Gisteren was de deur los bij de voormalige 'Werkplaats de Nederlandsche Spoorwegen' te Haarlem wat tegenwoordig Nedtrain Refurbishment & Overhaul heet.
Het was een kleine 20 jaar terug dat ik daar een open dag had meegemaakt. MDDm was toen aan het instromen en werd vol trotst getoond waarmee het dus ergens tussen 1996 en 1998 moet zijn geweest. Er is veel veranderd in die tijd en toch ook weer niet.
Toen was het dus al een van NS afgescheiden onderdeel, nu geheel zelfstandig en internationaal opererend, maar treinen maken en renoveren doen ze er nog steeds.
De foto's:
Tot onze verbazing (ik was er samen met Gert), troffen we in 1 van de werkplekken een bak plan V (954) aan waarbij redelijke neusschade nog werd gerepareerd.
Iemand een idee waarom die nog wordt gerepareerd?
Ook onder handen: DD-AR wordt geprepareerd voor de herinzet.
In de grote hal werd een demo gehouden van de luchtkussen-apparaten waarmee de bakken van werkplek naar werkplek worden vervoerd. Fantastisch om te zien dat ze met het groortste gemak de bakken zo door de werkplaats kunnen verplaatsen.
Deze DD-AR bak is, denk ik, gebruikt voor het onderzoek 'hoe gaan we DD-AR tot DDZ verbouwen'
Delen van de bak waren nog (oud) NS-geel (van vóór 2000)en het grootste deel de nieuwe, nog oranjere kleur geel van de DDZ. Hij werd gebruikt als achtergrond voor familie-kiekjes.
Internationaal schreef ik net en hier het bewijs. Het Noorse treinstel wat blauw naar Nederland kwam, zal dat rood weer verlaten. Mooi rood is niet lelijk
Klaar voor de spuiterij! ICRm wordt Intercity-Direct. Eigenlijk precies het zelfde als modelbouw....iets meer plamuur, wat meer lak en iets meer afplakband...
De kwaliteit van de foto's is wat zo zo, maar ik had geen zin om een fototoestel mee te slepen, dus ze komen van de telefoon.