Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Weer problemen met HSL  (gelezen 14063 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8906


268*


WWW
« Gepost op: 3 Juni 2016, 06:59:07 »

Klik
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8746


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 3 Juni 2016, 08:40:03 »

"Het ministerie wijst er ook op dat er pas in 2007 Europese regelgeving is gekomen over het bestrijden van risico's op zijwind."
en
"Er was toen geen Europese regelgeving over de windgevoeligheid. Dat is pas in 2008 gekomen"

Welk jaar was het nu....?

Nog afgezien natuurlijk van de ridiculiteit van het argument. Klinkt als: er was geen regelgeving voor, dus kunnen we de risico's negeren. Want die wind gaat natuurlijk pas waaien nadat er regels voor zijn opgesteld.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 3 Juni 2016, 08:52:20 »

Nou ja, het verbaast me eigenlijk dat dit nieuws is. Iedereen die wel eens in Moerdijk is geweest, weet dat het daar vaak behoorlijk hard waait. Het risico was bekend, en werd genomen omdat de andere opties veel te duur waren. Waar zit precies het probleem?
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17393


315*


« Antwoord #3 Gepost op: 3 Juni 2016, 09:50:22 »

Waar zit precies het probleem?

Hier vind je het antwoord.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 3 Juni 2016, 10:18:21 »

Duim omhoog

Er wordt gek genoeg nooit geklaagd als vluchten geannuleerd worden wegens harde wind...
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #5 Gepost op: 3 Juni 2016, 10:25:04 »

Vliegtuigen hebben altijd tegenwind ...... dus klaagt men niet  Wink Grin
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8746


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Juni 2016, 10:40:47 »

Het gebeurt ook niet zo vaak dat het vliegverkeer wordt stilgelegd vanwege de wind. En als dat wel gebeurt is voor de reiziger meestal ook wel duidelijk dat dat verstandig is.
Bij de hsl is dat veel minder, mensen zijn vlak daarvoor op een hooguit wat winderig perron ingestapt en hebben geen idee dat het 26 meter boven de Moerdijk er wel iets heftiger aan toe kan gaan. En als je dan wordt geadviseerd een trein te nemen die over de brug er pal naast rijdt en ook het verkeer over de verkeersbrug niet wordt gestremd, begint het wel een vaag verhaal te worden. Je moet redelijk in de materie zitten om te beseffen dat vooral die 25kV bovenleiding met bijbehorende smalle sleepstukken het probleem is.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7388


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 3 Juni 2016, 10:55:10 »

Ik heb eerder het gevoel dat ongemakken in het vliegverkeer veel sneller worden geaccepteerd (en dan heb ik het niet alleen over wind) omdat een vliegtuig nog altijd een prestige-object is, waar een trein vooral als vervoermiddel wordt gezien.

Daarbij, 36 treinen in een jaar is een behoorlijk goede score, eigenlijk...
Gelogd

Ik zie sterren!
Daan!
Newbie

Offline Offline

Berichten: 41


« Antwoord #8 Gepost op: 3 Juni 2016, 11:21:51 »

Je moet redelijk in de materie zitten om te beseffen dat vooral die 25kV bovenleiding met bijbehorende smalle sleepstukken het probleem is.

Kun je dit uitleggen?
Is de Europese regelgeving ook hierop gebaseerd?
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #9 Gepost op: 3 Juni 2016, 13:19:03 »

Nu wordt mij het lelijke Fyra ontwerp met open snuitje duidelijk ....... met wilde een frisse wind door de trein laten waaien  Grin Getest op de moerdijkburg  Wink
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8746


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 3 Juni 2016, 16:33:31 »

Kun je dit uitleggen?
Is de Europese regelgeving ook hierop gebaseerd?
Het probleem is niet dat treinen van de brug zouden waaien. Als dat risico er zou zijn en langzaam rijden daarvoor geen oplossing biedt, zouden ook de oude Moerdijkbrug en de naastgelegen A16 gestremd zijn. En ik weet zeker dat ik op die weg eens heb gereden, terwijl de HSL ivm de wind gestremd was.  Cheesy
Zover ik heb begrepen zit het probleem in het vibreren van de bovenleiding, waardoor het contact met de stroomafnemer niet altijd aanwezig is, met alle risico's van dien. Hoe hoger de snelheid, hoe kritischer dat wordt. Vandaar dat er in eerste instantie ook een snelheidsbeperking geldt.
Maar de breedte van de sleepstukken onder de 25KV bovenleiding is ook smaller dan onder de Nederlandse 1500V bovenleiding, hier (11e foto) op zo'n fraai Fyra-stel goed te zien. En dan wordt het natuurlijk allemaal nog wat kritischer.
Waar de Europese regels op zijn gebaseerd, weet ik niet. Maar ook zonder die regels, kun je dat gewoon onderzoeken voor je iets aanlegt...
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2341


« Antwoord #11 Gepost op: 3 Juni 2016, 16:38:47 »

Zelfde zig-zig als in CH ? Lijkt er wel op.

Begrijp niet dat ze niet voor een spanning-rail gekozen hebben bij de brug ipv draad.
Lost miz al aardig het probleem op.

Mvg, Johan
Gelogd
Daan!
Newbie

Offline Offline

Berichten: 41


« Antwoord #12 Gepost op: 3 Juni 2016, 18:37:18 »

Ik heb zelf voor een studieproject me wat verdiept in de problematiek en via via stuitte ik op een document waarin stond beschreven dat de kop van de trein kan worden opgetild door de snelheid icm de windsnelheid. Daardoor zou de trein kunnen ontsporen.

Het verhaal van de stroomafnemer komt twijfelachtig op me over, omdat die toch ook neergelaten zou kunnen worden voor de brug?
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8746


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 3 Juni 2016, 21:28:28 »

Maar als er een risico is dat de kop wordt opgetild, elimineer je dat risico door de snelheid te verlagen.
Als zelfs dat niet voldoende is, kun je het ook vergeten dat je met een auto veilig de Moerdijk over komt.
Dus dat argument is minstens zo twijfelachtig. We hebben het hier over stilleggen van de hsl, niet over een snelheidsbeperking.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17393


315*


« Antwoord #14 Gepost op: 3 Juni 2016, 21:42:57 »

Misschien een gekke vraag: maar kunnen zie die brug niet voorzien van windschermen aan weerszijden?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Weer problemen met HSL
« vorige volgende »
Ga naar: