Kun je dit uitleggen?
Is de Europese regelgeving ook hierop gebaseerd?
Het probleem is niet dat treinen van de brug zouden waaien. Als dat risico er zou zijn en langzaam rijden daarvoor geen oplossing biedt, zouden ook de oude Moerdijkbrug en de naastgelegen A16 gestremd zijn. En ik weet zeker dat ik op die weg eens heb gereden, terwijl de HSL ivm de wind gestremd was.
Zover ik heb begrepen zit het probleem in het vibreren van de bovenleiding, waardoor het contact met de stroomafnemer niet altijd aanwezig is, met alle risico's van dien. Hoe hoger de snelheid, hoe kritischer dat wordt. Vandaar dat er in eerste instantie ook een snelheidsbeperking geldt.
Maar de breedte van de sleepstukken onder de 25KV bovenleiding is ook smaller dan onder de Nederlandse 1500V bovenleiding,
hier (11e foto) op zo'n fraai Fyra-stel goed te zien. En dan wordt het natuurlijk allemaal nog wat kritischer.
Waar de Europese regels op zijn gebaseerd, weet ik niet. Maar ook zonder die regels, kun je dat gewoon onderzoeken voor je iets aanlegt...