Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 74   Omlaag
Print
Auteur Topic: Onlangs gefotografeerd  (gelezen 424809 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1201


WWW
« Antwoord #525 Gepost op: 12 Oktober 2016, 23:36:43 »

Arbeidsvitaminen na de vakantiekiekjes, die niet inder gewaardeerd worden, trouwens. Wink


203 102, Botlek, 11-10-2016
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 179* - Deutsche Reichsbahn Ep II
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5141


WWW
« Antwoord #526 Gepost op: 13 Oktober 2016, 07:34:49 »

Nou, al die vakantiekiekjes was harte Arbeit hoor...  Grin
Maar deze arbeidsvitamine is ook niks mis mee. 
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5141


WWW
« Antwoord #527 Gepost op: 13 Oktober 2016, 20:39:57 »

Genoeg gewerkt vandaag, dus nog wat vakantiekiekjes.  Grin

Door wat veranderingen in het reisplan, moest ik van Airolo naar Bergün nog wat uurtjes vullen om niet veel te vroeg in het volgende hotel te zijn.
Omdat in Chur de trein naar Arosa nog klaar stond nadat ik mijn koffer in een bagagekluis had gedumpt, daar zonder al te hoge verwachtingen last minute ingestapt. Mijn verwachtingen hadden veel hoger mogen zijn, ik vind het een van de fraaiere spoorlijnen van Zwitserland. Wel rechts zitten, als je uit Chur vertrekt.
Over het ingezette materieel zit ik wel een beetje met een dilemma. Treinstellen zijn niet mijn favoriet, ik zie liever door een loc getrokken trein. Maar wat als die "loc" een treinstel is, die ook nog eens goederenwagens trekt?  Undecided
Want die goedenwagens worden op deze lijn meestal meegegeven met de reizigerstreinen, in dit geval twee zelflossers.

20160927_S6_130033, Litzirüti, [CH] by hb foto, on Flickr

En die "loc" is in dit geval een Allegra van de Rhätische Bahn.
Die heeft dan ook nog eens wat rangeerwerk te doen na aankomst in Arosa.
Eerst omlopen...

20160927_D7000_8164, Arosa [CH] by hb foto, on Flickr

... dan tijdelijk wegzetten van de rijtuigen ...

20160927_D7000_8165, Arosa [CH] by hb foto, on Flickr

... de goederenwagens worden naar een ander spoor gerangeerd ...

20160927_D7000_8169, Arosa [CH] by hb foto, on Flickr

... en daarna moeten de rijtuigen weer worden opgepikt en is de trein weer klaar om richting Chur te vertrekken.

Onderweg nog een tunneltje gehad waar de treinen een borstelbeurt krijgen.  Cheesy

20160927_D7000_8192, Castiel [CH] by hb foto, on Flickr

Voor de trein het eindpunt bij het station van Chur bereikt, wordt eerst nog de halte Chur Stadt aangedaan.
De trein rijdt hier op straatspoor en de halte is dan ook in alle opzichten vergelijkbaar met een tramhalte.

20160927_D7000_8201, Chur [CH] by hb foto, on Flickr

Dat vindt ik dan wel stoer van die Allegra's: net doen of je een tram bent, maar wel even een complete trein achter je aan slepen.

20160927_D7000_8205, Chur [CH] by hb foto, on Flickr

Huub
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5141


WWW
« Antwoord #528 Gepost op: 14 Oktober 2016, 09:37:13 »

Een bezoek aan de Rhätische Bahn is niet compleet zonder bezoek aan de Albulabahn en de Berninabahn.

Een van de bekendste bouwwerken is het Landwasserviaduct bij Filisur. Na het passeren van het viaduct, duikt de trein direkt een tunnel in.

20160927_D7000_8230, Filisur [CH] by hb foto, on Flickr

Ik heb ook een klein uitstapje naar Davos gemaakt. De plaats is niks, maar op de terugweg naar Filisur uitgestapt in Davos Monstein en dan via de mooie Zügenschlucht (het blijft on topic  Wink ) naar Wiesen gelopen.
Een aanrader, waarbij je onderweg nog een trein kunt fotograferen als die tussen twee tunnels even opduikt.
Bij Wiesen dan in elk geval nog een stukje doorlopen naar het Wiesener Viadukt.

Daar staat nog een oude Hippsche Wendescheibe, het voormalig inrijsein van Wiesen.

20160928_D7000_8389, Wiesen [CH] by hb foto, on Flickr

Een trein van Filisur naar Davos nadert het viaduct en passeert daarbij het huidige inrijsein van Wiesen.

20160928_D7000_8393, Wiesen [CH] by hb foto, on Flickr

Dezelfde trein op het viaduct.

20160928_D7000_8395, Wiesen [CH] by hb foto, on Flickr

Ik ben zelf vervolgens nog doorgelopen naar Filisur. Niet de meest spectaculaire wandeling, steil door bossen maar nauwelijks uitzichten, maar al vrij aan het begin wordt verwezen naar een fraai uitzichtpunt op het viaduct. Voor mij wat frustrerend dat ik dat pas ontdekte nadat de trein net voor bij was.

20160928_D7000_8399, Wiesen [CH] by hb foto, on Flickr

Terug naar de Albulabahn.
Uitgangspunt was voor mij Bergün, waar iedere dag rond kwart voor negen een goederentrein langskwam.

20160930_D7000_8600, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

Dit zijn trouwens locomotieven zoals ik ze het liefste zie. Gewoon in goede verhoudingen met weinig opsmuk.

20160929_D7000_8430, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

Op een van de dagen van Preda naar Bergün gewandeld. Een wat lastiger wandeling dan de BLS Südrampe, maar nog steeds wel goed te doen zonder extreem klauterwerk. In geografisch omgekeerde volgorde werden onderstaande foto's gemaakt.

20160928_D7000_8331, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr


20160928_D7000_8332, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr


20160928_D7000_8314, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr


20160928_D7000_8310, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr


20160928_D7000_8291, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr


20160928_D7000_8295, Bergün [CH] by hb foto, on Flickr

De laatste dag in Graubünden werd gebruikt voor een rit over de Berninabahn.
Ik heb de Bernina een paar jaar geleden met de auto gedaan en vond ik toen wat tegenvallen.
De trein neemt op een deel net een wat andere route die veel spectaculairder is.
Bij Bernina Langalb zie je echter vanuit auto en trein nog vrijwel hetzelfde, spoorlijn en weg liggen vlak bij elkaar.

20160929_D7000_8452, Bernina Lagalb [CH] by hb foto, on Flickr

Bij La Prese is dat nog extremer, daar liggen spoorlijn en weg op elkaar. De buschauffeur weet dat hij het zelfs van een smalspoortrein niet wint en wacht half op de stoep tot de trein voorbij is.

20160929_D7000_8531, La Prese [CH] by hb foto, on Flickr

Een van de leukste dingen onderweg is natuurlijk de openlucht spoorspiraal bij Brusio. Daarna kabbelt het lijntje door tot het Italiaanse Tirano.

20160929_D7000_8507, Brusio [CH] by hb foto, on Flickr


20160929_D7000_8511, Brusio [CH] by hb foto, on Flickr


Huub
« Laatste verandering: 14 Oktober 2016, 15:32:35 door hubertus » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5141


WWW
« Antwoord #529 Gepost op: 14 Oktober 2016, 14:13:06 »

Tenslotte nog wat plaatjes van alledaagse bijzonderheden.

Zwitserland is een land waar de dienstregeling normaal gesproken niet instort bij een halve millimeter sneeuw, Her en der zie je voorbereidingen voor als de wereld weer wit wordt, van bezems tot sneeuwruimers. Van dat laatste is hier een exemplaar van de Matterhorn-Gotthard-Bahn te zien.

20160924_D7000_7865, Hospental [CH] by hb foto, on Flickr

Ook de SBB is uiteraard voorbereid op de winter, hier in de vorm van de Beilhack Xrotm 96 sneeuwfrees.
Als werkend model trouwens uitgebracht door Roco.

20160926_D7000_8119, Erstfeld [CH] by hb foto, on Flickr

Met een flink vuurtje stoken, krijg je sneeuw ook wel weg. Mocht dat uit de hand lopen, beschikt de SBB over een aantal LRZ (Lösch- und Rettungszug = blus- en reddingstrein). In Brig stond het exemplaar van het nieuwe type dat Lausanne als thuisbasis heeft.

20160921_D7000_7270, Brig [CH] by hb foto, on Flickr

En hier het bewijs dat bagageruimtes in Zwitserse treinen nog worden gebruikt.

20160923_D7000_7685, Brig [CH] by hb foto, on Flickr

Vanuit Bergün terug naar Utrecht vond ik op een dag wat te veel van het goede, ook met het oog op eventuele vertragingen. Daarom nog een nacht in Basel een hotel gepakt en daarvoor nog een tussenstop gemaakt in Zürich.
Ik wilde in elk geval de Uetliberg bezoeken, deels vanwege het uitzicht over Zürich,

20160930_D7000_8675, Zürich Uetliberg [CH] by hb foto, on Flickr

maar vooral ook vanwege de spoorlijn daarnaartoe. Volgens mij al eens als raadplaat langsgekomen (de lijn, ik weet niet meer welk station) heeft deze lijn een bijzonderheid bij de bovenleiding. Die hangt ver buiten het midden van het spoor. Op die manier kon er op een gezamenlijk traject met de Sihltalbahn worden gereden ondanks het verschil in bevenleidingsspanning.
Inmiddels zijn beide maatschappijen al een tijdje samen onder de noemer SZU, maar het verschil in bovenleidingsspanning is gebleven.
Uiteraard moet de stroomafnemer dan ook uit het midden van de trein worden geplaatst. Bij de hier zichtbare SZU Be 510 is die stroomafnemer verschuifbaar. Het zijn ook tweespanningstreinen, zodat ze op beide lijnen kunnen worden ingezet.

20160930_D7000_8656, Zürich Uetliberg [CH] by hb foto, on Flickr


20160930_D7000_8664, Zürich Uetliberg by hb foto, on Flickr


Ik kan terugkijken op twee mooie weken in Zwitserland. De natuur zorgt daar natuurlijk voor, maar ook het onbezorgde reizen met diverse ov-bedrijven. Dat is iets wat ik in Nederland inmiddels wel een beetje mis, met al dat gedoe met in- en uitchecken, rennen om een aansluitende trein voor je neus weg te zien rijden en weekenden en vakanties waar bij wijze van spreke het halve spoornet plat ligt.
Maar hoewel ik het alles bij elkaar een stuk beter vind dan in Nederland is ook het gras bij de spreekwoordelijke Zwitserse buren niet smetteloos groen. Een uurdienst valt tegen als je verwend bent met kwartier- en halfuurdiensten.
En ook in de Zwitserse media klachten over het nationale spoorbedrijf.


Maar goed, het duurt wel weer eventjes voor ik opnieuw kan oordelen. Het is tijd om een eind te breien aan deze reeks verslagen van mijn vakantie en weer wat anders te gaan doen.

20160930_D7000_8625, Zürich [CH] by hb foto, on Flickr

Huub
« Laatste verandering: 14 Oktober 2016, 20:06:50 door hubertus » Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5714


226*


« Antwoord #530 Gepost op: 14 Oktober 2016, 14:26:12 »

Ik heb i.i.g. genoten van je foto's en bijbehorende verhalen.  Duim omhoog
Inmiddels bij de reisleidster aangedrongen op een wat meer prominentere plaats op de vakantielijst van CH..  Wink
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5141


WWW
« Antwoord #531 Gepost op: 14 Oktober 2016, 14:35:17 »

Als ik nog iets kan doen om voor wat extra stimulans te zorgen, hoor ik het wel. Cheesy
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10803


215*


« Antwoord #532 Gepost op: 14 Oktober 2016, 15:30:39 »

Bedankt Huub, was een leuk reisverslag.
Ook ik krijg wel weer zin om de Zwitserse Alpen weer eens op te zoeken.
(En Wesley krijgt ongetwijfeld weer zin in vlaai.  Cheesy)

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #533 Gepost op: 14 Oktober 2016, 19:36:29 »

In Brig stond het exemplaar van het nieuwe type dat Lausanne als thuisbasis heeft.

Huub

Als het goed is heeft Brig er zelf ook één als die niet beschikbaar is zal er wel een vervanger moeten zijn in Brig

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2186



« Antwoord #534 Gepost op: 18 Oktober 2016, 12:47:06 »

Maar weer even over tot de orde van de dag  Grin


Vandaag werd weer een Noors treinstel naar Haarlem gebracht door de CT 1621. Locatie Teuge. Gelukkig iets meer ruimte doordat de mais inmiddels gemaaid is.


Naschot leert dat het treinstel nummer 73106 betreft.

Even later was de zon er weer vol op maar je je kunt niet alles hebben .................

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 10803


215*


« Antwoord #535 Gepost op: 18 Oktober 2016, 13:20:11 »

Ik kan de zon niet achteraf voor je laten schijnen, Johan.
Maar ik kan wel iets aan de belichting doen.





De onderste heb ik misschien iets te hard gemaakt, maar de bovenste is zo toch wel redelijk geslaagd?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1201


WWW
« Antwoord #536 Gepost op: 23 Oktober 2016, 23:06:56 »

Leuke serie, Huub. Duim omhoog

Zaterdag

482 033-8, Mehrhoog, 22-10-2016

Zondag

186 459-4, Oss, 23-10-2016
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 179* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1201


WWW
« Antwoord #537 Gepost op: 26 Oktober 2016, 23:57:00 »

Brabantroute dicht. Bam!


156, Belfeld, 26-10-2016


186 458-6, Baexem, 26-10-2016
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 179* - Deutsche Reichsbahn Ep II
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1201


WWW
« Antwoord #538 Gepost op: 4 November 2016, 13:38:32 »

Een omhooggevallen tram, die ik niet eens lelijk vind. Shocked Grin


2509, Nuland, 03-11-2016


2509, Nuland, 03-11-2016
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 179* - Deutsche Reichsbahn Ep II
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5141


WWW
« Antwoord #539 Gepost op: 4 November 2016, 13:42:02 »

In zijn soort is die inderdaad niet verkeerd.  Grin
Gelogd
Pagina's: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 74   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Onlangs gefotografeerd
« vorige volgende »
Ga naar: