bij intercity's die uit meerdere treinstellen bestaan wel prettig als er een mogelijkheid is om onderweg van het ene naar het andere treinstel te kunnen lopen.
Het treinstel waar geen conducteur instapt is dan geen eldorado voor zwartrijders.
Als je behoefte hebt aan een versnapering hoef je niet tot de conclusie te komen dat de railcatering wel op de trein zit, maar onbereikbaar is.
En als je bij treinen die combineren en splitsen halverwege de rit naar een ander treinstel moet, hoef je dat niet via het perron te doen (waarna de kans op een behoorlijke zitplaats vaak verkeken is), maar kun je gewoon rustig binnendoor lopen als de trein nog onderweg is.
Maar NS vond dat reizigersgemak niet opwegen tegen de onderhoudskosten, dus in eerste instantie zijn de overgangen niet meer gebruikt en later zelfs helemaal verwijderd. Je wilt als NS-manager tenslotte niet het risico lopen dat een van je opvolgers wel klantvriendelijk is en die dingen weer in gebruik laat stellen.

In 1986 waren de seriestellen net nieuw en de doorloopkoppen nog volop in gebruik en heb ik het koppelen eens op de dia vastgelegd.
Hier rijdt ICM 4001 uit Rotterdam of Den Haag Utrecht CS binnen. Aan het perron staat een ander treintel (uit Den Haag of Rotterdam dus

) al te wachten.
19861321, Utrecht [NL] by
hb foto, on Flickr
Eerst worden de treinen gekoppeld. Dat ging toen overigens nog wat anders dan nu. Toen reed het stel dat al aan het perron stond naar het laatst aangekomen stel, tegenwoordig rijdt meestal het laatst aangekomen stel tegen het stel dat al langs het perron staat. De huidige manier kost minder tijd, maar het risico op een minder zachte begroeting tussen de twee stellen lijkt me fors groter. Met de ervaringen in Andermatt in mijn achterhoofd waar de snelheid ook niet bijzonder hoog was, begrijp ik niet waarom NS (maar ook andere spoorwegmaatschappijen) doelbewust het grotere risico op gewonden neemt in de jacht op mooie punctualiteitscijfers.
19861322, Utrecht [NL] by
hb foto, on Flickr
Na het koppelen gaan de kopdeuren kruiselings open.
19861323, Utrecht [NL] by
hb foto, on Flickr
Daarna schuiven de overgangsbalgen uit.
19861324, Utrecht [NL] by
hb foto, on Flickr
Vervolgens rijden de treinen uit Den Haag en Rotterdam gezamenlijk verder naar Amersfoort.
19861328, Utrecht [NL] by
hb foto, on Flickr
groet, Huub